Waldorf Blofeld: aanrader of niet?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Er is al een topic over de Waldorf Blofeld, maar daarin staat veel info verdeeld over 57 pagina's en misschien is sommige info aldaar niet meer actueel.

Een Blofeld kun je op het moment nieuw kopen voor ong. € 350 (de desktop versie zonder keyboard). Gezien de mogelijkheden en de sound geen slechte koop, geloof ik. Er is ook een VST "versie" voor € 156. Aangezien de Blofeld niet veel (draai)knoppen heeft zou dat in theorie niet eens zo'n gek alternatief zijn (i.c.m. een Midi keyboard).

Ten derde zijn er twee versies v/d Blofeld (afgezien van wit en zwart als kleur): een desktop versie (zonder keyboard) en een met een keyboard.

Mijn grootste twijfel om het ding te kopen zijn de meldingen over "versleten" draaiknoppen die niet meer naar behoren werken (vet in 't minuscule mechaniekje). Is dat opgelost in de nieuwe versies? Een 2e hands Blofeld lijkt mij in ieder geval een tijdbom. Ik peins er niet over om 'm uit elkaar te schroeven en die kleine draaiknopjes met een tangetje uit elkaar te halen met het risico dat een van die kleine metalen flapjes afbreekt.

En ten slotte is er de mogelijkheid om "samples" af te spelen (komt op mij over als wavetable). Daar moet je € 100 extra voor betalen. Weet iemand hoe dat precies werkt: die samples laden? Kun je zelf op je compu samples maken en in de Blofeld laden?

En er zijn een aantal firmware versies waarvan er een vervelend doet met USB-Midi. Is de Blofeld wel class-complient Midi (dus geschikt voor Linux)?

Wat zijn jullie ervaringen met de Blofeld? :)
 
Ik heb een blofeld keys gehad, en ook largo. De blo heeft wat mij betreft veel te veel opties die ver weg in de menu's zitten. Voor een synth met zo weinig knoppen ontging mij het hele voordeel van hardware. Met de largo kon ik veel sneller en overzichterlijker patches maken. Samples was ook een drama, die kon je toen alleen maar als gehele set laden (is nu wel verbeterd geloof ik) en je moest door de eindeloze lijst van waveforms en wavetables scrollen om bij je samples te komen.
Ik zou zeggen doe je zelf een plezier en koop nave vst of een micromonsta. De micro heeft een veel intuitievere interface, veel mogelijkheden maar je verdwaalt er niet in, en een geweldige sound, en geen gammele encoders. Beste VA op de markt wat mij betreft.
 
Micromonsta is PERFECT ! Thanks to Samuel :)
 
Vandaag ook hier de micromonsta binnen gekregen. :D
 
Blijft een mooi ding die blofeld ondanks alle bugs, de sound is echt fantastich, dat diepe laag en dat sprankelende mid en hoog...die sweetspot die je kan krijgen met het PPG lowpass filter...het is echt een inspirerende synthesizer imo

De interface valt toch best mee? Gaat echt heel snel en is super overzichtelijk nooit problemen mee gehad ook niet bij live gebruik.

bij mij is de main output heel zacht maar ik gebruik gewoon de headphone output.

Kan je met die sample functie nou ook grote samples afspelen? Breakbeats en vocals of zijn het alleen korte wavetable achtige loops? Ik vind het wel een beetje skere van Waldorf dat je daar 100 euro voor moet betalen want die sample functie zit gewoon al in de blofeld maar je koopt een software key om het te unlocken

Die micromonsta hoor ik veel goede dingen over, maar als ik het zo zie lijkt het me toch veel meer gepiel dan een blofeld (net zoveel knoppen bijna kleiner scherm klein gepielig dingetje ;) ) maar eens checken binnenkort
 
Ja alles is relatief natuurlijk, en de blo heeft zeker ook wel een aantal voordelen.

