API 1608 gebruikers?

geen patchpay ?

ik zou tracken met lichte compressie (synth - comp - 1608/apollo). Tijdens mixdown de boel ompatchen ipv 1 toegewijd kanaal op de tafel.

Ik zou geen nee tegen een api 1608 zeggen maar zou het niet altijd nodig vinden om elk spoor de api treatment te geven. Persoonlijk zou ik veel goede i/o nemen en een paar broodjes api erbij voor sporen die je die sound wil geven. Daartegenover staat wel dat je mix fijn werkt, elk kanaal is api en dan kan al snel tot genoegen werken.

Heel puristisch, de beste klank krijg je met zo min mogelijk tussen je synth en apollo, een reden om geen tafel te nemen maar idd wat 550's en een 2500. Als ik voornamelijk rock zou opnemen dan zou ik historisch gezien absoluut een api willen. Geheel neutraal zou ik voor een neve (genesys) kiezen en voor pop/dance een ssl.

Blijft natuurlijk een betrekkelijk onderwerp hehe
 
@Ridder – thanks dat je de moeite hebt genomen mijn plaatje te bekijken en er op te reageren. In principe gebruik ik de DAW niet om losse audio sporen op te nemen, maar om een stukje processing met (bijv) UAD plugs te kunnen doen. Zo doe ik het nu met de Toft (weliswaar met een omweg – de routing is wat beperkter), en het werkt prima, maar ik krijg het idee dat het erg ongebruikelijk is om geen losse 'stems' te tracken, maar in 1 keer te mixen?

@Fourier – ik betwist jouw stelling over de marginale kwaliteitswinst. Allereerst doen pre-amps erg veel met je geluid, ook wanneer je ITB werkt is het zinvol om synths door goeie pre-amps te tracken. Juist het 're-ampen' van zelfs VST's wordt steeds vaker gedaan, en voor een goede reden. Tuurlijk, je kunt hier ook plugins voor gebruiken, maar ik vind hardware (en dan in het bijzonder de API pre's) gewoon (veel) beter klinken. Het is een beetje als de TR-08 vs de TR-808 – het klinkt ok, maar juist de 'edge' (wat een apparaat zijn signature geeft) is er af. Zoals ik eerder in deze thread aangaf; een loaded API 1608 is niet alleen een mixer, maar ook een batterij aan geweldige pre-amps en EQ's en dit gegeven alleen al legitimeert voor mij al de aanschaf. Daarnaast merk ik dat ik zelf te veel naar mijn geluid aan het kijken ben wanneer ik ITB mix, en met een console luister ik veel beter.

Ik voel je opmerking over omslachtig, maar wanneer je van tevoren goed nadenkt over je routing en het definiëren van een workflow waarin de DAW een goede rol kán spelen hoeft dit (voor mij) geen issue te zijn. Dat is het zelfs met mijn Toft tafel niet. Zodra je hardware (instrumenten en processing) in je set-up wilt integreren zul je moeten accepteren dat dit impact heeft op je workflow.

Ach, in the end komt het vooral op persoonlijke voorkeur neer. Het idee dat het nu écht niet meer aan de spullen kan liggen zorgt er voor dat ik eindelijk zelf mijn best moet gaan doen he he.
 
@cornerman ik dacht altijd dat GAS een muzikantengrapje was. Maar het blijkt best wel een serieuze aandoening.

Ja inderdaad, er zou een behandeling voor moeten zijn. Maar dit is wel een heel mooi doel hoor.

Vind het wel interessant dat je voor een tafel gaat. Tegenwoordig is de trend om juist in de box te mixen. Heel veel top producers werken tegenwoordig volledig in de box. Ik moet er niet meer aan denken om met een tafel te werken. Veel te omslachtig en de kwaliteitswinst is klein.

Maar 't is wel een gave tafel die API 1608.

Ik denk dat het een hands on ding is, althans dat heb ik. Veel in the box en dan ben ik heel erg geneigd om snel met loops te blijven hangen en gaat alles sneller. Een beetje te snel. Nu ik meer out of the box werkt ben ik veel meer bezig met het proces en gaat alles wel langzamer en gek genoeg in mijn geval ook beter.

En het werkt ontspannend, lekker aan de knoppen zitten.
 
