Zelfbouw VCO: DC naar AC?

sinneb

Stamgast
Lid sinds
1 oktober 2013
Berichten
171
Locatie
Deventer
Ai, lastig probleem met mijn zelfbouw VCO versie 200. Na het correct decouplen van mijn opamps heb ik een mooie sawtooth in zowel simulatie als op het breadboard, zie http://imgur.com/a/4L70n

Wat ik echter nog steeds niet voor elkaar krijg is een goede AC coupling van de sawtooth golf. Op het tweede plaatje zie je de sawtooth de computer inkomen (via mijn audio interface TASCAM US-200 maar ook zo zichtbaar op mijn scope met input op AC). Er zit een soort van boog op de sawtooth, die erger is op lagere frequenties. Ik ben door mijn opties heen (AC coupling met cap en resistor, opamp follower, etc etc). Kijk ik ergens overheen?

Aanvulling: met de scope op DC input ziet de sawtooth er dus op alle frequenties prima uit...
 
AC coupling is effectief een hoog-doorlaat filter waarbij je DC (0 Hz) dus niet doorlaat. Maar zo'n filter zal dus altijd andere lage frequenties ook dempen, dat is wat je ziet.

Wat waren de waarden van de cap en resistor? Waarschijnlijk krijg je een beter resultaat bij hogere waarden omdat je dan de kantelfrequentie van het filter omlaag draait.
 
"scope met input op AC". Die doet natuurlijk hetzelfde nog een keer dunnetjes over.
 
"scope met input op AC". Die doet natuurlijk hetzelfde nog een keer dunnetjes over.

Klopt, hoewel die waarschijnlijk zijn kantelpunt al zo laag heeft liggen dat je daar vrij weinig van merkt.
 
Klopt, hoewel die waarschijnlijk zijn kantelpunt al zo laag heeft liggen dat je daar vrij weinig van merkt.

Ik krijg in mijn oude degelijke Handykit scope in AC stand ook alleen maar ronde blokgolven, vandaar. Weet natuurlijk niet wat ts heeft staan.
 
Schema ?
Zulke dingen houd je tog, het is geen plugin.

Je zaag gaat zoiezo door een elko bij de output,
in je filter module vervolgens bij de ingang weer, en mischien nog 2 keer.
Daarna in je mengpaneel ingang heb je weer een elko.
Uiteindelijk houd je geen zaag/blokgolf meer over.

Met grote waardes van 47 of 100 UF heb je weinig last van die highpass, alleen alles tesamen kan het minder worden.

En ja : scope op DC zetten, en desnoods de Y as instellen.
 
Bedankt voor het meedenken. Hierbij vast het relevante deel van het schema (mag nog wel iets netter). Behoorlijk standaard integrator / reset opzet.

schema_vco.png


Het resultaat op mijn scope (trio analoog) op DC (voor de coupling) is prima. Maar mijn twijfel begon toen ik zag dat de sawtooth via mijn audio interface op lage frequenties erg gebogen was. Bleek dat ik hetzelfde resultaat kreeg met mijn scope op AC.

Ik heb al wat geexperimenteerd met de waardes van de C en de R in het AC coupling deel. Zelfs een highpass berekening gemaakt. Krijg 'm alleen nog niet lekker genoeg. Ga nu het schema (wederom haha) opnieuw opbouwen, nog netter.

Waarschijnlijk is het advies hier meer de oren gebruiken en niet al te erg kijken naar waveforms? Of alleen op DC ;)
 
Je moet zeker je oren gebruiken maar er is volgens mij ook nog wel wat verbetering mogelijk in je ontwerp. :-)

Zo zou je kantelpunt van het filter rond de 0.15 Hz moeten liggen. Het kantelpunt is wel het punt waar je filter al de helft van je signaal wegfiltert dus hoger merk je het ook al.

Je moet er ook rekening mee houden dat de ingangsweerstand van bijvoorbeeld je geluidskaart waarschijnlijk veel lager is dan die 100k, eerder rond de 10k en paralel staat aan R23. dus dan heb je ineens een kantelfrequentie die veel hoger ligt. Eerder rond de 1 a 2 Hz. Dat ga je bij lage frequenties zeker zien en ook wel horen.

