Oberheim OB-Mx 8 voice

dat we enkel met te zeggen dat je de OBMX niet mist we niet meer weten wat betreft de eigenschappen van dit toestel.

Als je andere info beschouwd als 'internet wijsheid' dan verwachten we meer details van een kenner zoals jij.

Dat noem ik nou nog eens wijsheid van iemand (gezien zijn indrukwekkende gearlist) die weet waar hij het over heeft zonder internet te hoeven raadplegen :okdan:
 
Nou nou, blaffen naar de baas? Laten we die Bricasti ook maar zitten dan... ;)

Gelukkig genoeg ervaring opgedaan met 'n 6-voice OBMx.
Firmware (EPROM) upgraden, zowel op kaarten als op mainframe die in verschillende versies (zonder duidelijke logica, maar met compatibiliteits issues). Met digitale trimmers (ja echt) - dus vage MS-DOS only software gebruiken om alles goed te kunnen calibreren, lachen als je de 'service riser' er niet bij hebt.
Houd dat in gedachten als je er losse kaarten later bij koopt...

Verder niet echt heel spannende sound, beetje plat, wel een aardige modulatie matrix maar helaas geen audio rate modulatie, de verschillende ('Oberheim' en 'Moog') filtertypes trokken niet echt op, vergeleken met de SE Omega 8 die ik eronder had hangen. Nou was er daar nog wel een grappigheidje, je kon de filters parallel of serieel gebruiken, dat kon bijv. de Omega dan weer niet.
Verder wel een mooie synth, maar ooit overtrokken gezien de hype - zowel origineel (OberM00G) als later met de Don Buchla connectie. Daarna misschien wel erg in het verdomhoekje terecht gekomen. Gezien het aantal 2-voice systemen dat voorbij is getrokken zou je je toch afvragen waar al die voice boards toch zijn gebleven.
Jammer ook dat achter het veelbelovende frontpanel nog 'toekomstige functionaliteiten' verscholen zaten - maar ja, daar is Studio Electronics ook jaren mee weg gekomen.
Oh, en die kokende hitte daar kan ik me niks van heugen. Maar ja, 6 voice en 'n tochtig studiootje dus tja.

Wat betreft de Minimoog, ach wat moet ik daarvan zeggen, anders dat er veel prietpraat rondgaat over onbruikbare vroege Mini's. Misschien was het handjevol van de aller eerste versie (discrete VCO) lastig om mee te touren (roadies!), maar de tweede versie CA3046 (die ik zelf had) ging heel behoorlijk, gewoon in de studio. Een keertje goed calibreren en daarna goed opwarmen (en zonder de octave buffer mod - regelmatig bijtunen).
En het is maar een dun lijntje tussen karakter en onbruikbaar. De UA726 versie die ik ook uitgebreid heb gebruikt vond ik persoonlijk toch minder charmant, ondanks of juist wegens stemstabiliteit.
Trouwens, ik denk dat heel veel horror verhalen ook gewoon komen door gebruik van een externe MIDI/CV converter in de external CV in (achterop). Zonder de juiste (Kevin Lightner) kabel / modificatie krijg je dan vervelende ontstemming door het leeglopende keyboard Buffer. En dat is heel rap heel onbruikbaar.
Maar goed, heb de mijne goed kunnen inzetten (o.a. voor CD opnames) en dat was toch bijzonder leuk - ter vervanging van een Minimoog VST lijntje maakte 't voldoende verschil om de moeite te doen.

Ziezo, ik heb m'n best weer gedaan. Jongelui, je ziet maar!
 
Laatst gewijzigd:
Hanz, volgens mij ontstemmen mijn oren gelijktijdig bij gebruik van de mini met c/v.. want ik hoor geen ontstemming.. :D
 
Hele aparte synth wat mij betreft. Verrassend maar leuk heb ik verkocht om iets anders te moeten bekostigen. Jammer dat iets te veel andere synths heb gekocht de laatste tijd anders zou ik hem terugkopen.

Inderdaad wat plat en de filters zijn iel, maar op een of andere manier maakt het bij deze niet zo uit.
Misschien is dat Oberheim eigen of zo, mijn Ob-8 heeft nou ook niet het dikste filter maar op een of andere manier is dat geen probleem. Dat zelfde had ik bij de obmx. Daarnaast ziet ie er gewoon cool uit.
 
Nou nou, blaffen naar de baas? Laten we die Bricasti ook maar zitten dan... ;)

Gelukkig genoeg ervaring opgedaan met 'n 6-voice OBMx.
Firmware (EPROM) upgraden, zowel op kaarten als op mainframe die in verschillende versies (zonder duidelijke logica, maar met compatibiliteits issues). Met digitale trimmers (ja echt) - dus vage MS-DOS only software gebruiken om alles goed te kunnen calibreren, lachen als je de 'service riser' er niet bij hebt.
Houd dat in gedachten als je er losse kaarten later bij koopt...

