Tijd voor wat feedback
Eerst en vooral bedankt voor alle input! Ik heb alles zorgvuldig bekeken, overwogen en beluistert en het heeft misschien wat op zich laten wachten maar er zijn knopen doorgehakt
Beroepsmatig werd mijn tijd even voor bijna meer dan 100% opgeslorpt maar tussen alles door heb ik dan toch wat evolutie kunnen maken. Het zijn er uiteindelijk 2 geworden. De Korg Monologue en de Arp Odyssey.
De eerste kreeg ik cadeau en hij is reuze leuk! Maar zoals ik al had aangegeven, vreesde ik dat ie een beetje te clean was naar m'n zin. Dat blijkt dan ook zo te zijn. Hij is zeker een aanwinst naast m'n MS20 en Minibrute en heeft een eigen rol gekregen in mijn workflow. Vooral de ingebouwde sequencer vind ik zeer handig. Mijn Beatstep Pro stuurde mijn MS20 en Minibrute al aan, dus da's lekker meegenomen dat ie een eigen sequencer heeft. Ondanks het feit dat hij een 12db filter heeft, is hij toch wat te clean. De filter klinkt niet zo ruw zoals je 't van een 12db filter zou verwachten en hij klinkt zeker niet zoals een 24db. Dus op zich wel leuk dat eigen karakter. Wat ik vooral mega cool vind aan de Monologue is de mogelijkheid om je patches op te slaan en te recallen met enkele drukken op de knoppen. Dat werkt wel verademend. Voor m'n MS20 en Minibrute gebruik ik een plugin versie om m'n patches in op te slaan, voor de Monologue moet ik dat dus niet meer doen. Lekker handig!
Bij m'n tweede aanwinst, de Arp Odyssey, is dat dan wel weer nodig. Om m'n patches van een project op te slaan, maak ik dus gebruik van een plugin in m'n DAW. Maar wat een machtige machine! De klank, het kleur van de sound, het timbre, ik ben er gewoonweg verliefd op geworden
De flow is net iets anders dan bij een klassieke aanpak op een subtractieve synth maar dat maakt em net zo interessant. Je wordt onbewust gedwongen om anders te denken en dat maakt het zeer leuk en opent de creatieve deuren
Ik koos voor de module versie omdat ik bijna geen surface meer heb in m'n studio en de rest van m'n synths werden toch al met een master keyboard bespeeld. De module pakt lekker weinig plek in
Bovendien heeft hij de drie uitgebrachte versies van filters aan boord. Echt super om te kunnen switchen en de synth een totaal ander kleur te geven. De hele benadering ligt me wel, inclusief het werken met faders ipv draaiknoppen. Ik vind het heel visueel en I like that
Het is vooral de kleur en het timbre van de synth die me doen blozen. De driftende oscillators en de korrelige sound doen de haren op m'n arm recht staan, de perfecte buur voor m'n MS20. Samen vormen ze momenteel de ruggengraat van m'n synth geluid, ondersteund door de Minibrute en de Monologue. Geen ingebouwde sequencer maar dat neemt m'n SQ1 voor z'n rekening via de gate/CV/Trigger connecties achteraan de Odyssey. De SQ1 wordt dan op zijn beurt centraal geclocked, samen met de Beatstep Pro en m'n DAW, dus dat zit ook goed.
Door deze aanwinsten heb ik nu wel een MIDI-poort probleem. 7 MIDI apparaten dat dienen aangestuurd te worden en ik heb maar 5 MIDI-out poorten. En hoewel sommigen met USB ook kunnen verbonden worden, is dat niet echt een oplossing want ook daar heb ik poorten tekort. Dus voor alle gemak ben ik nu op zoek naar een MIDI interface met voldoende MIDI-out poorten. Ik heb m'n oog laten vallen op een XR400 MIDI Mate en op een Emagic AMT8. Beide geven me voldoende poorten voor nu en voor morgen.
Want aan de top van m'n lijstje staat nog steeds de originele Polivoks/Polyvoks. De dag dat ik de juiste deal vind, komt die sowieso in huis en heb ik nog MIDI poorten nodig. Een mens moet vooruit denken, toch?