@Formant – bakken patchbays ben ik bang. In de meeste console based set-ups zie ik Bantam panels, maar afgezien van de ruimtebesparing tov een TRS patchbay ben ik er nog niet helemaal uit wat hiervan het voordeel is. Tuurlijk – het ziet er gaaf uit, dat wel. Any ideas?

Daarnaast vond ik dit wel een interessante thread: https://www.gearslutz.com/board/high-end/40437-sound-differences-btw-api-550a-amp-550b-2.html. De 550a schijnt heel stiekempjes heel subtiel te compressen, althans, zo wordt het door wat mensen beschreven. Ik vind het wel een spannend idee om ieder channel door eenzelfde signal path heen te jagen, het geeft me in ieder geval de illusie van veel controle en consistentie.
 
@Fourier – ik betwist jouw stelling over de marginale kwaliteitswinst. Allereerst doen pre-amps erg veel met je geluid, ook wanneer je ITB werkt is het zinvol om synths door goeie pre-amps te tracken. Juist het 're-ampen' van zelfs VST's wordt steeds vaker gedaan, en voor een goede reden. Tuurlijk, je kunt hier ook plugins voor gebruiken, maar ik vind hardware (en dan in het bijzonder de API pre's) gewoon (veel) beter klinken. Het is een beetje als de TR-08 vs de TR-808 – het klinkt ok, maar juist de 'edge' (wat een apparaat zijn signature geeft) is er af. Zoals ik eerder in deze thread aangaf; een loaded API 1608 is niet alleen een mixer, maar ook een batterij aan geweldige pre-amps en EQ's en dit gegeven alleen al legitimeert voor mij al de aanschaf. Daarnaast merk ik dat ik zelf te veel naar mijn geluid aan het kijken ben wanneer ik ITB mix, en met een console luister ik veel beter.

Het is, zoals je schreef idd een persoonlijke voorkeur. Zelf denk ik dat als je bands opneemt het een logische stap is om een tafel aan te schaffen. De ergonomie van een tafel tov losse elementen prefereert dan de voorkeur.

Werk je met VST's en Synths volstaan een stapel losse pre-amps/Eq's en Compressors meer dan voldoende en is zo'n tafel complete overkill. Meer een pronkstuk voor de studio als je klanten wilt trekken.

Ik heb ook jaren met een tafel gewerkt en met outboard maar mijn studio is nu hybride en de kwaliteit van mijn mixen is zoveel beter geworden. Mede omdat je veel meer kunt tweaken en fine-tunen en er later op terug kunt komen. En plugins zijn zoveel beter geworden.

Eerst was ik echt tegen ITB maar ben nu helemaal om. Zeker nu mensen zoals Andrew Scheps en Dave Peluso totaal ITB werken en zoveel hits op hun naam hebben staan.

Maar ieder zijn ding. Zoals ik al zei...De Api is een erg mooie tafel.
 
@Fourier – ik ben een enorme ITB junkie, maar ben gaandeweg de voordelen van een hybride set-up steeds meer gaan waarderen. En kwa overkill, pronkstuk en klanten trekken: ik vind je comment wel een tikkeltje calvinistisch.. Ik heb niet gevraagd wat de meest efficiënte, budgetvriendelijke of compacte manier is om een bepaalde sound te krijgen. Ik maak muziek omdat ik het leuk vind. Niet omdat ik er inkomen mee moet genereren. Daarom vind ik het gewoon gaaf om een belachelijk prachtige tafel in mijn studio te hebben. Natuurlijk is het overkill.
 
Heb zelf beperkte ervaring met een 1608 bij iemand anders in de studio, maar het is wel echt een top ding. Wat je zegt, de headroom en de diepte bij het summen, alles valt op zijn plek. Staat ook wel echt op mijn verlanglijstje. Tot die tijd amp/re-amp ik erg veel losse elementen en 2-bus door m'n twee 512v's en RND 542 :)

En wat betreft je EQ keuze, zelf vind ik de API 550B of de CAPI BT50 het beste klinken en fijn werken.
 
@Formant – bakken patchbays ben ik bang. In de meeste console based set-ups zie ik Bantam panels, maar afgezien van de ruimtebesparing tov een TRS patchbay ben ik er nog niet helemaal uit wat hiervan het voordeel is. Tuurlijk – het ziet er gaaf uit, dat wel. Any ideas?

