Wat kan ik naast m'n MS20 zetten?

Als het niet per se een mono synth hoeft te zijn ... ik heb de MS20 (mini) een tijd samen met een Korg DW8000 gebruikt, dat combineerde heel erg fraai, vulde elkaar mooi aan. Een DW6000 (of een Poly ..) geeft misschien een vergelijkbare match. De DW is geen waanzinnig diepe bak of zo maar heeft wel een heel eigen karakter/sound.
 
Blijkbaar ging m'n feedback op jullie massale suggesties beetje verloren in de draad. Dus ik quote even mezelf *D

...

Ik kan niet op alle voorstellen apart reageren of zeggen wat ik er van vind, maar deze springen er tot nu uit:

Naast de MS10 en MS50 staan deze alvast op de verlanglijst:
- Futuretro XS
- Korg Arp Odyssey
- Pro One

Yamaha kende ik niet zo goed qua geluid/klank (niet dat ik dat nu plots wel doe) maar de Yamaha CS5 klinkt zeer interessant. Hij valt een beetje tussen het vuile van de MS20 en het propere van de Moog in.
Terwijl de Korg Monologue bv dan weer te dicht bij mijn Minibrute ligt. Ik vind ze beetje gelijkaardig klinken.
Dominion 1 vind ik dan beetje te 'soft'.

Maar mijn absolute nieuwe liefde is de Polivoks! Wat een ontdekking!
Jammer genoeg bijna niet te krijgen zo blijkt (heb ik dan weer altijd als ik iets leuk vind)
Maar SmartBits vernoemde Polivoks in Eurorack. Zijn het alleen de filters die de klank van Polivoks zo uniek maakt? Ik hou ook heel erg van de dubbele/gescheiden envelopes.

:beard:
 
Als het niet per se een mono synth hoeft te zijn ... ik heb de MS20 (mini) een tijd samen met een Korg DW8000 gebruikt, dat combineerde heel erg fraai, vulde elkaar mooi aan. Een DW6000 (of een Poly ..) geeft misschien een vergelijkbare match. De DW is geen waanzinnig diepe bak of zo maar heeft wel een heel eigen karakter/sound.

Leuke machine, maar ik heb het niet zo voor digitale synths. Om tig redenen maar vooral omwille van de klank.
Ik hou van de analoge imperfectie en er zijn zoveel mogelijkheden in de analoge wereld dat ik de digitale makkelijk opzij kan zetten :P
 
Naast de MS10 en MS50 staan deze alvast op de verlanglijst:
- Futuretro XS
- Korg Arp Odyssey
- Pro One

Yamaha kende ik niet zo goed qua geluid/klank (niet dat ik dat nu plots wel doe) maar de Yamaha CS5 klinkt zeer interessant. Hij valt een beetje tussen het vuile van de MS20 en het propere van de Moog in.
Terwijl de Korg Monologue bv dan weer te dicht bij mijn Minibrute ligt. Ik vind ze beetje gelijkaardig klinken.
Dominion 1 vind ik dan beetje te 'soft'.

Maar mijn absolute nieuwe liefde is de Polivoks! Wat een ontdekking!
Jammer genoeg bijna niet te krijgen zo blijkt (heb ik dan weer altijd als ik iets leuk vind)
Maar SmartBits vernoemde Polivoks in Eurorack. Zijn het alleen de filters die de klank van Polivoks zo uniek maakt? Ik hou ook heel erg van de dubbele/gescheiden envelopes.

Ik snap dat je de MS50 op je wishlist staat, maarrr... Bij mij is dat ook het geval geweest maar hij altijd buiten bereik vanwege de prijs/budget. Nu heb ik er wel het budget voor, maar qua functionaliteit voegt hij voor mij niet zoveel toe. En de prijs die je er voor betaald ligt gewoon veel te hoog voor wat je krijgt. Daar is veel leuker speelgoed voor te krijgen. MS10 vind ik een ander verhaal omdat die gewoon een stuk betaalbaarder is (hoewel die ook al aardig wat duurder aan het worden is). Sommigen vinden 'm blijkbaar weinig toevoegen, daar kan ik me niet helemaal in vinden. Vooral in het laag is hij een stuk beter, ook de PWM is fijn om te hebben (zonder de mod op de MS20 uit te hoeven voeren).

