Teveel synths voor een paar presets

Maurice_1983

I eat wavetables
Lid sinds
12 juni 2002
Berichten
1.565
Locatie
[amsterdam]
Ik hou van synthy 80's poly sounds, en ik ben lui. Dus ik koop graag een synth omdat er toffe presets op zitten. Op elke synth zitten wel een paar geniale:

- D50: OK Chorale
- Triton: God's bathtub
- JD800: Synth Brass (en vele andere)
- JX8P: dat ene hardsync solo geluidje, die op Velo reageert

Maar volgens deze formule loopt je studio snel vol met grote logge machines die je feitelijk gebruikt voor een paar presets. Wie loopt hier ook tegen aan, en wat is de juiste oplossing?
 
Sampler?
 
Weet niet of je wat in soft synth's ziet,maar er zijn massa's free soft synth's op de markt.
En sommige zeer goed,de meeste klanken trekken op nergens maar er zijn er altijd een paar killer sounds tussen die je heel je compositie gaat bepalen voor de rest van je leven,en zo bouw je ook een virtuele rack op die totaal geen plaats inneemt.

Wie zoekt die hoort wat!

Hier heb je bv al een site met freeware
http://www.vstplanet.com/index.htm
 
Componeren met emulaties, samples en zodra je iets gaafs hebt the real thing lenen of huren
 
Roland D550
Roland JD990
Roland MKS70
Korg Triton rack

Dit lost een deel van je problemen op toch?
 
Je hebt zo'n sampler functie die via midi alle noten automatisch sampelt. Zit volgens mij in nieuwere nordleads en er is ook software die dat kan heb ik hier op het forum ooit gelezen. Als je echt alleen 1 sound van een machine tof vindt lijkt mij dat wel de beste optie. Tenzij je aan die patches wil sleutelen.
 
Luiheid overwinnen

Idd

Want de presets die je noemt zijn echt niet bijzonder om zelf te maken. Dus je kan beter een handigheidje krijgen in het programmeren, dan bakken kopen voor de presets. Heb je ook nog eens veel meer plezier van de apparatuur die je al hebt staan.
 
Rackversie dus of groter gaan wonen. Ik koos optie 2 en wil een korg M1 ��
 
Rackversie dus of groter gaan wonen. Ik koos optie 2 en wil een korg M1 ��
Als optie 2 een optie voor mij was dan kocht ik en modular Moog waar Keith Emerson van terug zou keren uit de Eeuwigheid.

Maar goed, de geluiden waar de topic starter het over heeft heb ik nog nooit gehoord (helaas). Kent iemand een popmuziek nummer waar een v/d presets in voor komt? Ik ben het eens met een van de replies hier dat je zelf heel ver komt met puzzelen in je favo Synth. Veel sounds zijn redelijk te imiteren met een willekeurige synth. Tenzij je in een veeleisende coverband zit en precies dat ene geluidje moet nadoen.
 
Ik zal eens wat demos van deze geluidjes plaatsen. Ik vind ze namelijk heel specifiek klinken door de synths waar ze uitkomen. Dit heeft te maken met de on-board fx processing. Maar bijv ook de synth architectuur zoals op de D50. Waar kleine stukjes pcm sample in zitten die echt uniek klinken in mijn oren. Zo ook de velo sensitive sync sound op de JX. Hoe sample je dat natuurgetrouw?
 
Ik heb voor jouw exacte probleem een Roland JV-1080 gekocht. :-) Een desktop analoge synth, en een oude Kawai K1 mkii, voor de rest ... softsynths dus. Maar alleen de echt goeie. Dus Dexed voor een goeie FM7. JD990 is overigens ook erg nice. Net wat anders.
 
En zoek es naar extra presets voor de synths die je al hebt. Met een beetje geluk dowload je ze gratis en desnoods betaal je er voor, is al snel een hoop minder geld dan een hele nieuwe synthesizer kopen.
 
Mijn eerste gedachte was ook een JV-1080/2080 of XV-3080/5080 (eventueel met een expansion). Kun je alle kanten mee op en bevat zeer bruikbare sounds.
 
Roland D550
Roland JD990
Roland MKS70
Korg Triton rack

Hé die heb ik allemaal op de laatste na en dubbel ook nog, de keysversie heb ik namelijk ook.
De Korg Radias die ik heb daar zitten echt tientallen zeer bruikbare en bijzondere presets in die je niet snel
op een andere synth zult vinden, mooi design ook nog eens met die aluminium profielen :okdan:
 
een D-50/D-550 of MK70 zijn presets synths ?

dat is heel raaar om te lezen hoor

Lees je wel goed ;)

Tuurlijk zitten er presets in (die zitten op een Jupiter 8 toch ook), dat betekend overigens niet dat je ze niet kunt aanpassen/veranderen!
Met bijvoorbeeld een Minimoog of SH-5 is dat weer een heel ander verhaal, dat zijn dus absoluut geen preset synths en begin je van scratch wat overigens tot bijzondere en onverwachte sounds kan lijden.
 
Je hebt zo'n sampler functie die via midi alle noten automatisch sampelt. Zit volgens mij in nieuwere nordleads en er is ook software die dat kan heb ik hier op het forum ooit gelezen...
SampleRobot. Sampled ook meerdere controllerinstellingen. Je kan bijvoorbeeld alle 128 velocitylagen samplen. Allemaal automatisch 8) Ik weet niet of het eindresultaat hetzelfde is op je sampler.

Ben aan het twijfelen of ik deze software zal aanschaffen. Kostte mij wel een tijdje om de handleiding door te nemen.
 
Back
Top