Gemaakt om veel mee te patchen en daardoor minder kans op slechte contacten.
TRS heeft weer het voordeel dat je direct in en outputs door kan lussen op externe aparaten

Ik heb hier een aantal LEMO patchpanelen liggen incl kabels en patchblokken. Echt prachtig spul! Aangeschaft om de TRS patchbays te vervangen, maar weet niet of dit ooit gaat gebeuren.
 
@Accelarator – kom gerust een keer spelen als 'ie geïnstalleerd is hier!
@BIAM –inmiddels weer wat meer informatie ontvangen. Ik had er nog niet van gehoord, maar Ghielmetti patchpanels schijnen nogal goed te zijn. Ik ga vanavond nog wat uitzoeken over deze units, maar het klinkt in ieder geval alsof je een set Lamborghini's in de studio hebt staan. Check de bijzondere connectors. Ik las dat er wat mensen zijn op dit forum die deze bays gebruiken – ervaringen zijn heel erg welkom!

45-919_01.jpg
 
Ghielmetti patchpanels schijnen nogal goed te zijn. Ik ga vanavond nog wat uitzoeken over deze units, maar het klinkt in ieder geval alsof je een set Lamborghini's in de studio hebt staan. Check de bijzondere connectors. Ik las dat er wat mensen zijn op dit forum die deze bays gebruiken – ervaringen zijn heel erg welkom!

45-919_01.jpg

Ik kende Ghielmetti eigenlijk alleen van de matrix panels. :okdan:
 
@BIAM – ongelooflijk, wat een variatie aan patchbays.. nooit gedacht eigenlijk voor ik aan dit avontuur begon.. Overigens vandaag een GO gegeven op de API. 6 weekjes levertijd.. SPANNOND!!!
 
@BIAM – ongelooflijk, wat een variatie aan patchbays.. nooit gedacht eigenlijk voor ik aan dit avontuur begon.. Overigens vandaag een GO gegeven op de API. 6 weekjes levertijd.. SPANNOND!!!

Gaaf ! Veel plezier alvast. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
 
@Accelarator – kom gerust een keer spelen als 'ie geïnstalleerd is hier!
Graag haha!

Ook wel bekend als Triax. Volgens mij was(is?) dit de standaard voor de Duiste broadcast studio's.
De Lemo connector is in heel erg veel broadcast de standaard wereldwijd.

Overigens vandaag een GO gegeven op de API. 6 weekjes levertijd.. SPANNOND!!!
Nice! Dus ze deden even een vreugdedansje bij Amptec :D
 
Ahhh got it. Duidelijk.

Betreft patchbay, heb zelf bantam van neutrik. Prima spul, maar die ghielmetti schijnen neusje vam de zalm te zijn.

Congrats met de aankoop! Die tafel gaat je gegarandeerd een hele hoop plezier oplevering :okdan:
 
@Accelarator – ik hoop voor Amptec dat dit een kleine order voor hen is :-)
@Ridder – ik denk dat ik het maar gelijk helemaal goed ga doen.. thanks!! ben echt benieuwd!
 
Cool dat is wel heeeeel vet. Spannend.

Sweetwater staat 52 k dollar WOW .
 
@Accelarator – ik hoop voor Amptec dat dit een kleine order voor hen is :-)

Het zijn ook liefhebbers hé! :) In absolute aantallen en omzet is een NI natuurlijk voor hun dé geldboom. Maar als doorgewinterde audionerd verkoop je toch liever een meesterwerk als een 1608 dan een Z1 controller of weer een Maschine :D
 
Wij gebruiken een API "The Box" als pre-amp en summing mixer voor foley opnamen. Is wel niet voor muziek, maar de foley artiesten, en foley recordists die hiermee werken bij ons zijn erg te spreken over de dikke sound, maar ook weer niet te gekleurd. Vooral vol (mooie spectrum balans) en fantastische dynamiek.

Ik kan mij voorstellen dat de 1608 voor instrumenten voorversterking, en daarna als summing vanuit een DAW een absoluut dikke klank kan geven voor muziek. Ik zou het gewoon lekker doen ;-)

(maar ik ben een gearslut..)
 
Thanks Jan! De API 1608 (met de EQ's, Ghielmetti bays en een bak heul goeie kabelts) staat al op me te wachten bij Amptec :-) De ruimte wordt nu netjes voorbereid, want zo'n console verdient wel een mooi thuis!

(en ik ben ook een gearslut..)
 
Back
Top