Yamaha CS-5 heb ik even gehad. Een exemplaar wat er optisch uitzag alsof hij net uit de winkel kwam. Na drie dagen: kapotte voicechip. Die zijn duur, plus dan nog eens de reparatiekosten. Die oude Yamaha's hebben vaker problemen met de chips, dat maakt voor mij dat ik daar niet meer aan begin. Daarnaast vond ik de CS-5 veel te lief klinken, wel "vintage", maar te netjes. Geen spijt van dat ik die weg heb gedaan. Die MS-serie is qua bouw iig super degelijk. Zet er iets op wat kan schieten en het leger zal geïnteresseerd zijn... :D

Wat de Polivoks betreft, ik denk dat er heel veel van het karakter wel in de filter zit. Harvestman en Erica Synths hebben een mooie lijn daarop gebaseerd. Je zou eens naar de Erica Synths Black Polivoks System kunnen kijken:
http://ericasynths.lv/en/shop/eurorack-systems/black-polivoks-system/
Ik vind die zelf wel wat prijzig, je kunt iets met meer functionaliteit waarschijnlijk wel voor wat goedkoper kunnen vinden, zeker 2e hands. Er is een levendige 2e hands markt voor Eurorack modules.
 
Ik snap dat je de MS50 op je wishlist staat, maarrr... Bij mij is dat ook het geval geweest maar hij altijd buiten bereik vanwege de prijs/budget. Nu heb ik er wel het budget voor, maar qua functionaliteit voegt hij voor mij niet zoveel toe. En de prijs die je er voor betaald ligt gewoon veel te hoog voor wat je krijgt. Daar is veel leuker speelgoed voor te krijgen. MS10 vind ik een ander verhaal omdat die gewoon een stuk betaalbaarder is (hoewel die ook al aardig wat duurder aan het worden is). Sommigen vinden 'm blijkbaar weinig toevoegen, daar kan ik me niet helemaal in vinden. Vooral in het laag is hij een stuk beter, ook de PWM is fijn om te hebben (zonder de mod op de MS20 uit te hoeven voeren).

Ik kan je volledig volgen. En daarom zal de MS50 nog heel erg lang op m'n lijst blijven staan :)
De MS10 staat onder de rubriek 'haalbaar' op m'n lijstje :D Want zoals je zei; de PWM die ik mis bij m'n MS20 is op zich al een goede reden...

Wat de Polivoks betreft, ik denk dat er heel veel van het karakter wel in de filter zit. Harvestman en Erica Synths hebben een mooie lijn daarop gebaseerd. Je zou eens naar de Erica Synths Black Polivoks System kunnen kijken:
http://ericasynths.lv/en/shop/eurorack-systems/black-polivoks-system/
Ik vind die zelf wel wat prijzig, je kunt iets met meer functionaliteit waarschijnlijk wel voor wat goedkoper kunnen vinden, zeker 2e hands. Er is een levendige 2e hands markt voor Eurorack modules.

Prijzig is zacht uitgedrukt me dunkt :o: Daarom dat ik de Eurorack boot nog een beetje afhou.

Ik ken dan ook niets van Eurorack bouw waardoor ik niet eens het kostenplaatje zou kunnen inschatten voor een basic starter setup. Eentje waarbij ik zeg maar de vaste modules in zou kunnen hebben die je ook vindt bij niet modulaire synths. Moet ik eens researchen...

Want even dacht ik dat je 't had over een makkelijke (lees: betaalbare) setup met Polivoks modules waarmee ik de karakteristieken van de Polivoks synth in huis haal zonder de synth zelf te moeten opsporen.
(misschien moet daarvoor een nieuw draadje worden gestart)
 
De MS20 (mini) heb ik een tijdje gecombineerd met een Korg DW8000, dat ging heel erg mooi samen, vulde elkaar mooi aan. Een DW6000 of een Poly ... geeft ws een soortgelijke match.
 
De MS20 (mini) heb ik een tijdje gecombineerd met een Korg DW8000, dat ging heel erg mooi samen, vulde elkaar mooi aan. Een DW6000 of een Poly ... geeft ws een soortgelijke match.

Je valt in herhaling :D
Je hebt deze post al eerder gedaan om 11u deze morgen en ik reageerde (met quote) reeds om 11u11 :peukie:
 
Prijzig is zacht uitgedrukt me dunkt :o: Daarom dat ik de Eurorack boot nog een beetje afhou.

Ik ken dan ook niets van Eurorack bouw waardoor ik niet eens het kostenplaatje zou kunnen inschatten voor een basic starter setup. Eentje waarbij ik zeg maar de vaste modules in zou kunnen hebben die je ook vindt bij niet modulaire synths. Moet ik eens researchen...

