Make a change ft Emily Richards

Knap.. maar heb een "technische" vraag.. ik vermoed dat je zelf de piano hebt gespeeld.. maar de zangeres? Heb je haar stem gewoon solo kunnen bemachtigen? Kun je enkele productie inzichten delen?
 
Kun je enkele productie inzichten delen?

Dank voor je waardering.Ik geef graag antwoord.

Ik krijg wel eens vaker de vraag waar m'n vocals vandaan komen. Tja, dat is zoeken en vragen op o.a. Soundcloud en dan hopen dat het lukt. Kruipt wat tijd in. Uiteraard is het zo dat je dan niet de rechten kan claimen, toch niet wat vocals/lyrics betreft. Met Emily werk ik intussen al wel ee paar jaar samen.

De muziek is integraal door mezelf bedacht en gespeeld. Voor dit genre zoek ik een thema en een akkoorden progressie. Ik begin met enkel piano. Piano is EXS 24 in combinatie met Waves Uplugged. De Waves Gold bundle is erg bruikbaar wat effects, compressie, EQ etc betreft. Piano zoals deze tracht ik zo 'naturel' mogelijk te spelen (ook niet in 1 keer) en quantize is mijn grootste vijand. Ik doe daarna nog minimale correcties wat velocity en timing betreft en voeg soms nog wel eens een nootje toe of verander achteraf nog een akkoord om het muzikaal wat interessanter (proberen) te maken.

Dit principe gebruik ik trouwens voor alles. Ook drums bv. Groove (naturel) is het belangrijkste en die krijg je niet als je alles los quantiseerd !

Vocals knip ik in Audition volledig in stukjes volgens de phrases en zet ik in een aparte 'VOX' map van de Logic 'audio' bestanden.
Ik nummer in volgorde met de lyrics als naam en ziet er dan zo uit :
01_I wanna change.wav
02_And get the world more.wav
03_Bla bla
Dit heeft als voordeel dat je niet enkel de tekst ziet in de blokjes van je arrange window, maar ook dat je elk onderdeel of phrase van de vocal van timing kan wijzigen. (het naar voor af achteren schuiven van een blokje) Dit laat je ook toe om een bepaald stukje het WAV bestand qua timing te stretchen of compresseren zodat de timing zo goed mogelijk zit. Of zelfs de gain van een 'k' of 'ts' iets luider of stiller te zetten. En een deeltje lichtjes te tunen als het niet 100% juist zit. In Melodyne verander ik soms hele noten om Majeur<>Mineur te krijgen als dat nodig is.

Strings is een kwestie van een keertje goed te luisteren hoe klassieke strings spelen. Violisten (Altviolen,Cellos' & Contra's) spelen nooit allemaal 100% tegelijk. Ook de amplitude of balansen en 'beweging' (aanzet /afloop en timing) van de diverse instrumenten verschillen van elkaar. Eerst speel ik de verschillende onderdelen in met een zo juist mogelijke velocity.
(In dit geval 3 layers / JD990 en Omnisphere) Per layer pas ik dan ook de timing, aanzet en beweging aan. (zie screenshot)
Quantize is ook hier het slechtste wat je kan doen.

En dat geldt ook voor drums, bass, en in feite voor alle intstrumenten. Ongeacht de muziekstijl.
Verder gebruik ik nooit drumloops omdat je daar vastzit aan timing, balans, eq enz. Eerst programmeer ik in midi patterns, (Battery 3, EXS, en daarna zet ik onderdeel per onderdeel (BD, SN, HH, Rim, Shake) in een WAV bestand zodat je apart kan mixen en zelfs tracks nog kan schuiven voor een optimale feel.

Bass : note-length tav de drums is een erg doeltreffend iets en met doel een zo natuurlijk mogelijke (groovey) feel te krijgen.
Bass laat ik steeds wat 'layed-back' gaan. Dus net iets 'te laat' zonder te laat te zijn... ;-)
Check bv



In bijlage een screenshot die laat zien hoe niet gequantiseerd en qua velocity een Purdie shuffle is nadat ik die heb nagebouwd.
En probeer de Purdie shuffle zelf te programmeren. In bijlage vind je mijn poging in een midi file, Roland drum settings voor de instrumenten
Geeft je behoorlijk wat inzicht over timing, of je nu pop, D&B, Techno of wat dan ook maakt. Muy importante.

Layering van complementaire klanken is ook wat. Als je goed luisterd naar de strings op het laatst van deze track, dan hoor je misschien mijn stem en ik zing gewoon dezelfde noten met 'oooh' die ik daar heel zachtjes onder heb gezet. 2x en 1tje in het midden met reverb, de andere droog helemaal naar rechts. Maar je hoort het nauwelijks.
Dit principe heb ik ook voor de gitaar toegepast. Links hoor je de gitaar, rechts een 'gitaar-achtige' reverb sound van Omnisphere die dezelfde noten speelt.

God ja, al die dingen heb ik zelf ooit (35 jaar geleden) geleerd tijdens studiosessies die ik boekte en handen vol geld hebben gekost. :stupid

Klinkt lekker. Vind het instrumentale deel het mooist.

Dank. ;-)

mooi hoor Lex, die strijkers en de bass vond ik het mooist ! ;)

Merci Jan.
 

Attachments

  • Screen shot 2018-01-29 at 08.30.30.jpg
    Screen shot 2018-01-29 at 08.30.30.jpg
    60,1 KB · Bekeken: 76
  • Prurdie Shuffle.jpg
    Prurdie Shuffle.jpg
    61,2 KB · Bekeken: 77
  • Purdie.mid
    667 bytes · Bekeken: 82
Laatst gewijzigd:
Back
Top