Is 'dance' de huidige folklore muziek?

Ik denk dat de mensen iets onafhankelijker en individueler zijn geworden dan in de oude tijd van 'folklore'.
Het is samenzijn en toch zelf genieten, vroeger was dat collectiever.
Hoe iemand de muziek beluistert is toch bij de een anders, ik ben somsmeer geneigd om 'analytisch' te luisteren. (al wordt dat minder, gelukkig).
M.
 
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik denk dat de mensen iets onafhankelijker en individueler zijn geworden dan in de oude tijd van 'folklore'.


Nah, ik denk dat het grote verschil tussen mode en klederdracht is dat mensen *denken* dat het individueler is. Strak, strak in m'n trainings pak, pak....." pure klederdracht.
 
Origineel geplaatst door Kassen

(in z'n element)

Dat mag je wel zeggen! Met veel interesse gelezen dank ! Maar welke "groepen" bedoel je met dubby techno die goed beluisterbaar zijn, niet dat ik daar aan twijfel. Maar maakt de zoektocht eenvoudiger.
 
Dank, brian, een mooie...

Flatron; probeer wat Basic Channel, wat "M series" Mauritio of wat Chain Reaction. begin met basic channel 7 (octagon) en 8 (radiance). voor mij zijn dat de ultieme tracks die mooi zijn puur als hypnotisch luister materiaal en die het alsnog prima doen in de club, voor mijn gevoel veranderen die tracks totaal op een hoger volume.

Beetje off topic maar ik had wat concreet "bewijsmateriaal" nodig om een punt aan te tonen. Nieuwer en "in de familie" heeft Danny Legowelt op viewlex een dubbelaar uitgebracht met een kruising tussen elektro, middeleeuwse melodie lijnen en iteliaanse hororfilm soundtrack invloeden, dat heet "squadra blanco" en clone in rotterdam heeft het voor je. Filmisch genoeg om naar te luisteren en als men een maal over het relatief lage tempo heen is werkt het ook prima in de club.

Ik bedenk me nu dat ik relatief monotoom, herhalend materiaal aan het noemen ben en dat dat mischien als bezwaar wordt gezien voor autonome "luister muziek" door sommigen. laat ik nu vast "Satie" zeggen, dan zijn we daar vast van af.
:-)
 
Trouwens Wout bedankt voor de thread start! Het was lang geleden dat hier nog is iets interessants voor bij kwam !
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Tenzij iemand mij weet te vertellen dat de uitvinder van de horlepiep en de sirtaki daar een dikke porsche aan overgehouden hebben.

Deze laatste op zeker, want de sirtaki is juist een cultuur dans, die is speciaal voor de film Zorba de Griek bedacht.

Origineel geplaatst door gemmetje

Daar komt ook nog bij dat folklorischtische muziek meestal gebonden is, of op z'n minst z'n roots heeft, in 1 land of bepaald gebied. Hiervan is bij dance ook geen sprake.
Maar dit argument is natuurlijk weer te weerleggen door de huidige "mondialisering" van alles.

Inderdaad, de media zijn daarvan de oorzaak. Men is niet meer zo op zichzelf, dus de volkscultuur ook niet.

Wout
 
Origineel geplaatst door fuse
Zou je dan bijv Gabber als floklore willen afschilderen?
Eigen klederdracht, gebruiken, gewoonten en natuurlijk de muziek. ;)

Lijkt me duidelijk, alleen niet streek, maar vooral sociaal gebonden.

Wout
 
Origineel geplaatst door olafmol
volgens mij kan je dan rock en popmuziek ook gewoon fijn onder folklore scharen...

Zeer zeker, maar daar zijn echter de makers meestal van bekend. De D.J. werkt vaak met 'anonieme' muziek, slechts de stijl is van belang. Vroeger, ja toen alles nog anders was, vroeger vertelde de D.J. nog hoe het plaatje heette en zo :)
Ook folklore is anoniem!

Wout
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
de dance waar ik het over heb is puur gemaakt om mensen te laten dansen. de volksmuziek/volksdansen waar ik het over heb zijn ook alleen maar puur gemaakt om mensen te laten dansen. dit betekent niet dat het automatisch slechte muziek is!

Dat geldt voor beide stijlen! Ik speel graag met vrienden 7/8 Armeense dansmuziek.

Trouwens, het moeilijke is natuurlijk het begrip 'folklore'!
Van Dale, waar ben je?
Oei, die maakt het alleen maar lastiger, want die schrijft over 'oude' zeden, gebruiken en bijgeloof... Gaat er dus vanuit dat dat niet kan veranderen!
Maar volksmuziek (Engels 'folk') dekt de lading ook niet.

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cyan_circle
ik denk dat de definitie van een gemeenschap veranderd is.

Ik denk niet dat de definitie veranderd is, maar de gemeenschap zelf.
Een mooi voorbeeld is de scheiding tussen jong en oud. Vroeger imiteerden de jeugd de ouderen. (Nu andersom? ;) Er bestaat nu een duidelijke jeugdcultuur, waarbij de dance hoort. Natuurlijk geldt dit maar voor een bepaalde laag in de samenleving, maar in een veranderde gemeenschap kan dat.

Wout
 
Back
Top