Want even dacht ik dat je 't had over een makkelijke (lees: betaalbare) setup met Polivoks modules waarmee ik de karakteristieken van de Polivoks synth in huis haal zonder de synth zelf te moeten opsporen.
(misschien moet daarvoor een nieuw draadje worden gestart)

Definieer betaalbaar... ;) Nee, Eurorack is zeker niet de goedkoopste weg. Maar ik denk dat als je hulp nodig hebt bij het zoeken in het woud van informatie hierover je prima hier (of op Muffwiggler bijvoorbeeld) terecht kunt. Een basis set zal je ergens tussen de 1000 en 1500 euro kosten (nieuw) inclusief case en kabels. Je hebt dan wel iets wat veel flexibeler gaat zijn dan de meeste monosynths. Je kunt er voor kiezen om een Polivoks georienteerd systeem te bouwen (nb. meestal zul je dan op fora de tip krijgen: koop een Polivoks ;)). Helemaal hetzelfde zal dat nooit zijn, maar als je alleen iets zoekt wat qua karakter in die richting gaat dan kom je een heel eind. En als er onderdelen niet bevallen dan stop je er andere in.
Wil je niet teveel uit hoeven zoeken, neem dan alle Polivoks modules van Harvestman, die zijn gemaakt in samenwerking met de originele Polivoks ontwerper. Ben je ook wel ergens tussen de 1500 en 2000 euro voor kwijt...
Ook het MS10 filter is overigens in Euro te verkrijgen: Manhattan Analog MA35.
 
Definieer betaalbaar... ;) Nee, Eurorack is zeker niet de goedkoopste weg. Maar ik denk dat als je hulp nodig hebt bij het zoeken in het woud van informatie hierover je prima hier (of op Muffwiggler bijvoorbeeld) terecht kunt. Een basis set zal je ergens tussen de 1000 en 1500 euro kosten (nieuw) inclusief case en kabels. Je hebt dan wel iets wat veel flexibeler gaat zijn dan de meeste monosynths. Je kunt er voor kiezen om een Polivoks georienteerd systeem te bouwen (nb. meestal zul je dan op fora de tip krijgen: koop een Polivoks ;)). Helemaal hetzelfde zal dat nooit zijn, maar als je alleen iets zoekt wat qua karakter in die richting gaat dan kom je een heel eind. En als er onderdelen niet bevallen dan stop je er andere in.
Wil je niet teveel uit hoeven zoeken, neem dan alle Polivoks modules van Harvestman, die zijn gemaakt in samenwerking met de originele Polivoks ontwerper. Ben je ook wel ergens tussen de 1500 en 2000 euro voor kwijt...
Ook het MS10 filter is overigens in Euro te verkrijgen: Manhattan Analog MA35.

Heel interessante denkpistes! Bedankt voor deze info. Het is allemaal iets duidelijker nu :)
In ieder geval zal ik het Eurorack verhaal nog niet meteen starten, maar nu heb ik alvast een richting waarin ik moet kijken.

De Polivoks staat nu helemaal bovenaan m'n lijstje, met enkele sterretjes naast 8~
 

De Monologue misschien?Lijkt me wel een synth die in de buurt komt van de MS-20 filter en het is goedkoop.
 
De Monologue misschien?Lijkt me wel een synth die in de buurt komt van de MS-20 filter en het is goedkoop.

Goh, ik heb em zeker al bekeken (en nu nog eens in dit filmpje) maar ik vind em te netjes klinken. Leuke mooie sound, maar niet het gevoel dat ik zoek. Driftende oscillators, rauwe filters.. En de Monologue mist beide een beetje vind ik, ondanks 't feit da ie is uitgerust met een 12db/oct filter.

Bedankt om mee te denken :okdan:
 
Ik weet niet of hij al voorbij gekomen is, maar een Moog Little Phatty doet het ook aardig naast een MS-20. Kan clean klinken maar heeft ook een regelbare overdrive waarmee hij over z'n nek kan gaan. Ik heb het altijd al een fijne bak gevonden.

Zelf denk ik dat je heel veel synths kan combineren met de MS-20 hoor....Pro-One en Odyssey vind ik ook te gek, maar het klopt dat je misschien iets van bewerking moet toepassen om het wat gruiziger te maken zodat het contrast niet te groot wordt (tenzij je dat laatste wil natuurlijk).

MS-50 is natuurlijk heel gaaf maar inderdaad is de prijs nogal gestegen de laatste jaren. Voordeel is wel dat je natuurlijk leuke functionaliteit kan toevoegen aan je MS-20. Zelf ben ik echt gek op de MS serie :luv:
 
Een Polivoks? De originele, of anders even wachten op deze: https://www.eltamusic.com/polivoks-mini
(edit: oops, ik dacht dat dit topic maar 1 pagina had :o: )

Haha, ik dacht al: meent ie 't nou? Ik vernoemde de Polivoks reeds als mijn nieuwste grote liefde :luv:
Jah, hij werd inderdaad al eens aangebracht, wat een beest he?! Man man man, ik ben echt smoorverliefd op dat ding.

Maar uhm, dat linkje, wat een verrassing! Er komst iets nieuws aan van onze Vladimir!
Ik hoop dat hij dezelfde ruwheid aan de dag zal leggen als z'n legendarische voorganger. Ik zit nu alvast op de eerste rij voor als ie uitkomt.

Bedankt om te delen! I love it!
 
