Toetsen vervangen digitale piano door houten

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik heb een gaaf idee in mijn hoofd, maar vrees bij voorbaat al dat dit niet realiseerbaar is.

Ik heb een Roland RD700sx: een beestje van 2004. Het is 14 jaar verder en de recente opvolger is vooral qua keyboard verbeterd, want deze heeft net als een akoestische piano houten toetsen.

Ik vind op YouTube diverse tutorials hoe je van een vergelijkbaar instrument een toets vervangt die bijvoorbeeld gebroken is. Als je zoiets zelf kan doen, zou je in theorie de plastic toetsen kunnen vervangen door die van een akoestische piano.

Laten we aannemen dat je van een oude piano die verder niks meer waard is de toetsen eraf mag halen. Of je kan ergens genoeg toetsen op de kop tikken. Dan moet je ze op de juiste lengte afzagen (akoestische pianotoetsen lijken mij langer) en vervolgens met een frees uithollen. Het zal wel mogelijk zijn maar voor een amateur lijkt me dat heel moeilijk en langdurig werk. Maar als ze de juiste vorm krijgen, moet het wel lukken om ze te vervangen. Maar dan zijn de houten toetsen zwaarder en registreren de sensors die de aanslaggevoeligheid meten het niet goed.

Maar goed ... ik post het idee maar, want wie weet heeft iemand het een keer geprobeerd en lukte het hem wel.

Of misschien weet iemand een veel simpeler idee om bijvoorbeeld de bestaande toetsen te beplakken met iets waardoor deze wel iets fijner gaat spelen?

De nieuwe RD2000 is momenteel wat boven mijn budget. Bovendien heb ik mijn huidige uitgebreid met expansion boards voor strijkers en blazers en die samples klinken wel mooi vol. Als ik mijn huidige op marktplaats zet, ben ik die expansion boards sowieso kwijt.
 
Het laatste wat je schrijft heeft naar mijn idee meer kans van slagen.. Althans als je vind dat de plastic toetsen van jou Roland te licht zijn. Wat je veel tegenkomt is dat er een stukje staal onder is gelijmd.. Misschien een idee?
 
Houten toetsen inbrengen lijkt interessant maar ik denk ook dat je kans van slagen nihil is.

Idd Staal onder je toetsen lijmen is een beter idee, dat had mijn Keyboard lerares ook bij haar Keyboard gedaan.
 
Ah thanks voor de tip!

Nu schiet mij te binnen: moet het staal/metaal per toets een bepaald gewicht hebben?

Mijn Roland heeft een zogenaamd progressive hammer action: ik neem aan dat de toets links het zwaarst is en vervolgens geleidelijk aan steeds lichter worden naarmate ze naar rechts gaan. Of zit dat systeem in het hamermechaniek?

Je kan op die manier wel experimenteren, maar de piano moet wel natuurlijk spelen. En ik ben geen piano-technicus. Dus ben je het meest safe als alle stukjes metaal hetzelfde wegen.

Moet ik bij metaal bijvoorbeeld denken aan rechte ijzeren verbindingsplaatjes?
 
Je meest onoverkomelijke probleem gaat denk ik zijn dat ze zwaarder zijn. Het veertje dat in een keyboard achter elke toets zit, om die toets weer omhoog te trekken na aanslaan, lijkt me dan niet sterk genoeg. Oftewel, de kans is vrij groot dat alle toetsen naar beneden hangen.

Nog los van dat je al die palletjes en uitsparingen die in plastic toetsen zitten netjes moet namaken...

Goedkoopste optie lijkt me gewoon een weighted midi keyboard kopen (eentje zonder sounds dus) en de RD2000 via midi bespelen.
 
Je meest onoverkomelijke probleem gaat denk ik zijn dat ze zwaarder zijn. Het veertje dat in een keyboard achter elke toets zit, om die toets weer omhoog te trekken na aanslaan, lijkt me dan niet sterk genoeg. Oftewel, de kans is vrij groot dat alle toetsen naar beneden hangen.

Nog los van dat je al die palletjes en uitsparingen die in plastic toetsen zitten netjes moet namaken...

Goedkoopste optie lijkt me gewoon een weighted midi keyboard kopen (eentje zonder sounds dus) en de RD2000 via midi bespelen.

Voor zover ik het mij kan herinneren had mijn Keyboard lerares er nooit geen last van, maar je moet het wel vakkundig laten doen en niet zelf gewoon er staal onder maken want dan heb je idd dit probleem. Het is een kwestie van de juiste persoon vinden die dit aan kan en aan durft.

Good luck en ik blijf je volgen in dit verhaal, (Zeer interessant)
 
Voor zover ik het mij kan herinneren had mijn Keyboard lerares er nooit geen last van, maar je moet het wel vakkundig laten doen en niet zelf gewoon er staal onder maken want dan heb je idd dit probleem. Het is een kwestie van de juiste persoon vinden die dit aan kan en aan durft.

Good luck en ik blijf je volgen in dit verhaal, (Zeer interessant)

Ik had het over de originele suggestie om er houten toetsen in te zetten, niet over verzwaren ;)
 
Lijkt me een erg lastige klus. Ik denk ook dat een bestaand gewogen keybed een beter alternatief is.

Roland's instap pianos hebben een erg fijn klavier ook en zijn goed betaalbaar. Ik heb in de huiskamer de voorganger met nog het Ivory Feel G klavier. Speelt erg fijn en de supernatural klanken zijn best goed.
Voor de prijs echt een prima master board; progressief gewogen en dat synthetische ivoor voelt echt goed aan:
https://www.bax-shop.nl/digitale-piano/roland-fp-30-digitale-piano-zwart
 
Als het mij puur om de keys gaat, ben ik heel erg geinteresseerd in het volgende:

http://www.kawaivpc.com/en/



Dit is alleen een MIDI-keyboard, maar wel echt een hele goede. Iets anders waarin ik geinteresseerd ben, is de Kawai MP11. Ik heb een review gezien waarmee deze wordt vergeleken met de Nord Stage. De pianoklank doet niet of nauwelijks onder (meer een kwestie van smaak). De toetsen zijn ook erg goed. Al denk ik dat die van de Kawai MIDI controller echt heel goed zijn, omdat daarin een veel geavanceerder mechaniek in zit.

Ik heb zelf nog een oldskool sampler op de kop getikt. Nog steeds niet gebruikt. Wel heel veel mee bezig geweest op zoek naar soundbanks en manieren om de samples op de computer te bewerken en te exporteren naar de sampler. Ik heb een E-MU ESI2000 met 128 Mb RAM en later een turbo card besteld voor effecten zoals reverb, delay, flanger, phaser, etc.

Ik heb wel een hele goede piano bank gevonden. Maar deze is veel meer dan 128 Mb.

https://pabstblueribbon.stackstorage.com/s/ObnQHIAqPCKNLOc
https://pabstblueribbon.stackstorage.com/s/j0RDSaescz5LuOP
 
Back
Top