probleem met filter Yamaha CS-30

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Na lange tijd mijn CS-30 weer eens aangezet om er wat mee te spelen. Het blijft een leuke bak, maar ik heb nu wel gemerkt dat er sprake is van een klein euvel helaas (tot op heden nooit problemen mee gehad en voor een synth uit 1977 is dat natuurlijk best een prestatie).

Het probleem lijkt te zitten in VCF 2 en is het beste te horen als ik de VCA op “hold” zet, oftewel de drone stand zoals dat tegenwoordig vaak genoemd wordt. Met het filter helemaal open is er niets aan de hand en krijg je gewoon een constante toon te horen. Zodra ik het filter begin te sluiten hoor ik echter dat het geluid gaat fluctueren. Het lijkt alsof het filter lichtjes gemoduleerd wordt door bijvoorbeeld een LFO of een S/H (wat natuurlijk niet zo is) maar dan op een onregelmatige basis. Als ik de resonance opendraai is het nog beter te horen. Ik kan even geen voorbeeldje posten maar ik hoop het zo goed beschreven te hebben.

Het filter werkt verder wel gewoon, maar dit is natuurlijk niet hoe het hoort en ik heb dit ook niet eerder opgemerkt. VCF 1 heeft er helemaal geen last van en klinkt gewoon “clean”. Nou weet ik dat hier op afstand moeilijk iets over is te zeggen, maar wie weet herkent iemand deze storing? Het zou natuurlijk vuil of stof kunnen zijn in de potmeter (ik noem maar wat), maar misschien dat het stuk gaan van een onderdeeltje ook een dergelijk effect kan geven? In dat laatste geval zal ik eens op zoek moeten gaan naar een goede synthdokter in de buurt van Alkmaar.

Kortom, als iemand dit probleem herkent (kan natuurlijk ook met een CS-5, CS-10 of CS-15 zijn) dan hoor ik het graag!
 
Ik heb soms ook audio drop achtige dinges op mijn cs15 - ik geef de pots dan eens de hel zodat ik mijn RSI pols zijn overdosis haalt en dan is 't gedaan. Eens proberen?
 
Thanx! Ik had al aardig wat gedraaid aan het filter maar ik had niet de indruk dat het hielp. Misschien zit er wat vuil in dat gewoon echt verwijderd moet worden. Ik zal eens kijken of ik zelf wat kan doen, maar mijn skills zijn redelijk beperkt :)

Kans is groot dat er toch een of ander onderdeeltje de geest gegeven heeft.
 
Back
Top