wie helpt me: projectje met een potmeter

EDP

elke dag pannekoeken
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
4.475
Locatie
Roffa
jop!

voor school moeten zijn we bezig met een projectje:

we moeten een interface maken waarvan het signaal de pc ingaat. daar nog is flink wordt bewerkt en daarna de pc weer uitgeleidt wordt om dan een analoge(lees modulaire) synth aantesturen. of iig onderdelen daarvan.

nou hebben we als test gewoon een potmeter genomen(10k linear) deze gevoedt met een adaptor (10 volt wisselspannig) kabeltje er aan . en die willen we dan gewoon in een audio interface prikken. het inkomende signaal wordt dat in max/msp verkracht en weer naar buiten gepoept.

dat is het idee, software matig zijn we klaar(in princpe) maar niks is nog getest.

nou heb ik begrepen dat: en verbeter me graag als ik het fout heb

een audio interface maximaal 2 volt top top mag hebben.
ik kan dit niet in de handleiding terug vinden.

het een bi polair signaal moet zijn. (dus die wisselspanning in pricipe goed is)

klopt dit een beetje.

probleem waar ik tegen aanloop is dus voornamelijk het voltage. hoe krijg ik die naar beneden.

werkt een regulator daarvoor. bestaat er zo iets als een 7802 of zo. ik ken ze namelijk niet kleiner als 7805.
werkt een regulator uberhaupt met wisselspanning.

wie o wie?
 
Bedoel je nu dat je een AD/DA convertor gaat bouwen of iets dat een audiosignaal genereert?

Al die LM78xx zijn DC/DC omzetters, niks voor AC signalen. Wat jullie nodig hebben is een audiosignaal, bv. een oscillator?
 
nee de interface moet uit allerlei sensoren bestaan. de potmeter is een test.
maar dus licht sensoren en warmte druk enz.

de ad converter is dit geval gewoon een audio interface. aan de inputs worden sensoren aangesloten.
het in de pc bewerkte signaal wordt dan weer naar buiten gestuurd via een output en dan door naar een synth.

maar een regulator gaat dus niet werken

andere oplossingen?
 
Wat dacht je van een Control Voltage (CV) to MIDI interface? Werkt meestal met 5V max input en zendt MIDI controller data. Kan je vast wel bij Doepfer krijgen.
 
hmm beetje duur voor een projectje voor school en daar bij moeten het meerdere sensoren tegelijk zijn en een cv/gate is meestal 1 kanaals zeg maar.

de audio interface die we gebruiken is 8 in 8 uit.
 
Wat denk je van een potmeter(of instelpot) van 100k of zo?
ene pootje naar signaal, andere pootje naar aarde en loper als uitgang?
Veel goedkoper kan niet. Of je moet losse werstanden gebruiken...:)
 
Je kan een wisselspanning omlaag krijgen door een spanningsdeler op de output van de adapter te zetten.
Dat werkt als volgt:

Je zet 2 weerstanden in serie, op die 2 weerstanden zet je aan de ene kant de massa van de adapter en de massa van de input van de A/D converter.

De andere uitgang van de adapter zet je aan de andere kant van de 2 weerstanden en de input van de A/D converter
sluit je aan op de middenaftakking van de 2 weerstanden (waar de 2 weerst. aan elkaar zitten).

Dus:

Adapter out ----[weerstand1]--------A/D input-------[weerstand2]-------massa Adapter + massa A/D input

Spanning op de A/D input is dan dus: Ua/d = (R2: (R1+R2)) x Uadapt.

Om dus 2 Volt te krijgen moet de weerstand R2 1/5 van R1+R2 zijn.
In de E reeks kom je dan ongeveer bij een waarde van R2= 1KOhm en R1 is 4,7 Kohm.
Als je voor R2 een potmeter kiest dan kan je het precies regelen.

Beetje lastig uitleggen, maar zoek anders even op "spanningsdeler" in Google.

Dit is de standaardmanier om een spanning te verlagen, ga niet veel lager als R1+R2 = 500Ohm,
anders word de stroom door de weerstanden onodig hoog.

Veel succes!!!
 
Origineel geplaatst door EDP
nee de interface moet uit allerlei sensoren bestaan. de potmeter is een test.
maar dus licht sensoren en warmte druk enz.

de ad converter is dit geval gewoon een audio interface. aan de inputs worden sensoren aangesloten.
het in de pc bewerkte signaal wordt dan weer naar buiten gestuurd via een output en dan door naar een synth.

maar een regulator gaat dus niet werken

andere oplossingen?