Qua interface is de blo ook niet super slecht. Ieder geval beter dan een miniak of een evolver desktop. De indeling op de micromonsta is gewoon heel erg goed, en je hebt 6 draaiknoppen ipv 4 om te editen. Bij de blo heb je soms heel veel lagen waar je doorheen moet, dat is bij de micro veel minder. Een patch maken van scratch op de micro is voor mij ongeveer net zo snel als op de pro2 die ik heb staan, ondanks dat die veel meer knoppen heeft. Voor live kan je 4 macro's standaard op je "homepage" zetten

Het scherm heeft geen fancy envelope vormen zoals de blo maar gewoon duidelijk de waardes in beeld. Blo heeft wel weer als voordeel dat die multitimbraal is.

Maar het gaat uiteindelijk op de sound en dan vind ik persoonlijk de micro ver boven de blo uitstijgen. Veel mooiere filters, hele goeie FX en allerlei leuke trucjes voor akkoorden, step-sequencer aan een willekeurige param vastmaken, voice panning etc. Alles meestal maar 1 laag diep qua menu's
 
Ik twijfel ook nog om er eentje te halen. 16 parts multi-timbraal en genoeg polyfonie om daar ook wat mee te doen, dat is voor zo'n klein formaat synth met een kwalitatief prima geluid wel echt een enorme dikke plus. Het enige wat ik daarom wel weer jammer vind aan de Blofeld is het gebrek aan individuele uitgangen.

En editen, ach… Zoals gezegd, ik heb nog geen Blofeld maar mezelf kennende is het scenario als volgt: eerste paar weken patches maken en die daarna voor 80% van de tijd gebruiken als presets die ik af en toe wat aanpas aan de track waaraan ik werk.

Die sample optie is wel iets waar ik me van afvraag: kun je daar (zoals Smackos al vraagt) langere samples in kwijt? Of is de sample optie echt meer voor percussie bedoeld? En kun je ook meerdere sample instruments aanmaken om die vervolgens multi-timbraal te gebruiken?
 
Nooit beseft dat de Audiothingies Micromonsta een zelfde "soort" synth is als de Blofeld (deels menu gedreven subtractieve synthese, deels wavetable).

Voor de 50 Euro meer die de Micro kost heeft de Micro meteen de mogelijkheid om de wavetable functionaliteit te gebruiken (moet je bij de desktop versie v/d Blo 100 Euro extra voor betalen). Het uploaden van je eigen wavetable in de Micro gaat daarentegen met een "Micromonsta Wavetable Helper Tool" die je bij Audiothingies per mail aan moet vragen en dan sturen ze je "download links and basic instructions" (zo staat te lezen deze pagina). Tja, werkt die software straks nog wel op Windows 14, MacOS, Android of Linux? Jammer dat dit soort muziekinstrumenten zich niet als "mass storage device" o.i.d. aanmelden op je compu zodat je eenvoudigweg je gemaakte wavetabe naar het apparaat sleept via de File Explorer van je compu.

Anyway, mocht ik ooit (vakantiegeld) € 300 over hebben dan is dit zeker het overwegen waard. Ik wil kleine synths hebben (woonkamer/bureautje). Lijkt me een mooie introductie in wavetable synthese.

Iemand een mooie (Youtube?) link naar wat voorbeelden van sounds die je met de Micro (of de Blo) kunt maken die "typisch" zijn voor wavetable synthese of typisch voor de Blo/Micro? Zodat ik kan horen wat ik met deze apparaten kan dat met iets anders niet kan? Wat ze uniek maakt dus. :)
 
\Voor de 50 Euro meer die de Micro kost heeft de Micro meteen de mogelijkheid om de wavetable functionaliteit te gebruiken (moet je bij de desktop versie v/d Blo 100 Euro extra voor betalen).

Niet helemaal waar, de blofeld desktop is ook zonder extra licentie als wavetable synth te gebruiken met een aantal ingebouwde wavetables en ook user-tables. De extra licentie van 100 euro is puur om het apparaat als sample player te kunnen gebruiken (de waldorf site claimt 60 Gb aan sample geheugen). Een leuk extraatje maar geen 100 euro waard voor mij.
 
