Drums/synthesis fundamentals

anami

Nieuwkomer
Lid sinds
20 oktober 2015
Berichten
24
Hallo allemaal,

Mijn achtergrond is in de klassieke en jazz muziek. Maar ik produceer steeds meer in de elektronische hoek en ben sinds een tijdje in het bezit van een prophet 08 (En ga zeker uitbreiden) Nu heb ik een redelijk begrip van subtractive synthesis en ben ik ook aan het leren met FM. Maar het gaat mij om een aantal fundamentals van drum synthesis. Vaak zijn de tutorials die ik volg erg gericht op software. Zijn er ook goede plekken die alles meer vanuit een algemeen concept uitleggen? En ik ben ook erg geïnteresseerd in layering technieken. Het hoe en waarom.

Zijn er goede boeken/tutorials/youtube die jullie aanbevelen?

Erg benieuwd naar jullie input!
 
10 jaar terug waren er die erg goede artikels van Gordon Reid in sound on sound, blijkbaar intussen niet meer op hun site te vinden maar wel hier :

https://github.com/micjamking/synth-secrets

Naar beneden scrollen, vanaf synth secrets 31 gaat het over percussie. Zeker als je wil weten hoe 808/909 achtige sounds in elkaar zitten erg interessant .

Spectrum analysers (multiscope in cubase)kunnen soms ook helpen om je een idee te geven qua pitch en snare drum noise gebied enzo ...
 
Thanks! De sound on sound artikelen kende ik wel, kon ze alleen niet meer vinden. Dank voor de link!
En ik ga ook die manual van de virus even rustig lezen. :)
 
Hoi allemaal,

Even een vraagje.
Het kan zijn dat mijn antwoord ook te vinden valt met de wiki, maar vooraleer ik hier aan een post begon deed ik dat....
Doch heb ik niet echt zin om een dag of drie non stop aan het lezen te gaan en misschien nog geen uitsluitsel te hebben.

Dus laat ik maar even aan de vraag beginnen....

Ik werk met Logic pro X en mijn main goal is een fatsoenlijke hardcore track te maken.
Moet ik niet zeggen dat het al valt of staat bij de kick die je al dan niet kan produceren.
Inmiddels heb ik al verschillende routes naar Rome gevonden en ook verschillende plug-ins aangekocht wat betreft synths,distortion...

Onlangs kreeg ik Microtonic in het vizier... (ja ergens blijf je toch steeds op zoek naar de heilige graal der plug-ins... :-/ )

En nu komt dus de vraag... (tromgeroffel aub...)
Mits Logic Pro X de Ultrabeat bevat, welke ook een drumsynth is, heeft het dan enig nut om Microtonic aan te schaffen?
Is er iets wat Microtonic mogelijk maakt en Ultrabeat niet?
het is voor sommigen misschien een domme vraag...maar voor mij niet. Logic komt bijvoorbeeld ook met distortions, maar als het om Hardcore gaat schaf je toch ook beter iets zoals Ohmicide aan, toch?
Alvast bedankt aan de barmhartige samaritaan die mij een fatsoenlijk antwoord wil schenken.
 
nja...had ik voor mijn vraag ook beter een nieuw topic begonnen.
Mijn excuses @anami...was niet mijn intentie om jouw wind te komen stelen :-)
 
Om eens gratis kennis te maken met allerlei manieren om kicks te construeren:

Hinton & Fairchild - BIGROOMKIXSYNTH

https://www.hintonandfairchild.co.uk/product/bigroomkix-synth-v1-2/

Een heel flexibel stuk gereedschap. Een echte synthesizer, specifiek voor Kicks (maar kan meer) Geen samples.

Als je geen puf hebt om zelf kicks te programmeren of wil je andere soft- of hardware gebruiken. Kijk dan eens tussen de presets en kijk hoe ze gemaakt zijn. Dan kun je daaruit afleiden welke componenten er in zitten. Dan kun je dat met zo nodig andere apparaten invullen.

Deze VST kan overigens ook de geprogrammeerde kicks/patches als sample exporteren. Om een sample library op te bouwen/uit te bouwen als je daar liever mee werkt.

 
Nee, ik vind het juist fijn om vanuit een basis een eigen kick/snare op te zetten. Daarna eventueel te layeren met samples voor een eigen sound. Als er iets is waar ik niet van hou is het eindeloos zoeken naar de perfecte preset/sample. Ik wil zo snel mogelijk intuïtief muziek kunnen maken. Workflow en een gevoel van grip zijn voor mij enorm belangrijk. d16 punchbox demo geïnstalleerd. Geeft mij wel een goede richting voor layeren van een kick. Nu de snare en de rest nog :)
 
Maar zelf een kick maken op een synth is ook niet zo moeilijk op zich.


Over de tools en het zelf maken van kicks (met een synthesizer).

Je hebt waarschijnlijk al wel opgemerkt dat verschillende (gratis en betaalde) kickdrum synthesizers vergelijkbare componenten bevatten. Ook wel te verwachten omdat ze voor een specifiek soortgelijke doel zijn ontwikkeld.
Auto's lijken ook niet toevallig op elkaar.

Om de juiste tool(s) te kunnen kiezen en de tool(s) nuttig in te zetten voor je eigen doelen moet je wel wat weten over HOE je jouw favoriete Kick-drums zou kunnen fabriceren.

Vervolgens kun je eens kijken welke tool (of setje tools) voor jouw het prettigst werkt. Een enkele tool werkt wel fijn omdat je dan een enkele complete patch kunt saven. In plaats van een setje patches van een ketentje aan apparaten (zoals een kicksynth, een distortion en een compressor in serie).

Misschien weet je al lang hoe je een specifiek soort kick uit een synthesizer haalt, maar misschien ook niet.
Zoals zoveel dingen in het leven: als je weet hoe het werkt is het (in de basis...) niet moeilijk.....

Misschien ten overvloede:

Meestal bestaat een kicksynth minimaal uit een module voor een basis "oscillator" (vaak een basale golf, bijv. een sine of tri, evt. te moduleren door bijv. FM voor een wat complexer basisspectrum), vaak een flinke downward PITCH sweep optie volgens in te stellen modulatie curve, diepte en snelheid, vaak aangevuld met een noise laag. Een AMP sectie voor het volume verloop. Vaak ook aparte/extra lagen voor de attack en de body.

En daarachteraan eventueel nog allerlei andere modules zoals compressie en/of distortion en/of filters/EQ. Soms nog (veel) meer. Maar die zouden ook door andere apparaten (in serie) ingevuld kunnen worden.

Dit gaat uit van een "pure" synthesizer. Er zijn er natuurlijk ook kick synths die een hele sample library als "oscillator" optie aanbieden. Zoals voor "normale" synths ook geldt: meestal geldt: hoe meer "synth", hoe meer invloed op de klank/patch.

Wat Snares betreft. Dat lijkt verdacht veel op Kicks. Maar dan in hogere frequentiegebieden en in verhouding aanzienlijk meer "noisy".

En dan is er nog het issue van de drumset: een bij elkaar passend setje van kick, snare, hihats.......etc.
Een heel andere uitdaging.
 
Dank je wel @Kwurqx! en natuurlijk @Von Naphoven.

Ik heb een tijdje terug de Korg Volca Kick gekocht speciaal om hiermee te leren omgaan. Erg leuk speeltje en leerzaam om de constructie van een synth kick te leren.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top