Ableton Live 10 is een feit!

Hier echt een k*t experience
1. Live 10 starte niet op. Missing api-ms-win-crt-convert-l1-1-0.dll ... na een tiental verschillende errors en dll's naar system32 te hebben gekopieerd een error die me naar vc_redist_x86 richte...
Geinstalleerd, eindelijk start Live op maar loopt heel lang op scanning vst's.
Daarna tada nog een error!

Wel vaag heb dus win 8.1 64 bit.... Live staat nu aan met 2 verse crash dumps. WTF....??? wellicht heb ik iets te negatief over Ableton gepraat en is dit hun revenge :D

Nou ja maar ff kijken hoe de boel draait.
 

Attachments

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    10,9 KB · Bekeken: 110
Naja, moet ik eerst upgraden naar (minimaal) OSX 10.11 :(
Had ik eigenlijk te lang uitgesteld omdat m'n Hackintosh nog zo lekker draaide met Yosemite, maar goed - dan toch maar es High Sierra erop douwen...
 
werkt meteen prima, wel onhandig dat het niet meteen mijn settings van 10 beta overneemt of daar op z'n minst om vraagt. Ik gad overigens al gauw met 10 Beta dat het trager begon op te starten en projecten inladen. Niet veel sneller dan 9 (die belofte is dus al te niet gedaan).
Het zal inderdaad niet veel klanten weg gterkken bij andere daw's. Toch zal ik er eerst wel bij blijven
Ik zie Presonus Studio One toch als bijna een copy. Zie zo gauw de sterke punten tov Ableton daar niet van.
 
Bijvoorbeeld een stukje audio selecteren en dan reverse (R). Of de audio in stukjes knippen. Voor zover ik kon beoordelen werken de audio edit functies alleen in het arrangement en niet in de clip. Ook niet in de clip als je in arrangement zit.
gisteren even getest in ableton 10, je hebt gelijk, je kunt in een clip niet knippen of delen reversen of verplaatsen. (wel de hele clip reversen natuurlijk). Dat moet je inderdaad doen op het arrangement window en die dan als clip terugrenderen.

Alternatief is natuurlijk om gewoon de clip te koppelen aan de simpler en daar alles te doen, maar goed dat is niet wat je wil in jouw geval.

Verder heb ik de hele avond gisteren met ableton 10 zitten werken, het was wel even weer wat werk om alle collecties aan te maken en instellingen te doen, maar het werkt allemaal foutloos tot nu toe.

De meeste tijd heb ik gespendeerd aan die nieuwe wavetable synth, wat een fantastische wavetable library zit daarbij, het maakt het programmeren van nieuwe sounds tot een avondvullend programma (zeker met die nieuwe echo plugin erachter, wat is die lekker). Veel nieuwe sounds gemaakt in die wavetable synth, er staan ook mooie tutorials op youtube van deze synth die best veel informatie en inspiratie geven, vergeet ook niet die wave table synth naar boven te openen (dat pijltje omhoog zetten in de device) dan krijg je een heel groot wavetable synth edit scherm erbij.
 
Ik ben voor het arrangeren inmiddels overgestapt op Studio One met een Faderport 8. Dat is echt een goed doordachte DAW en een fijne combinatie. Ik denk dat de later ingestapte DAW bouwers zoals Bitwig en Studio One geen last hebben van de remmende voorsprong. Ze hebben in hun core code al rekening kunnen houden met tal van zaken, waardoor het een stuk slimmer in elkaar zit. Zolang de andere DAW bouwers geen complete rebuild doen zal de innovatie bij deze titels hoogstwaarschijnlijk maar mondjesmaat blijven.
Wat maar weer eens aangeeft dat mijn keuze voor Bitwig Studio 2 ipv Live 10 om die naast Cubase 9.5 te gebruiken de juiste was. :)

De FaderPort 8 is in Native Mode het best op Studio One 3 afgestemd - dit in tegenstelling tot andere DAW programma's die met HUI / MCU werken. En inderdaad lijkt me dat ook een fijne combinatie. Ik heb voor Bitwig gekozen, maar anders had het waarschijnlijk die combi geworden.

