Synth tot/onder 200 euro ??

kwantumekanniks

Stamgast
Lid sinds
25 juni 2012
Berichten
223
Locatie
Amsterdam
Doordat ik steeds door (veelal) beginnende vrienden gevraagd word wat zijn nou de koopjes onder de 200 euro dacht ik, misschien hebben meer mensen iets aan een thread rondom dit vraagstuk.

Zowel nieuw als 2e hands vind ik interessant.

Natuurlijk heb ik al een beetje voorwerk gedaan en ook in andere posts geneuzeld maar het leek me handig een bovengrens in de titel te zetten.

Het idee is dus voornamelijk voor synths maar voor synths met drumcomputer/sampler functionaliteit is ook ruimte (i suppose). Als er maar zonder te veel moeite bruikbare geluiden uit komen.

Heel specifiek wil ik wel samplers uitsluiten omdat het gebruiksgemak vaak te wensen over laat voordat je eindelijk geluid uit het ding hebt plus alle bijkomende randapparatuur als cd drives, zip etc.

Hier alvast mijn ideetjes adhv korte speurtocht, ervaring en een tip;

Roland Boutique A-01. Nieuw gezien voor 99E!
De Volca serie, zowel nieuw als 2e hands
Yamaha Tx81z, Yamaha Cs1x
Sm Pro Audio V-machine
Kawai K1

De rest laat ik aan jullie over :P
 
Ik zie al wel eens een Kurzweil K2000 voor EUR 200.

kurzweil_k2000.jpg


Een heel veelzijdige synthesizer. "Slechts" 24 stemmig. Maar wel hele mooie.

Allerlei verschillende uitbreidingen/opties kunnen hem duurder maken. Maar kijk in elk geval naar de OS versie (laatste versie v3.78 ). Er zij ook 2 hardware board versies geweest. Calvin en Janus. Belangrijk als je een OS upgrade nodig zou hebben.

Mocht je een oudere versie tegenkomen. Kurzweil (nu Young Chang) schijnt desgevraagd nog steeds EEPROM met v3.78(j) te leveren. Maar als je iemand kan vinden met een EEPROM programmer. EEPROMS kosten bijna niks. En een image is op internet te vinden.


Hoe dan ook. Voor meer info:
http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.php
https://www.sweetwater.com/k2000/qanda.html
http://kurzweil.com/knowledgebase/k2000/operating_system_updates/331
http://www.synthmania.com/k2000_v3.htm
 
En lekker starten met een M1
- Ding werkt prima stand-alone met koptelefoon (voor als je over je schermtijd heen bent)
- Mooie bak om te zien, beetje leeg, maar daarom ook goed te fixen als er iets mee mis is.
- Prima synth (wordt vaak vergeten door zijn rompler house-Piano). Veel gruizige Korg sounds ala Poly 61/Polysix. OK, door 20 menu's spitten door de minimale interface is niet het makkelijkste, maar het scherm is vrij duidelijk en zo moeilijk is het ook weer niet.
- Super veel downloadable presets. Begin met Synthi, Sensual 1 of Sensual 2 en het is al een heel andere bak dan met fabrieksinstellingen.
- Drumkit waarmee je aardig in de buurt van een 808 kunt komen, en ook hier kun je de 30 filters overheen smeren!
- Best gebruiksvriendelijke sequencer.
- En heel makkelijk te vinden. Succes om zo'n Kurzweil op te duiken.
 
Waldorf Streichfett en Rocket beide nieuw voor rond de 200 en de micro q tweedehands ook onder 200.
Casio XW-G1 en XW-P1 beide vind je tweedehands wel binnen de 200 denk ik.
Akai Miniak (zelfde als Alesis Micron alleen een stuk nieuwer) voor rond de 200 tweedehands.
Arturia Microbrute tweedehands zit ook rond dat bedrag.
Als je mazzel hebt vindt je ook een Blofeld of een ultranova soms in de buurt van de 200.
Arturia Spark LE 159 euro nieuw.
 
Kawai K4 of K4r

Synths rond dat bedrag hebben vaak niet veel knoppen.

Inderdaad. Als je toch graag knoppen wilt en het niet erg vind een wat beperktere synth te kopen maar wel vet geluid wilt kan je de originele Novation Bassstation ook wel voor 150 tot 200 euro vinden.

Ik zie (zonder knoppen) de Mopho Desktop ook vaak voor rond de 200e van eigenaar wisselen.
 
De MonoTribe is nog steeds de beste "oer-Volca" qua sound en heeft CV/Gate aansturing, MIDI in/out. Een aantal interessant gedocumenteerde mods zijn er ook te vinden, waarmee de drumsounds bijvoorbeeld richting bruikbaar gaan. Maar ook vanilla al een leuk bakkie.
 
Alesis QuadraSynth en latere modellen afgekort als QS.
Dik klinkende 80's en 90's synths met MIDI nu voor zeer schappelijke prijzen.
Mijns inziens in ieder geval qua klank een ondergewaardeerde synth.
De echt oude modellen kun je vinden rond de € 100 en de nieuwere QS 6.x, 7.x en 8.x met gewogen klavier voor rond de € 200
 
Als er maar zonder te veel moeite bruikbare geluiden uit komen.
Definieer "moeite" en "bruikbaar".

Bijvoorbeeld: is door een menu scrollen teveel gevraagd? Of een externe midi controller inpluggen? Of met je vingers knippen?

Kortom, veel te vage vraagstelling. Tenzij je kickt op lijstjes zonder meer.
 
Ik vind 200 erg scherp. Voor dat budget zou ik eerder naar software gaan. Als schermstaren geen bezwaar is en men reeds een pc bezit. Dan kom je met een midi controller en wat goedkope (of zelfs freeware) softsynths al een hele eind. (om niet te zeggen, het verst) Zeker als introductie in de synthese. (want hoe visueler hoe beter)

Voor 250-300 zou ik voor een Gaia gaan. (hands-on en uitgebreide architectuur)
Of als size een issue is, zo'n minikeys ding à la Microkorg. (erg fijn voor op de bank)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top