Verder niet echt heel spannende sound, beetje plat, wel een aardige modulatie matrix maar helaas geen audio rate modulatie, de verschillende ('Oberheim' en 'Moog') filtertypes trokken niet echt op, vergeleken met de SE Omega 8 die ik eronder had hangen. Nou was er daar nog wel een grappigheidje, je kon de filters parallel of serieel gebruiken, dat kon bijv. de Omega dan weer niet.
Verder wel een mooie synth, maar ooit overtrokken gezien de hype - zowel origineel (OberM00G) als later met de Don Buchla connectie. Daarna misschien wel erg in het verdomhoekje terecht gekomen. Gezien het aantal 2-voice systemen dat voorbij is getrokken zou je je toch afvragen waar al die voice boards toch zijn gebleven.
Jammer ook dat achter het veelbelovende frontpanel nog 'toekomstige functionaliteiten' verscholen zaten - maar ja, daar is Studio Electronics ook jaren mee weg gekomen.
Oh, en die kokende hitte daar kan ik me niks van heugen. Maar ja, 6 voice en 'n tochtig studiootje dus tja.

Wat betreft de Minimoog, ach wat moet ik daarvan zeggen, anders dat er veel prietpraat rondgaat over onbruikbare vroege Mini's. Misschien was het handjevol van de aller eerste versie (discrete VCO) lastig om mee te touren (roadies!), maar de tweede versie CA3046 (die ik zelf had) ging heel behoorlijk, gewoon in de studio. Een keertje goed calibreren en daarna goed opwarmen (en zonder de octave buffer mod - regelmatig bijtunen).
En het is maar een dun lijntje tussen karakter en onbruikbaar. De UA726 versie die ik ook uitgebreid heb gebruikt vond ik persoonlijk toch minder charmant, ondanks of juist wegens stemstabiliteit.
Trouwens, ik denk dat heel veel horror verhalen ook gewoon komen door gebruik van een externe MIDI/CV converter in de external CV in (achterop). Zonder de juiste (Kevin Lightner) kabel / modificatie krijg je dan vervelende ontstemming door het leeglopende keyboard Buffer. En dat is heel rap heel onbruikbaar.
Maar goed, heb de mijne goed kunnen inzetten (o.a. voor CD opnames) en dat was toch bijzonder leuk - ter vervanging van een Minimoog VST lijntje maakte 't voldoende verschil om de moeite te doen.

Ziezo, ik heb m'n best weer gedaan. Jongelui, je ziet maar!

Kijk eens aan, eindelijk een plausibel verhaal van een voormalige eigenaar zonder internet te raadplegen.
Hanz ik begin je zowaar te mogen (en dat meen ik echt) en ik weet dat je verstand van synths heb in technische zin , iets wat bij mij er nog aan schort, maar daar heb ik Marc Cox voor.
ik ben maar een eenvoudig metaalberwerkertje ;)
 
die synth wordt kokend heet,en het duur heel lang voor je ermee kan spelen,en je hebt een stabiele kamertemperatuur nodig eenmaal hij op temperatuur is,bij de minste schommeling in kamertemperatuur ontstemt hij,dit is omdat hij kokend heet wordt.

Ik heb die van mij nu 22 jaar en 4 maanden, een 12 voicer, sinds maart 1995, ik ben nog altijd aan het wachten tot ie kokend heet wordt.
Ik heb hem vanmiddag aangezet om 12.45 en er vrijwel constant opgespeeld, dat is 3.5 uur.
Een Prophet VS rack/ key om maar even iets te noemen wordt veel en veel heter aan de achterzijde bij de voeding,
zo heet dat je je handen er niet lang op kunt houden, bij de (mijn) OB-Mx 12V is dat helemaal niet aan de orde, onzin dus.
 
Ik heb die van mij nu 22 jaar en 4 maanden, een 12 voicer, sinds maart 1995, ik ben nog altijd aan het wachten tot ie kokend heet wordt.
Ik heb hem vanmiddag aangezet om 12.45 en er vrijwel constant opgespeeld, dat is 3.5 uur.
Een Prophet VS rack/ key om maar even iets te noemen wordt veel en veel heter aan de achterzijde bij de voeding,
zo heet dat je je handen er niet lang op kunt houden, bij de (mijn) OB-Mx 12V is dat helemaal niet aan de orde, onzin dus.

Gewoon in de zomer in een kleine ruimte met een ventilator of airco spelen en in de winter kun je de extra verbruikte energiekosten weer terug verdienen, want dan hoef je in diezelfde ruimte geen verwarming aan te doen ;)
Trouwens ik heb wel eens gehoord dat een Roland Jupiter-8 ook behoorlijk warm/heet kan worden.
 
Back
Top