Maar nu stond er vrij recent op Gearslutz een uitvoerig (test) bericht van iemand die een FaderPort 16 heeft en de FaderPort 8/16 "the biggest piece of trash in controller world" vind. En iedereen waarschuwt die vooral niet te kopen. En iedereen lijkt daar nu afgehaakt te zijn. Dus...
 
De FaderPort 8 is in Native Mode het best op Studio One 3 afgestemd - dit in tegenstelling tot andere DAW programma's die met HUI / MCU werken. En inderdaad lijkt me dat ook een fijne combinatie. Ik heb voor Bitwig gekozen, maar anders had het waarschijnlijk die combi geworden.

Maar nu stond er vrij recent op Gearslutz een uitvoerig (test) bericht van iemand die een FaderPort 16 heeft en de FaderPort 8/16 "the biggest piece of trash in controller world" vind. En iedereen waarschuwt die vooral niet te kopen. En iedereen lijkt daar nu afgehaakt te zijn. Dus...

Ik heb die thread gelezen. Er zijn (altijd) verbeteringen mogelijk, maar ik vond de genoemde argumenten een beetje overdreven. Zo zit volgens hem de mute en solo button te dicht naast elkaar in plaats van boven elkaar, hij noemt dat een ramp, ik heb er nog geen last van gehad. De knopjes zijn rubberig en dat zou niet fijn werken, ook dat vind ik geen probleem. De scribblestrips zijn LCD versies en best fel verlicht. Ziet er heel anders uit (veel goedkoper) dan op de foto's. Dat vind ik ook wel jammer, maar nog steeds geen dealbreaker. Ik heb ook ooit een Mackie MCU gehad en ik kan niet zeggen dat deze fadeport daarmee vergeleken tegenvalt. De faderport is lekker compact, netjes gebouwd en netjes geprijsd. Voor gebruik met een andere DAW in HUI of MCU mode zou ik echter wellicht voor een alternatief zijn gegaan zoals de Behringer X-touch of de Icon Qcon Pro X. Maar de dedicated integratie maakt het voor mij een hele goede keuze en ik ben dus vooralsnog zeer tevreden. Mijn DAW voelt nu voor het eerst als een geheel, een systeem, i.p.v. software met een controller.
 
@ Roonan:
Ok, dan zal de kritiek op GS ook wel meevallen. Jij bent immers niet voor niets zeer tevreden. Maar ik ben er niet verder / dieper ingedoken omdat ik natuurlijk al met Bitwig / Cubase werk. Maar de dedicated integratie is inderdaad een sterk punt van de combi Studio One-FaderPort 8/16. Maar met een andere DAW - in HUI of MCU mode - zijn er wellicht inderdaad betere opties voor een DAW controller.
 
Voor wie het interesseren mag, bij mij liep de installatie vlekkeloos, het draaide allemaal in één keer perfect. (win10 64)
Ik ben zeer onder de indruk van de wavetable synth, en die echo mag er ook zijn.
Verder ben ik eigenlijk nog niet gekomen.
Oh ja, stepsequencing met akkoorden is supervet, push integratie is wel erg lekker nu ook noten bewerken op de push gaat erg tof nu.
 
Ik ga er vandaag eens voor zitten.
Ga voor een clean instal dus eerst alles van 9 en MAX eraf .
 
Ik ga er vandaag eens voor zitten.
Ga voor een clean instal dus eerst alles van 9 en MAX eraf .

Dat hoeft helemaal niet, live 10 wordt in een eigen map geinstalleerd zodat je beide versies naast elkaar kunt gebruiken.
 
