Dozijn instrumenten digitaal opnemen?

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Hoi,

Mijn huidige setup bestaat uit X bronnen stereo audio die alleen naar een analoge mixer gaan.. als ik opneem, dan gebeurt dat (niet lachen aub) via Audacity, en verkrijg ik gewoon 1 stereo opname.

Nu heb ik hier wel Logic Pro liggen, en zou ik willen evolueren naar opname hierin.. ieder instrument zijn eigen stereo track.

Welke hardware is hiervoor de missing link ?

Heb ongeveer 12-16 line outs...

Thx.
 
Waar ik zelf nieuwsgierig naar ben qua prijs/mogelijkheden/bedieningsgemak is dit http://cymaticaudio.com/products/recorders-players/utrack-24

Het wat algemenere antwoord: Een audio interface met minimaal zoveel mono ingangen als je nu mono kanalen gebruikt op je analoge mixer. Dit zal een overkill zijn omdat je de mic-preamps niet nodig zal hebben ivm je je reeds analoge mixer dus is een kwalitatief goede ad/da converter een betere optie. Vergeet niet dat het een heel andere workflow wordt
 
Een geluidskaart met adat mogenlijkheid en je instrumenten direct erop aan te sluiten, bijv een motu 828 plus een behringer ada8200. Samen zijn dit 16 inputs die je tegelijk kan opnemen.
Een goedkoper alternatief is de instrumenten een voor een opnemen...
 
Of een MOTU 16A - https://www.thomann.de/nl/motu_16a.htm - die kun je ook chainen/netwerken.

Goedkoop = ADAT. Je kunt dan ook denken aan een https://www.thomann.de/nl/rme_digiface_usb.htm in combinatie met een setje ADA8200s. Nadeel van de ADAs is wel dat ze alleen maar XLR outputs hebben, da's voor bepaalde dingen wellicht niet zo praktisch (2e hoofdtelefoonuitgang heb je dan al een SPL Phonitor of goedkoper equivalent nodig).
 
Een goedkoper alternatief is de instrumenten een voor een opnemen...

Exact!
Als je instrumenten synths zijn, kun je je arrangementen in MIDI maken. Dan heb je eigenlijk alleen een eenvoudige audio-interface nodig tussen je mixer en je computer. Je zet dan één voor één je instrumenten in MIDI op Solo en neemt dat spoor in audio op je computer op.
Meer sporen tegelijk op die manier kan ook maar dat hangt vooral af van de configuratie van je mixer (direct outs of meerdere groups/bussen) en het aantal analoge inputs op de aan te schaffen interface.
 
Laatst gewijzigd:
Na mij wat verslikt te hebben bij de (nieuw) prijzen van sommige gemaakte suggesties (mijn budget voor totaal oplossing is echt minder dan 1K.. dus units van 2000 euro kan ik echt niet veroorloven), heb ik wat meer gelezen en gepiekerd, en sta ik plus minus terug bij mijn originele vraag.

Vandaag kan ik er wel bij vertellen dat ik de volgende features echt niet nodig heb: standalone recording functionaliteit (dat zal mijn DAW doen), preamp (mijn synths hebben dit niet nodig), meer dan 2 line outs (en in het algemeen meerdere analoge outs).

Mijn ideale oplossing is eigenlijk een rack unit met bvb 16x line IN, 1x USB 2.0 out (om al de digitale kanalen naar de PC te krijgen), en 2x line out om naar mijn analoge mixer te sturen (puur om de speakers te sturen, niet meer om te mixen).

Als ik het goed versta heb ik eigenlijk een mengsel van AD-conversie nodig plus wat digitaal mixen. Hoe noemt men dit? Een audio interface? Of een digitale mixer?

Ten laatste nog een gebruiksgemak: een display die realtime de levels van alle inputs toont (bargraph stijl bvb).

Bestaat er niets kant-en-klaar in die aard?
 