Tijd voor wat feedback :)

Eerst en vooral bedankt voor alle input! Ik heb alles zorgvuldig bekeken, overwogen en beluistert en het heeft misschien wat op zich laten wachten maar er zijn knopen doorgehakt :)

Beroepsmatig werd mijn tijd even voor bijna meer dan 100% opgeslorpt maar tussen alles door heb ik dan toch wat evolutie kunnen maken. Het zijn er uiteindelijk 2 geworden. De Korg Monologue en de Arp Odyssey.

De eerste kreeg ik cadeau en hij is reuze leuk! Maar zoals ik al had aangegeven, vreesde ik dat ie een beetje te clean was naar m'n zin. Dat blijkt dan ook zo te zijn. Hij is zeker een aanwinst naast m'n MS20 en Minibrute en heeft een eigen rol gekregen in mijn workflow. Vooral de ingebouwde sequencer vind ik zeer handig. Mijn Beatstep Pro stuurde mijn MS20 en Minibrute al aan, dus da's lekker meegenomen dat ie een eigen sequencer heeft. Ondanks het feit dat hij een 12db filter heeft, is hij toch wat te clean. De filter klinkt niet zo ruw zoals je 't van een 12db filter zou verwachten en hij klinkt zeker niet zoals een 24db. Dus op zich wel leuk dat eigen karakter. Wat ik vooral mega cool vind aan de Monologue is de mogelijkheid om je patches op te slaan en te recallen met enkele drukken op de knoppen. Dat werkt wel verademend. Voor m'n MS20 en Minibrute gebruik ik een plugin versie om m'n patches in op te slaan, voor de Monologue moet ik dat dus niet meer doen. Lekker handig!

Bij m'n tweede aanwinst, de Arp Odyssey, is dat dan wel weer nodig. Om m'n patches van een project op te slaan, maak ik dus gebruik van een plugin in m'n DAW. Maar wat een machtige machine! De klank, het kleur van de sound, het timbre, ik ben er gewoonweg verliefd op geworden :) De flow is net iets anders dan bij een klassieke aanpak op een subtractieve synth maar dat maakt em net zo interessant. Je wordt onbewust gedwongen om anders te denken en dat maakt het zeer leuk en opent de creatieve deuren :)
Ik koos voor de module versie omdat ik bijna geen surface meer heb in m'n studio en de rest van m'n synths werden toch al met een master keyboard bespeeld. De module pakt lekker weinig plek in :) Bovendien heeft hij de drie uitgebrachte versies van filters aan boord. Echt super om te kunnen switchen en de synth een totaal ander kleur te geven. De hele benadering ligt me wel, inclusief het werken met faders ipv draaiknoppen. Ik vind het heel visueel en I like that :)
Het is vooral de kleur en het timbre van de synth die me doen blozen. De driftende oscillators en de korrelige sound doen de haren op m'n arm recht staan, de perfecte buur voor m'n MS20. Samen vormen ze momenteel de ruggengraat van m'n synth geluid, ondersteund door de Minibrute en de Monologue. Geen ingebouwde sequencer maar dat neemt m'n SQ1 voor z'n rekening via de gate/CV/Trigger connecties achteraan de Odyssey. De SQ1 wordt dan op zijn beurt centraal geclocked, samen met de Beatstep Pro en m'n DAW, dus dat zit ook goed.

Door deze aanwinsten heb ik nu wel een MIDI-poort probleem. 7 MIDI apparaten dat dienen aangestuurd te worden en ik heb maar 5 MIDI-out poorten. En hoewel sommigen met USB ook kunnen verbonden worden, is dat niet echt een oplossing want ook daar heb ik poorten tekort. Dus voor alle gemak ben ik nu op zoek naar een MIDI interface met voldoende MIDI-out poorten. Ik heb m'n oog laten vallen op een XR400 MIDI Mate en op een Emagic AMT8. Beide geven me voldoende poorten voor nu en voor morgen.

Want aan de top van m'n lijstje staat nog steeds de originele Polivoks/Polyvoks. De dag dat ik de juiste deal vind, komt die sowieso in huis en heb ik nog MIDI poorten nodig. Een mens moet vooruit denken, toch? :D
 
Ms50 , net een verkocht zien worden in duitsland voor 1700
 
Een polivoks met midi is 'n zeldzaamheid hoor.
Een kerel op ebay verkoopt ze met kits naar verzoek, maar reken maar 1000 + excl import tax... Hij geeft bovendien geen garantie 'tijdens verzend kan er iets stukgaan' maar zegt wel volledige recap enz te doen. Ik heb mijne recent lokaal gevonden (met midi) maar deze heft ook nog wat TLC nodig want de noise is extreme zacht. Midi moet ik trouwens ook nog testen, maar ik vind 'm héérlijk. :luv:
 
Back
Top