Bij mij is live 1x gecrached. En Max ook. Heb wel sysex door live gestuurd en dat gaat maar de max midimonitor laat het niet zien terwijl dat wel zal moeten.
Voelt voor mij wel een beetje beta aan. Maar denk dus dat win 8.1 niet fijn werkt met live 10. Ok de cpu load meter in live liegt dat die barst :)
 
De update naar suite is inmiddels 250 euro.
Ik geloof dat ik even oversla. Met Live 9 kan ik prima uit de voeten en ik denk niet dat ik per se productiever wordt met een nieuwe versie.
Er zitten zeker wat leuke toevoegingen bij, maar persoonlijk kan ik beter investeren in een nieuwe laptop(die meer dan 7 jaar oud is)
 
die 49 ableton videos zijn toch wel erg handig om als quick reminder (ze duren allemaal vrij kort) weer door alle belangrijke functionaliteit heen te gaan, zo was ik het bestaan van de groove pool weer compleet vergeten, maar dat is toch wel superhandig ingebouwd in ableton. Die videos zijn ook handig voor ableton live 9 gebruikers omdat veel van die features hetzelfde werken / zijn.

 
ik heb nooit iets begrepen van abelton.
ik kan in fl studio zo wel een nummertje maken.
maar dat kan ik dat dan weer niet in abelton.
 
Zo moeilijk is het niet, zeker niet als je de ingebouwde tutorials volgt die je direct ziet na installatie.
 
De update naar suite is inmiddels 250 euro.
Ik geloof dat ik even oversla. Met Live 9 kan ik prima uit de voeten en ik denk niet dat ik per se productiever wordt met een nieuwe versie.
Er zitten zeker wat leuke toevoegingen bij, maar persoonlijk kan ik beter investeren in een nieuwe laptop(die meer dan 7 jaar oud is)

Wel dat zou wel eens kunnen tegenvallen. Ik overweeg te upgraden voor de perforce want bij Live 9 viel dit toch tegen nadat ik een nieuwe pc kocht. Kan iemand hier meer over vertellen hoe dit bij 10 is?

Ok de cpu load meter in live liegt dat die barst :)

Dat bedoel ik ook weer met wat ik hierboven schreef. Live gebruikt toch niet optimaal alle power van de huidig zeer krachtige zijnde pc's.
 
Weet misschien iemand hoe je plugin Automations kan saven arrangement view?
En voor de duidelijkheid de plugin Automations in een return track.
Om zo de plugin Automations in een nieuwe project te kunnen gebruiken.

Via een omweg lukt het me wel.
De Automations saven in een lege midi clip en dan ctrl c/v.

Maar dit moet toch makkelijker kunnen.
 
Weet misschien iemand hoe je plugin Automations kan saven arrangement view?
En voor de duidelijkheid de plugin Automations in een return track.
Om zo de plugin Automations in een nieuwe project te kunnen gebruiken.

Via een omweg lukt het me wel.
De Automations saven in een lege midi clip en dan ctrl c/v.

Maar dit moet toch makkelijker kunnen.

ja dat kan veel simpeler, dat doe je via ALC presets (Ableton Live Clips).
Wat je doet is van je plugin plus automation een clip maken en die save je als ALC preset. Als je nu ooit in wat voor project dan ook die plugin plus automation wil gebruiken hoef je alleen die alc preset er maar in te slepen en alles is dan voor je gedaan (inclusief automation).

Er staan wel tutorials op youtube hierover, dus zoeken op ALC in dat geval.
 
Wel dat zou wel eens kunnen tegenvallen. Ik overweeg te upgraden voor de perforce want bij Live 9 viel dit toch tegen nadat ik een nieuwe pc kocht. Kan iemand hier meer over vertellen hoe dit bij 10 is?

In geval van mijn 2010 mac vind ik de performance zelfs iets beter geworden. Vooral de user interface is echt vlotter t.o.v. Live 9.

Dat bedoel ik ook weer met wat ik hierboven schreef. Live gebruikt toch niet optimaal alle power van de huidig zeer krachtige zijnde pc's.

Dat is volgens mij inherent aan de restricties van realtime audio verwerking (qua timing en dergelijke). Er zullen vast nog optimalisaties mogelijk zijn maar multithreading is nu eenmaal niet maximaal te benutten in het geval van realtime audio processing (offline uiteraard wel).

Ik heb in het verleden meermaals andere DAW oplossingen bekeken en nooit het gevoel gehad dat ze significant beter omgingen met de beschikbare cpu power t.o.v. Ableton (of andere producten).
 
Back
Top