Nou nou, blaffen naar de baas? Laten we die Bricasti ook maar zitten dan...
Gelukkig genoeg ervaring opgedaan met 'n 6-voice OBMx.
Firmware (EPROM) upgraden, zowel op kaarten als op mainframe die in verschillende versies (zonder duidelijke logica, maar met compatibiliteits issues). Met digitale trimmers (ja echt) - dus vage MS-DOS only software gebruiken om alles goed te kunnen calibreren, lachen als je de 'service riser' er niet bij hebt.
Houd dat in gedachten als je er losse kaarten later bij koopt...
Verder niet echt heel spannende sound, beetje plat, wel een aardige modulatie matrix maar helaas geen audio rate modulatie, de verschillende ('Oberheim' en 'Moog') filtertypes trokken niet echt op, vergeleken met de SE Omega 8 die ik eronder had hangen. Nou was er daar nog wel een grappigheidje, je kon de filters parallel of serieel gebruiken, dat kon bijv. de Omega dan weer niet.
Verder wel een mooie synth, maar ooit overtrokken gezien de hype - zowel origineel (OberM00G) als later met de Don Buchla connectie. Daarna misschien wel erg in het verdomhoekje terecht gekomen. Gezien het aantal 2-voice systemen dat voorbij is getrokken zou je je toch afvragen waar al die voice boards toch zijn gebleven.
Jammer ook dat achter het veelbelovende frontpanel nog 'toekomstige functionaliteiten' verscholen zaten - maar ja, daar is Studio Electronics ook jaren mee weg gekomen.
Oh, en die kokende hitte daar kan ik me niks van heugen. Maar ja, 6 voice en 'n tochtig studiootje dus tja.
Wat betreft de Minimoog, ach wat moet ik daarvan zeggen, anders dat er veel prietpraat rondgaat over onbruikbare vroege Mini's. Misschien was het handjevol van de aller eerste versie (discrete VCO) lastig om mee te touren (roadies!), maar de tweede versie CA3046 (die ik zelf had) ging heel behoorlijk, gewoon in de studio. Een keertje goed calibreren en daarna goed opwarmen (en zonder de octave buffer mod - regelmatig bijtunen).
En het is maar een dun lijntje tussen karakter en onbruikbaar. De UA726 versie die ik ook uitgebreid heb gebruikt vond ik persoonlijk toch minder charmant, ondanks of juist wegens stemstabiliteit.
Trouwens, ik denk dat heel veel horror verhalen ook gewoon komen door gebruik van een externe MIDI/CV converter in de external CV in (achterop). Zonder de juiste (Kevin Lightner) kabel / modificatie krijg je dan vervelende ontstemming door het leeglopende keyboard Buffer. En dat is heel rap heel onbruikbaar.
Maar goed, heb de mijne goed kunnen inzetten (o.a. voor CD opnames) en dat was toch bijzonder leuk - ter vervanging van een Minimoog VST lijntje maakte 't voldoende verschil om de moeite te doen.
Ziezo, ik heb m'n best weer gedaan. Jongelui, je ziet maar!