Als je niks tegen firewire hebt:

RME FireFace 400 (Tegenwoordig te krijgen voor €350) + ADA8000 (Te krijgen voor €75) = ongeveer €425

16 inputs van zeer degelijke kwaliteit. Ik kan mijn RME FF400 gewoon gebruiken met de nieuwste generatie macbook pro (met 2 verloop-pluggen wel, gezien de overstap naar USB-C heb je Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2 en dan Thunderbolt 2 naar Firewire verloopje nodig).
 
Ha, ik zie nu dat ik in je andere thread precies dezelfde suggestie heb gemaakt van die Digiface :D

Wat RetrowX noemt is ook een optie, alleen vind ik 't een klein wonder dat het met zoveel verlooppluggen nog werkt.
 
Idd RME Digiface USB + ADA8x000?
 
Deze misschien?

16 analoge inputs voor 442 euro, ook nog een b-stock voor bijna 100 euro minder!

https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/esi-u168-xt-usb-audio-interface

Als visuele informatie op de soundcard belangrijk voor je zijn en je nog pciE in je mac hebt (pc soiezo), tweedehands kan je gaan voor een motu pciE424 kaart met een 192hd of 24io unit, maar uiteindelijk ga je achterlopen met ondersteuning.

Wat je ook kan doen wat al aangegeven is, een goedkopere geluidskaart met in elk geval 8 analoge inputs en een adat in, kun je er altijd een adat converter zoals de behringer of een ander bij kopen.
 
Ben ook wel eens over dergelijke set ups aan het nadenken geweest. Nadeel van enkel een interface met synths ingeplugd is wel dat altijd je compu aan moet staan, ook als je gewoon ff lekker wilt spelen..
Daarom heb ik daar nog niet voor gekozen (al zijn er wel enkele interfaces die ook zonder compu kunnen werken).

Een alternatief is ook een digitale mixer. Die heeft dat nadeel niet.
 
Ik vond zelf de presonus studiolive altijd wel interessant (heb em niet hoor), en zie dat daar nu ook een goedkopere USB versie van is (AR16) met 18x4 interface en sd-kaart opname (die dan wel stereo). Lijkt me interessant ding!
 
Apogee Ensemble + AI3. Al zijn beiden 2dehands vrij moeilijk vindbaar. Dat heeft zo zijn reden...
 
Ha, ik zie nu dat ik in je andere thread precies dezelfde suggestie heb gemaakt van die Digiface :D

Wat RetrowX noemt is ook een optie, alleen vind ik 't een klein wonder dat het met zoveel verlooppluggen nog werkt.


Hoe bedoel je dat dat een wonder zou zijn dan? Je bedoelt die insert pluggen? Kunt desnoods zelf wat kabels solderen.

Mijn oog is overigens op de toekomst gevallen op de Soundcraft Signature 22MTK. Lees er goede dingen over en geeft net wat meer i/o.
 
Aangezien niemand hem nog heeft genoemd, wil ik de Tascam interface graag aan de lijst toevoegen:
http://tascam.com/product/us-16x08/

16 ingangen en een digitale mixer die instelbaar is zodat je hem ook standalone kunt gebruiken.
Heb zelf een oudere versie, natuurlijk is er meer kwaliteit voor meer prijs. Maar hoe sterk is je ketting?
Edit: Wordt ook herkend in Audacity en dan kun je heel eenvoudig multitrack opnemen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja die tascam had ik gister ook al even uitgepluist. De 8 xlr zijn alleen mic ingangen helaas! Anders was dat een nog mooiere deal geweest.
 
Ik ben zeer te spreken over RME, ben hier op overgestapt ivm driver problemen met mijn Motu interfaces, sindsdien draait alles als een zonnetje.

Overigens, als je je computer laat opstarten vanaf een SSD kun je binnen 30-60 seconden beginnen met spelen in je DAW. Om nu je hele setup aan te passen zodat je je computer niet aan hoeft te zetten vind ik dus een beetje overdreven.
 
Back
Top