Als je via een audio input van een geluidskaart wil werken zul je volgens mij altijd het een of ander audio signaal moeten genereren. Je kan dan bv. zo'n druksensor (geeft die enkel 0/5V aan z'n uitgang??) gebruiken om iets te triggeren. Het zou wel mooi zijn dat je bv. hiermee de snelheid van een LFO kunt gaan bepalen, en die dan inlezen en gebruiken om iets in max te doen.

Het gemakkelijkst is een signaal naar de RS232 (9 pins seriele) poort sturen (werkt op 0-5V). (die poort kun je misschien rechstreeks aanspreken vanuit Max?
 
maar wat is het grote voordeel van een 100k tegenover een 10k?

en dan zit ik toch nog steeds met mijn spanning die max 2 volt mag zijn


en z'n rs232 poort? hoe werkt dat dan ik neem aan dat niet zomaar een potmeter aan kan sluiten?
 
Origineel geplaatst door EDP


en z'n rs232 poort? hoe werkt dat dan ik neem aan dat niet zomaar een potmeter aan kan sluiten?

Potmeter niet rechtstreeks, maar wel alles wat 0 en 5V geeft (drukknoppen etc.)

De seriele poort werd vroeger (en nu nog) veel gebruikt om de computer te verbinden met allerhande (digitale, o.a. midi) apparatuur.
 
Ach neem je er een van 10k, doet het ook.
Ik nam 100k als voorbeeld omdat praktisch alle stuurspanningen binnen arp zo geregeld worden.

grt
Eric.
 
ja ik denk idd dat ik dit maar is ga proberen.

bedankt!

Origineel geplaatst door Beepr
Je kan een wisselspanning omlaag krijgen door een spanningsdeler op de output van de adapter te zetten.
Dat werkt als volgt:

Je zet 2 weerstanden in serie, op die 2 weerstanden zet je aan de ene kant de massa van de adapter en de massa van de input van de A/D converter.

De andere uitgang van de adapter zet je aan de andere kant van de 2 weerstanden en de input van de A/D converter
sluit je aan op de middenaftakking van de 2 weerstanden (waar de 2 weerst. aan elkaar zitten).

Dus:

Adapter out ----[weerstand1]--------A/D input-------[weerstand2]-------massa Adapter + massa A/D input

Spanning op de A/D input is dan dus: Ua/d = (R2: (R1+R2)) x Uadapt.

Om dus 2 Volt te krijgen moet de weerstand R2 1/5 van R1+R2 zijn.
In de E reeks kom je dan ongeveer bij een waarde van R2= 1KOhm en R1 is 4,7 Kohm.
Als je voor R2 een potmeter kiest dan kan je het precies regelen.

Beetje lastig uitleggen, maar zoek anders even op "spanningsdeler" in Google.

Dit is de standaardmanier om een spanning te verlagen, ga niet veel lager als R1+R2 = 500Ohm,
anders word de stroom door de weerstanden onodig hoog.

Veel succes!!!
 
Re: wie helpt me: projectje met een potmeter

Origineel geplaatst door EDP
jop!

voor school moeten zijn we bezig met een projectje:

techno-bla


dit is zeker typisch AD?
want ik snap er geen ruk van.

(stelletje nerds ;))
 
Origineel geplaatst door Toon
Potmeter niet rechtstreeks, maar wel alles wat 0 en 5V geeft (drukknoppen etc.)

De seriele poort werd vroeger (en nu nog) veel gebruikt om de computer te verbinden met allerhande (digitale, o.a. midi) apparatuur.
Lijkt met ook redelijk logisch. De computer kan alleen maar iets met 1(spanning 5v) of 0(geen spanning)
 
Origineel geplaatst door MisterG
Wat dacht je van een Control Voltage (CV) to MIDI interface? Werkt meestal met 5V max input en zendt MIDI controller data. Kan je vast wel bij Doepfer krijgen.

Als hij met sensors moet gaan werken lijkt me dit redelijk lastig die hebben meestal maar een vrij lage uitgangspanning (een paar millivolt)dus dan zal je het signaal weer eerst moeten versterken met bijvoorbeeld een transistor
 
Back
Top