Export van ASIO4 (top geluid) naar WAV (slecht geluid)

Dank allemaal voor het meedenken.
Bij deze wat antwoorden op de verschillende vragen.


Ik gebruik een esi mu4xl interface en convert to mono staat niet aangevinkt.
De WAv speel ik af met de standaard tooling van Windows 7 . Maar ook op SC klinkt het echt vaag en dof.

Hoe kan ik die subgroepen zien quifster ??

Deze link klint dof, je hoort hier bijna niet de hartslag en de zwaar ademende man.
dit is met 44k en 16 bit. Terwijl de kwaliteit IN ABleton subliem is

https://soundcloud.com/xsyntax/ontherun

Alle tips zijn welkom

Inmiddels gaat het over 3 issues:
1. Audio vanuit Ableton klinkt wel/niet goed
2. Audio met WAV afspelen (met een audio player buiten Ableton om) klinkt niet goed
3, Audio MP3 van Soundcloud klinkt niet goed.

Ad 1: gebruik de (ASIO) driver die bij je hardware hoort (en niet de generieke ASIO4ALL)

Ad 2: Foobar 2000 kan ook ASIO gebruiken. Vermijd zoveel mogelijk de andere afspeelvarianten (want die doorlopen in Windows allerlei extra abstractielagen/schakels). MME is bijvoorbeeld ongeveer de langste keten. Dat introduceert in elk geval meer latency en mogelijk meer. Kies in elk geval een audio driver met zo min mogelijk schakels. En onderweg geen bewerkingen zoals EQ/compressie/limiting/leveling/bas boost en meer van dat soort dingen.

Ad 3: Zit hem vast in het rendering/transformatieproces. Maar MP3 kan best (bijna) transparant zijn. Vooralsnog is de LAME MP3 Encoder de beste. Met 48 Khz / 24 bit input. En hou inderdaad minimaal -1 dB headroom aan (dat hebben sommige MP3 decoders nodig om intersample peaks op te vangen). En -14 LUFS voor de Loudness is op dit moment een goed keuze.
 
wat als je nu een nieuw project maakt in ableton.

Dan 1 instrument op 1 kanaal zet.

En dan daar een bounce van maakt voor een paar seconde?

Kun je de wav daarvan eens posten?
 
@technomauriesje:

Ik begrijp niet hoe je de kanalen naar 1 bus kunt routen.

Als ik de WAV importeer IN Ableton is de kwaliteit super net als de rest binnen Ableton

@Quifster:

Binnen Abelton staat alles op 44.1 K (zie screenshot)

De meest recente drivers voor mijn soundcard heb ik geladen.
De default soundcard driver staat als default driver.

Dit met de vst's ga ik verder nog uittesten

@KwurqX:

Ik gebruik in Ableton de ASIO driver (niet de ASIO4ALL).

Tevens heb ik FOObar geladen en klinkt default al beter dan Winamp.
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik FOOBAR2000 kan kiezen voor ASIO


@Flyweight:
Ieder instrument staat op 1 kanaal (totaal 12).
De bounce sluit ik hierbij in van een vst (probeersel_x_synthforum.wav)

In Winamp klinkt hij al weer veel minder en in Foobar al weer iets beter.



Ik ben nu idd zo goed als zover dat het Foobaar2000 hetzelfde klinkt als in Ableton.
 

Attachments

  • probeersel_x_synthforum.wav
    3,4 MB · Bekeken: 141
  • ableton_audio.png
    ableton_audio.png
    54,5 KB · Bekeken: 122
@technomauriesje:

Ik ben nu idd zo goed als zover dat het Foobaar2000 hetzelfde klinkt als in Ableton.

Nog mysterieuzer. Welke Windows output/driver gebruikt WinAmp en welke gebruikt Foobar2000?
Waarom klinkt Foobar2000 nu ineens beter (gelijk aan Ableton) sinds de start van deze discussie?

Aanvullend. Op mijn computer gaat de GAIN (volume) omlaag als ik Windows Mediaplayer gebruik. Alleen daardoor klinkt het al anders vanwege de loudness perceptie (Fletcher-Munson equal loudnes curve). Simpel gezegd: harder klinkt/lijkt meestal beter. Een halve dB is al hoorbaar verschillend. Maar dat zal toch niet het hele verschil zijn.

En kennelijk is de WAV kwaliteit nu prima (want nu goed in Ableton en Foobar2000?).

Blijft nu alleen de MP3 kwaliteit (al dan niet alleen via Soundcloud) nog over als issue?
Of is dat nu ook opgelost (en lag het aan de player)?

Ik hoor namelijk niet de issues die je zelf beschreef (dof)
Wel de distortion / clipping die eerder al gemeld is.

Vooral een kwestie van TE HARD (maximized/normalized?)
Geen minimaal -1 dB headroom overgelaten in bron (WAV?) die gebruikt is voor MP3 encoding.

Daardoor geen ruimte voor intersample peaks door decoder, hoorbaar als digital distortion/clipping in de luidste stukken.
Vooral attacks die door het digitale plafond van 0 dBFS willen knallen.
Heel veel pieken in je track stoten hun hoofd tegen dit digitale plafond.

Als je de mp3 opent in bijvoorbeeld Audacity (gratis audio editor) markeert ie al die gebieden al in ROOD.

MP3 in de DAW gesleept en door de Loudness Meter laten lopen

True Peaks tot +3.2 dbTP, dat zijn dus (intersample) peaks boven de max van 0 dbFS
Haalt max zo'n -5 LUFS en "gemiddeld" zo'n -12 LUFS, dus er is ruimte om de volumeknop wat terug te draaien om op -14 LUFS te komen.

Minder VOLUME dus. En/of volume door een Compressor en/of Limiter laten beperken.
 
Laatst gewijzigd:
@KwurqX:
MP3 moet ik nog proberen maar ik maak vrijwel nooit gebruik van MP3.
Het gaat mij vooral om de kwaliteit van de WAV.


En ik heb op Windows en soundcard niveau de meest recente drivers gedownload en instellingen gewijzigd en getest.
Daardoor klinkt het nu BUITEN ABleton al een stuk beter dan eerst
 
Laatst gewijzigd:
@KwurqX:
MP3 moet ik nog proberen maar ik maak vrijwel nooit gebruik van MP3.
Het gaat mij vooral om de kwaliteit van de WAV.


En ik heb op Windows en soundcard niveau de meest recente drivers gedownload en instellingen gewijzigd en getest.
Daardoor klinkt het nu BUITEN ABleton al een stuk beter dan eerst

Goed te horen dat je inmiddels flink eind in de goede richting bent gekomen.

Dit soort "technische issues" kunnen een bron zijn voor een hoop ergernis en frustratie en ook nog heel veel tijd kosten. Ten koste van wat je eigenlijk veel liever wilde doen.....muziek maken.

Altijd goed om je vragen/problemen eens voor te leggen aan mensen die er mogelijk een antwoord/oplossing voor hebben. En daar is dit forum een geschikt platform voor.
 
@Kwurqx:
Daarom wil ik jou en de andere mensen heel hartelijk danken voor hun input. Jullie hebben mij zeer goed geholpen. Gaaf dat er zo'n forum is.
 
Back
Top