Documentaires over synthesizers

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
In een ander topic had iemand het over de documentaire "I dream of wires". Had ik nog nooit gezien, wat een goeie docu zeg! Er zijn nog meer hele goede docu's over synths. En iedere keer zit het fragment er in waarin Gary Numan vertelt over het eerste moment dat hij een Minimoog hoorde.

Ik heb de volgendse docu's in mijn verzameling:


Ontbreekt er een?
 
Gisteren op Canvas (Vlaams, Belgie) was er een docu over de technologie die in de laatste 50 jaar sterk de muziek veranderde..
Dat was dus een deel van Soundbreaking. Bedankt voor de tip dat Canvas 't herhaalt. Dan kan ik de 6 delen die ik niet op schijf heb misschien nog opnemen. :)
 
Classic albums - Dark Side Of The Moon
Die serie heeft wel meer goede afleveringen omdat hier relatief veel mensen zitten die behalve iets met synths hebben ook mixen en producen leuk vinden en dat komt regelmatig aan de orde in die serie.
Wat ook leuk is om te zien is de docu Tonto's expanding head band.
Dat is een docu over twee mannen die ooit eind jaren 60 een studio bouwden met echt een wand vol met synthesizers en Stevie Wonder heeft daar 4 albums gemaakt oa Talking Book en het geweldige Innervisions.
Je houdt van vroege jaren 70 funk dus veel plezier ermee;
Er is nog een docu over maar die kon ik niet vinden.
Hier nog een kort stukje erover;
Hier ook nog een leuke over de vroege history een beetje en ook verderop komt de VCS3 aan bod met oa Hawkwind en Dark side of the moon.

Als je zoekt op youtube kom je zat tegen.
 
@Willem1958: bedankt voor de youtube links! Die Tonto komt gelukkig in flink wat docu's voor maar ik kan er geen genoeg van krijgen. Die docu over "What the future sounded like" had ik nog niet! GEWELDIGE DOCU!!!!!! Die moet ik er bij zetten ion mijn top post, maar editten kan niet in dit forum na een half uur... Jammer.

  • What the Future Sounded Like (2006) (youtube)

Gaat inderdaad o.a. over die onbegrijpelijke VCS3 (Putney, Synthi A, Synthi AKS).
 
Was ik vergeten. Op mijn per ongeluk geformatteerde backup schijf had ik de geweldig mooie docu over Dr. Robert Moog staan. Die kan ik alleen nog vinden in verschrikkelijk slechte kwaliteit op Youtube en je kunt 'm nog 2e hands bestellen op Amazon.

  • Moog by Hans Fjellestad

Youtube:
 
Gaat inderdaad o.a. over die onbegrijpelijke VCS3 (Putney, Synthi A, Synthi AKS).

Meneer Jansen; als je toch heel erg gecharmeerd bent van dat ding dan is de app misschien een leuk idee als je iets van Apple hebt.
Deze dame geeft een superheldere uitleg waaraan menigeen een puntje kan zuigen.
Ze lijkt er wel voor in de wieg gelegd.


Er is ook een vst van XIls die als ik het moet geloven een hele goede emulatie is.
http://www.xils-lab.com/pages/XILS-3.2.html
 

Krautrock
 
Van de week de docu 808 gezien (http://www.imdb.com/title/tt2268622/)
Erg veel ophemeling van de 808 (duh) en veel reeds bekende anekdotes, maar toch erg leuk om te zien!
Superbedankt voor die tip! Ik ben gek op dat soort docu's! :okdan:

Meneer Jansen; als je toch heel erg gecharmeerd bent van dat ding dan is de app misschien een leuk idee als je iets van Apple hebt.
Deze dame geeft een superheldere uitleg waaraan menigeen een puntje kan zuigen.
Ze lijkt er wel voor in de wieg gelegd.
iVCS3 Tutorial #1 - Learn iVCS3's Matrix in Less Than Three Minutes - YouTube

Er is ook een vst van XIls die als ik het moet geloven een hele goede emulatie is.
http://www.xils-lab.com/pages/XILS-3.2.html
Jij ook superbedankt. Wat een mooie app zeg! Ik gebruik geen Apple hardware. En helaas is die app er niet voor Android Windows of Linux... Ik vind sowieso dat een synth emulator full screen zou moeten op een beeldscherm v/e desktop computer. Al die kleine knopjes: dat werkt niet op een smartphone of een tablet. Ik hoop dat de ontwikkelaar van die iOS app dat beseft en deze software ook compileert voor andere besturingssystemen of de broncode openbaart.

Er zijn ook een aantal gratis VST plugins verkrijgbaarvor de VCS3: http://blog.wavosaur.com/free-ems-vcs3-synthi-aks-vst-emulations. Ik heb ze allemaal wel eens geopend in LMMS. Alleen de 'EFM Synthia 2' heeft een interface met leesbare letters. Grootste probleem voor mij was altijd de gebruiksaanwijzing, ha ha. Er zit bij die VCS3 emulators nooit een keyboard. Dus ik wist niet hoe je ze aan zet.

Bij de VSTi 'Cythia' zit wel een manual: http://www.ninecows.dk/cynthia/Manual.pdf. Moet ik nog doorlezen. Maar ik heb het idee dat de VCS3 zo gecompliceerd is dat ik er even een weekje vakantie voor moet nemen. Geloof het of niet: om te leren hoe de Minimoog werkt heb ik dat ook moeten doen. ;) Maar als je de Minimoog goed begrijpt (en dus een beetje van subtractieve synthese in het algemeen) dan kun je uit de voeten met 90% van de andere analoge subtractieve synths.

Ik zal het Youtube filmpje v/d iOS app eens bekijken. Ik dank dat dat wel helpt.

Thanks :)
 
ik heb die van xils de uitgebreidere versie.
is goed te doen, 1 keer een default patch maken bv zoals de layout van de minimoog , of met 1 osc , en daarna veel spelen .
ik dacht dat er ook een gratis demoversie te downloaden is.
komt qua gevoel dicht in de buurt van de orgineel, qua geluid is het begrijpelijkerwijs wel iets minder maar nog altijd een erg leuke plugin vind ik
 
Ik zal het Youtube filmpje v/d iOS app eens bekijken. Ik dank dat dat wel helpt.

Goed idee!
ze geeft in een aantal clips echt een hele duidelijke uitleg en samen met nog wat andere clips erover kan je je misschien wel een goed beeld vormen waardoor die andere plugins een beetje begrijpelijk worden.
Zoals sunny pedaal ook al zegt; als je dat patchen een beetje doorkrijgt zodat je een signaal route kan opzetten dan is het daarna volgens mij goed te doen.
 
En nog twee mooie:

1. 'The Shape Of Things That Hum'. Britse televisie docu uit het jaar 2000 van 1:22 uur over de meest invloedrijke elektronische instrumenten aller tijden (Minimoog, 808, 303, DX-7 en meer). Met interviews van Rick Wakeman (ja: daar issie weer), de groep '808 State' (duh!), de groep 'Add N To [X]' en vele anderen. Helaas in slechte kwaliteit bewaard gebleven.


2. Een onwijijijijijijijijijs gave drumcomputer uit 1972 die Jarre nog gebruikte. De EKO ComputeRhythm.Dit moet je gezien hebben. Gebruiksgemak tot kunst verheven. Werkt onder andere met ponskaarten:
 
Back
Top