Printplaat ontwerp tips voor de beginner

Hey Tijs, hier mijn mening : Je verbind je microprocessor slechts met 10 verbindingen aan je multiplexers ... ik zou dan die microprocessor niet integreren op die printplaat of toch zeker die uno niet . Maak het bordje met de Teensy in gedacht , zet naast de teensy footprint headers nog een extra rij pinheaders ... zo koppel je ook makelijk die uno aan het multiplexer circuit ... de overige uno pinnen kan je toch even makkelijk gebruiken op z`n eigen connectors ... je bent het IMO een beetje moeilijk aan het maken zo

Die 4 via`s heb je toch ook niet nodig in je origineel ontwerp ? Die hang je toch aan je teensy pinnen. Die lus ,van wat ik veronderstel dat het de power en ground is, tot aan je midi out is daar een reden voor ? Pak je dan niet beter de kortste weg van de teensy pinnen naar boven ? (Tenzij je met ground en power planes zou werken ...)

Die Arduino zou idd ook met losse verbindingen kunnen, maar ik vind die female header pin verbinding zo gammel. Als je dan heel de arduino op het bord prikt is het alweer wat stabieler en in de mixer wordt het meer 1 geheel.

Met lussen zijn de via's idd niet nodig maar wordt het bord wel ietjes groter. Voordeel is dan wel weer 1 laag.

Bijgevoegd een voorbeeldje hoe het er dan uitziet zonder arduino maar met pin header. In de breedte zou het een paar cm korter kunnen maar het komt met 1 laag ongeveer neer op dezelfde grootte als de dubbellaags met arduino.
 

Attachments

  • muxenkellaag.pdf
    63 KB · Bekeken: 103
Dit is het compactste wat ik ervan kan maken uitgaande van een enkele laag met een teensy footprint.
Nadeel is dat de connectoren dan niet aan 1 zijde zijn uitgelijnd wat weer minder handig is in de mixer zelf.

Ik laat het board met de arduino en teensy footprint als test maken. Deze sluit goed aan bij hoe ik het intern in de mixer voor ogen heb.
 

Attachments

  • SparkMuxUnosingle2.pdf
    58,2 KB · Bekeken: 84
Dit is het compactste wat ik ervan kan maken uitgaande van een enkele laag met een teensy footprint.
Nadeel is dat de connectoren dan niet aan 1 zijde zijn uitgelijnd wat weer minder handig is in de mixer zelf.

Ik laat het board met de arduino en teensy footprint als test maken. Deze sluit goed aan bij hoe ik het intern in de mixer voor ogen heb.

Ik heb ook eens een schets gemaakt ... wel echte kribbel krabbel ... maar je snapt het wel hoop ik :D

edit :
Ow ja de Teensy klik je in de female pin headers ...
 

Attachments

  • 20180304_165553.jpg
    20180304_165553.jpg
    55,1 KB · Bekeken: 81
@Designer: Wat bedoel je met: Als je pin headers gebruikt neem dan 2 keer de min voor de zekerheid?

@Toon: kribbel krabbel leest prima :)

Het heeft wel wat weg van de laatste variant. Ik heb ook zitten denken aan pot boards maar die soldeer ik rechtstreeks aan de flatcables. Voor de 5V en GND laat ik verticaal koperen stevige draad langs de pins naar beneden lopen en die worden per channel strip aan het main pcb gesoldeerd. Dit was zo ook origineel in de mixer gedaan en vond ik wel handig.

Het weekend vond ik mooie metalen drukknoppen met geïntegreerde leds die mooi als eerste rij zouden staan voor mutes of solos.

De code die ik gebruikte had nog geen led output. Ik heb gisteren op een breadboard even de veschillende button modes getest in ableton en wat code toegevoegd die de juiste toggle state op die ledrings toont.

Er komen dus op het PCB nog 1 4067 bij voor de 16 digitale button inputs en 2 maal 74HC595 om de leds aan te sturen.

Ik vond hiervoor deze library:

https://shiftregister.simsso.de/

Ideaal om direct shift register pinnen aan te sturen met simpele statements.

Ook bijgevoegd het lijdend voorwerp. De print komt op de achterwand waar nu de connectoren zitten. Vanuit daar gaan de flatcables naar beneden langs de channel strips.
 

Attachments

  • s-l500.jpg
    s-l500.jpg
    22,8 KB · Bekeken: 84
  • IMG_0107.jpg
    IMG_0107.jpg
    68,9 KB · Bekeken: 77
  • IMG_0108.jpg
    IMG_0108.jpg
    54,2 KB · Bekeken: 81
Laatst gewijzigd:
Back
Top