Ik vind voor het geld de Blofeld echt top en voor die plusminus 350 euro koop je een synth die qua diepgang zoveel kan dat je al een flinke stap qua prijs omhoog moet wil je een beetje hetzelfde kunnen want dan zit je al gauw aan een Virus te denken heb ik 't idee.
Voor de nieuwprijs heb je ook 3 jaar garantie bij sommige zaken en loop je weinig risico, bugs zitten er eigenlijk niet meer in en je koopt een synth waar je heel lang mee verder kan.
Toegegeven; om alles eruit te halen moet je flink de menu's in maar toch ook heel wat funkties zijn snel beschikbaar zoals je filters, envelopes, wavevormen, de uitgebreide arppegiator en effecten bijv dus je kan al na een korte inwerktijd al behoorlijk veel soundscapen op een manier die eigenlijk heel logisch werkt als je het een beetje gewend bent.
Je hebt al wat analoogs ondertussen en ik denk dat de blofeld een hele goede tegenhanger is want hij heeft nou juist die uitgebreide polyfonie die je nu niet hebt en zit qua sound wel aan de andere kant van het spectrum ivm een analoge monofone bak.
Er wordt hier gesproken over de Largo en de Nave; ik heb de Nave en wel wat andere vst's maar er gaat toch niets boven wat hardware en knoppen draaien wat mij betreft.

Ik wil niet het topic kapen maar ik zag van de week ook al van SB-SIX een reaktie ivm de micromonsta, ik heb ook het filmpje gezien van 'm maar ik vond zo'n klein scherm waar je ook geen visuals op ziet toch voor m'n gevoel niet zo intuïtief.
Om maar even een vergelijking te trekken; ik heb een Ultranova en die stel je ook in op een klein schermpje waarbij je allerlei waardes uitgedrukt ziet in getallen.
Het werkt wel maar ik vind het scherm van de blofeld nou juist zo leuk en intuitief want je ziet de golfvormen, filters en de envelopes bijv, dat spreekt mij meer aan.
Maar ik ben toch ook wel benieuwd naar die Micromonsta en wat dat voor extra's biedt als je al een blofeld hebt?
Zou leuk zijn als hij misschien 'ns een topic maakt met de verschillen en wat geluidsvoorbeelden.

Als je even een indruk wilt krijgen van wat de Blofeld bijv kan (hele uitgebreide multitimbraliteit) en heel veel anderen niet dan moet je maar even dit bekijken;



In dit filmpje zie je het scherm met de 16 part multitimbraliteit, het is eigenlijk een soort mixer



Hier een voorbeeld van een wavetable en kan je meteen zien hoe vlot hij een aantal funkties bereikt;

 
Laatst gewijzigd:
Tuurlijk het schermpje is zeker leuk. Het grootste probleem vind ik meer dat er teveel params zijn voor het aantal knoppen. In bovenstaande filmpjes zie je dat een osc al 6 pagina's met settings heeft, en op de pagina waar je je wavetable kiest scroll je weer door tig golfvormen. Een filter heeft ook 6 pages met settings, etc. Het is scrollen tot je een ons weegt. Sommige settings moest ik steeds weer zoeken omdat er geen logische plek voor was. Dan werkt een largo/nave toch veel beter?

En daarom ben ik fan van de micromonsta omdat alles 1 laag diep zit, en omdat bepaalde dingen al slim "pre-patched" in de UI zitten. Het werkt gewoon supermakkelijk, maar ziet er minder fancy uit.
Als scrollen door allerlei pagina's met settings geen probleem is dat is het verder een prima synth, met misschien wel de meest uitgebreide mogelijkheden die er zijn in synthland.
 
@Wilem1958: bedankt voor de YT video's. Sommige stukken v/d Blo klinken heeeel J. M. Jarre (wat ik mooi vind). Die "multi mode": daar had ik nog nooit van gehoord. Maar da's het voordeel van meerdere voices. Samen met de arpeggiator maken sommigen daar zowat percussie mee! Zou de Micromonsta dat ook kunnen?
 
en omdat bepaalde dingen al slim "pre-patched" in de UI zitten

Dat klinkt een beetje alsof er minder te soudscapen valt of klopt m'n interpretatie niet?
Ik moet zeggen dat juist dat uitgebreide het ook wer spannend maakt als je bezig bent maar zeker de eerste tijd kan het wat overweldigend overkomen.

