Origineel geplaatst door Errol
Vertel eens eerlijk.
wat heb je nu echt geleerd dan?
ben ik wel nieuwsgierig naar want als ik bijv. hoor dat je een opdracht krijgt om te leren hoe je het beste kunt uitzoeken wat de beste drumcomputer/hardware/software is ben je in mijn ogen lekker makkelijk bezig als leraar.
het slaat echt nergens op want het lijkt me dat zo'n learaar jou moet uitleggen waar je op moet letten nietwaar.
En nu wordt dit eigenlijk verlegt naar de student.
Ook vind ik het een beetje vreemd dat je een les krijgt waarin een leraar (pianist) jullie (de studenten) laat vragen stellen over zijn verleden (wat die dus allemaal zoal heeft gedaan)
Lekker interessant hoor want uiteindelijk word je daar niet wijzer van.
Ook valt het me op dat leraren er vaak niet zijn.
Maar vooral wat me het meest tegenstaat is dat veel leraren niet echt pedagogisch onderlegd zijn.
Je gaat naar een school om te leren en niet om dingen te doen zonder dat een leraar eerst de basis heel duidelijk uitlegt.
Beetje vreemd dat een leraar ermaar van uitgaat dat je na 1 les director al moet kennen.
en trouwens wat moet je daarmee???
Vind jij mischien wel maar ik niet.
En zij is niet de enige die er moeite mee heeft.
Ook al zit ik niet op deze school toevallig heb ik er dus zijdelings wel direct mee te maken.
En ik ben niet van gisteren als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus ik zou de leraren nooit op hun woord geloven.
Eerder de leerlingen, die kunnen je nl vertellen hoe de lessen op hun overkomen.
Tenminste, dat zou ik doen.
Hoog tijd dat je zwijgt over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt.
Persoonlijk denk ik dat als je leraar uit gaat leggen welke knopjes je moet draaien, je geen flikker leert (kijk maar naar de middelbare school als je twijfelt). Als leraren vertellen over persoonlijke ervaringen leer je daar meer van dan als ze je vertellen hoe je Mozart moet spelen. Het kunnen spelen van Mozart is namelijk bijna nooit nuttig, maar een goede anecdote kan je overal gebruiken.
Natuurlijk zijn er altijd vakken waar je niet van begrijpt wat het nut is (dat director vak hoef ik niet te volgen, maar van wat ik ervan gehoord heb is het inderdaad een dom vak), maar als je het nut : nutteloos ratio bekijkt is dat echt bizar hoog (het eerste jaar kan ik me van geen enkele opdracht herinneren dat ik hem nutteloos vond). Wat ga je anders doen? Zelf alles maar een beetje aanklooien? Ik kan je vertellen dat ik in de eerste 2 maanden op de HKU veel meer heb geleerd dan in de 4 jaar daarvoor. En ja, ik kende echt al een boel dingen.
Dus... Wat heb ik geleerd?
- efficient omgaan met compositiemateriaal
- synthesevormen, hun functies, hun beperkingen, hun typerende klank, etc.
- modaal componeren
- polyritmiek (denk aan autechre, plaid)
- "goede" pop-producties maken (met de compressor/exciter/multibandcompressor, dat soort dingen)
- logic
- analyseren van geluid op akkoorden, klankvelden, productietechnieken, binnen het idioom waarin het stuk valt
- muziek componeren die verandert afhankelijk van de situatie waarin de luisteraar zich bevindt (denk aan computerspelletjes waar de muziek spannender wordt naarmate je dichter bij de vijand komt)
- max/msp
- componeren voor film
- werken met een protools setup
Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar goed. natuurlijk kan je al deze dingen ook heel goed thuis leren, maar in 1 jaar? Ik zou zeggen doe je best.
Oh ja, ik heb ook geleerd wat voor muziek ik zelf wil maken. Iets wat zonder deze opleiding waarschijnlijk veel meer tijd gekost had.
Ik denk trouwens wel dat je leerlingen kan vragen om raad, maar dat kan beter vrij specifiek zijn... Bijvoorbeeld in de trand van "Als ik 3 trance nummers instuur, is de kans dat ik dan wordt toegelaten groot?" Als je meer twijfelt over de geschiktheid van de opleiding is het voor mensen die hem zelf nog niet voltooid hebben moeilijk oordelen