Nog iets om even op te letten. Ik gok dat C7 een elco is. Die moet je wel goed om in het schema zetten. In dit geval met de + poot naar de VCO en de - poot naar R23.

Ook ga je zo in het hoog wat signaal verliezen. Elco's zijn geen ideale condensatoren en bij hogere frequenties ga je merken dat zich ook gedragen als een inductor. Het kan dus handig zijn om een 47 of 100n filmcondensator paralel te schakelen met C7 om dat op te lossen.

TLDR:
Vervang C7 eens door een 100uF exemplaar en zet er een 100nF filmcondensator paralel mee. Check ook even dat C7 met zn positieve pootje aan U11 zit en zn negatieve pootje aan R23.
 
R23 zou ik laten zitten. Het is wel fijn om te voorkomen dat je statische lading opbouwt op C7 als er niks aan de uitgang hangt. Dat voorkomt luide plops als je er iets insteekt. En als de maker van het volgende apparaat hetzelfde dacht als jij en ook heeft bespaard op een weerstandje werkt de boel ineens niet.
 
thx all, duidelijk. Gelijk een update gemaakt van het schema, zie hieronder:

schema_vco2.jpg


In de update heb ik de LM311 vervangen door een versterker van de 072. Zelfde performance in deze schakeling en scheelt weer een IC. De resetpuls wordt door D3, R8 en R30 passend gemaakt voor Q4. Resultaat is, mede door het "nieuwe" filter, strak! Zeer tevreden mee. Filmpje van scope volgt nog (die van vanavond per ongeluk gewist).

Nu verder met het tunen van deze schakeling icm de expo. Ben benieuwd naar de range waarbinnen deze zuiver blijft.
 
Waarom niet een buffer OpAmp op de uitgang met een DC shift om de zaagtand symmetrisch rond nul te krijgen?
Ben je gelijk van die DC blokkende condensator koppeling af.
 
Waarom niet een buffer OpAmp op de uitgang met een DC shift om de zaagtand symmetrisch rond nul te krijgen?
Ben je gelijk van die DC blokkende condensator koppeling af.

Voorbeeld? Ik ben wel benieuwd. Ik kan alleen oplossingen bedenken met of een condensator ergens in het signaalpad. Of iets waarbij je de DC offset blijft calibreren om hem op 0 te houden.
 
Zo te zien in de grafiek 3 a 4 volt maar ik weet niet hoe constant de offset is.
Hij drift vast een wat met temperatuur en volgens mij lekt er ook wel een beetje van de cv-in mee naar de output. Dat laatste kan je misschien wel voor compenseren maar dan wordt het al snel een stuk ingewikkelder dan een mooie dikke elco op de output.
 
Die dikke elco is wel een oplossing maar, het liefst zou je alle modules DC gekoppelt willen maken. Van belang hierbij is of de offset constant is. Volgens mij introduceert dit ciruit geen variable offset - zeker niet via de CV.
Volgens het eerste plaatje is de zaagtand van 0 tot 7,5 Volt. Een standaard voor modulars' is 10Vtt waarbij voor audio dat +/- 5V is. Met een elco als DC scheiding wordt de shift overigens ook niet symmetrisch.
Met een OpAmp zou je zowel DC kunnen shiften als het signaal kunnen versterken naar 10Vtt. Met de verhouding van R1/R3 zou je overigens ook het signaal ook op 10Vtt kunnen krijgen (1R: 2R verhouding). Het gorte voordeel van een DC koppeling is de mogelijkheid tot lage frequenties. Met een condensator parallel aan C4 kan je ook makkelijk een LFO er van maken.

Voorts vind ik de C4 op 22n wel groot. 2n2 zou ik logischer vinden.
 
Met dit simpele schakelingetje ben je redelijk van de DC af, ben je gebuffert en zit je gelijk op de 10Vpp. Opamp is willekeurig. (niet getest, dus op de bluf ;-) ) (dit is wat Marcmarc bedoeld, toch?)
DC-REMOVE.JPG
 
@felshout: In jouw configuratie versterkt de amp meer dan twee keer en wordt het input signaal van 7v5tt naar 15Vtt gezet met een offset van 5V naar beneden, Dit kan wel de juiste configuratie zijn maar is niet de juist dimensionering.
 
Back
Top