Wat dat betreft heb ik wel 'ns gedacht; het is net als met een nieuwe daw.
In het begin zit je je eigen 3 slagen in de rondte te zoeken.
Wat dat betreft zou het overzichtelijker zijn als je bijv een beginners level kan aanzetten met niet alle mogelijkheden als je het nog een beetje moet leren kennen en dan medium als je wat gevorderd bent en pro (volledig funktioneel) als je helemaal thuis bent op je synth of daw.

Ik zit nu weer te luisteren naar de micromonsta en ik kan me vergissen want ik heb nog geen ervaring met deze synth maar ik vind 'm niet echt een uitgesproken herkenbare sound hebben.
Het filter klinkt wel bijzonder goed wat ik nu even hoor.
Het klinkt alsof er best wel wat overeenkomsten zijn met m'n ultranova en dat die twee dichter bij elkaar liggen dan een Blofeld en een micromonsta of heb ik 't mis?
Ik vind de blofeld wel een klank hebben die je meteen herkent.
Maar goed; klank is nou juist ook iets wat de een aanspreekt en de ander minder, da's geheel persoonlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Dat klinkt een beetje alsof er minder te soudscapen valt of klopt m'n interpretatie niet?
Ik moet zeggen dat juist dat uitgebreide het ook wer spannend maakt als je bezig bent maar zeker de eerste tijd kan het wat overweldigend overkomen.

Wat dat betreft heb ik wel 'ns gedacht; het is net als met een nieuwe daw.
In het begin zit je je eigen 3 slagen in de rondte te zoeken.
Wat dat betreft zou het overzichtelijker zijn als je bijv een beginners level kan aanzetten met niet alle mogelijkheden als je het nog een beetje moet leren kennen en dan medium als je wat gevorderd bent en pro (volledig funktioneel) als je helemaal thuis bent op je synth of daw.

Ik zit nu weer te luisteren naar de micromonsta en ik kan me vergissen want ik heb nog geen ervaring met deze synth maar ik vind 'm niet echt een uitgesproken herkenbare sound hebben.
Het filter klinkt wel bijzonder goed wat ik nu even hoor.
Het klinkt alsof er best wel wat overeenkomsten zijn met m'n ultranova en dat die twee dichter bij elkaar liggen dan een Blofeld en een micromonsta of heb ik 't mis?
Ik vind de blofeld wel een klank hebben die je meteen herkent.
Maar goed; klank is nou juist ook iets wat de een aanspreekt en de ander minder, da's geheel persoonlijk.

Als de menu's voor jou geen probleem zijn is een blo prima toch? Blo heeft zeker meer params.
blo, micro en ultranova zijn alle 3 wavetable synths met uitgebreide engines, wat dat betreft lijken ze allemaal op elkaar. Met pre patched bedoel ik overigens niet dat je geen eigen routes kan maken, er is ook een mod matrix aanwezig. Qua klank, als je zelf een blauwe auto hebt gekocht zie je ineens overal blauwe autos. Iets waar je zelf veel mee bezig bent herken meestal snel. Ik vond persoonlijk de wavetables heel goed klinken op de blo maar de fx en filter minder. Zelfde met de nord lead 4. Veel te steriel voor wat ik leuk vind. Maar dat is smaak idd.
 
Ik ben zelf erg blij met de Blofeld. Mooie klank en erg veel opties. Geen enkel probleem met de encoders. Dit is overigens bij (volgens mij) veel mensen ook opgelost door een nieuwere software update. Natuurlijk niet waar echt sprake was van hardware falen. Ik gebruik vaak de editor van Filthy Filterz. Voor €12,- kun je alle parameters vanaf je scherm bedienen. Kun je natuurlijk ook weer de vraag stellen, waarom je dan niet gewoon de Largo koopt :).
 
Ik ben zelf erg blij met de Blofeld. Mooie klank en erg veel opties. Geen enkel probleem met de encoders. Dit is overigens bij (volgens mij) veel mensen ook opgelost door een nieuwere software update. Natuurlijk niet waar echt sprake was van hardware falen. Ik gebruik vaak de editor van Filthy Filterz. Voor €12,- kun je alle parameters vanaf je scherm bedienen. Kun je natuurlijk ook weer de vraag stellen, waarom je dan niet gewoon de Largo koopt :).

ja die editor gebruik ik zelf ook, werkt erg prettig.. 8)
 
Back
Top