LCD vervangen in oude Casio

bazziman

Ouwe rot
Lid sinds
11 juli 2002
Berichten
1.519
Locatie
Rotterdam
Hoi, ik heb onlangs een CZ101 gekocht en wil het kapotte (2 lijnen doen het niet) LCD vervangen. Heeft iemand zoiets wel eens meer gedaan?

Het gaat om een 84x44 mm module (16x2 characters [5x7] ) met daarop 2 chippies:

een HD44780 (a30) -> dit is volgens mij een redelijk standaard ding (het is de controller)
en een HD55100H (ik weet niet wat die doet), verder geeft hij 14 pinnen aansluiting en geen backlit.

Op deze site http://www.lc-design.de/shop/en/k006u004s001.htm kan ik zo'n LCD-tje bestellen, maar ik weet niet waar ik allemaal nog meer op moet letten.

Is het overigens moeilijk om een CZ te modden en een backlit schermpje ipv een standard schermpje erin te hangen?

Wie oh wie kan me een klein beetje op weg helpen...
 
Ik ga binnenkort mijn Akai 1100 's "EL-Foil" vervangen, dit is een lichtgevende platte strook die het verschil maakt tussen backlit en niet.
Dus in theorie moet het kunnen, als er plek is om zo'n Foil ertussen te proppen.
Op die foil hoeft alleen maar stroom te staan, that's it.

Anders moet je deze site 's checken, hier kun je die El-Foil bestellen en er staat redelijk wat info...

http://midi-rakete.de/

suc6!
 
Re: LCD vervangen in oude Casio

Origineel geplaatst door bazziman

Is het overigens moeilijk om een CZ te modden en een backlit schermpje ipv een standard schermpje erin te hangen?

Ik wilde met mijn opmerking hierop even ingaan... d8 dat het wel duidelijk was, maar niet dus.
Bij deze een verheldering.
 
Origineel geplaatst door dob
Ik ga binnenkort mijn Akai 1100 's "EL-Foil" vervangen, dit is een lichtgevende platte strook die het verschil maakt tussen backlit en niet.
Dus in theorie moet het kunnen, als er plek is om zo'n Foil ertussen te proppen.
Op die foil hoeft alleen maar stroom te staan, that's it.

Vergeet niet dat je een zogenaamde 'inverter' nodig hebt om de folie van de juiste spanning en frequentie te voorzien. Deze inverter, meestal een rechthoekig blokje met een stuk of 3 a 4 aansluitingen, zet een 5 Volt gelijkspanning om in een wisselspanning van zo'n 100 Volt met een frequentie van een paar 100 Hz (niet met je handjes aanzitten dus).

Veel makkelijker en veiliger is het, om een LCD display met LED backlight te nemen, maar het is dan de vraag of de voeding van de Casio de extra belasting zal trekken of dat ie ermee nokt...

Het is het verstandigst om een zelfde type display erin te zetten, dus zonder backlight. Het onderste display op pagina 1 van die LCD site lijkt me daarom nog het meest geschikt (hoewel de maten iets afwijken).
 
Veel makkelijker en veiliger is het, om een LCD display met LED backlight te nemen, maar het is dan de vraag of de voeding van de Casio de extra belasting zal trekken of dat ie ermee nokt...

Dat was dus de bedoeling...

Het is het verstandigst om een zelfde type display erin te zetten, dus zonder backlight. Het onderste display op pagina 1 van die LCD site lijkt me daarom nog het meest geschikt (hoewel de maten iets afwijken). [/B]

Okay, ik pak wel het display van midden op de pagina (zelfde afmetingen)...hoe weet ik of het dezelfde signalen aankan? Is de controller chip die het ding heeft genoeg info?

Ik zie ook dat de meeste backlits ook zonder light functioneren: zijn die met uitgeschakelde verlichting ook toe te passen?
 
Origineel geplaatst door bazziman
Okay, ik pak wel het display van midden op de pagina (zelfde afmetingen)...hoe weet ik of het dezelfde signalen aankan? Is de controller chip die het ding heeft genoeg info?

Als je het nummer van de controller chip hebt, dan weet je genoeg. Dus in jouw geval kun je het display zonder problemen vervangen door een display met HD44780 of compatible controller. Als het goed is, is de aansluiting ook precies hetzelfde als bij het oude display.


Ik zie ook dat de meeste backlits ook zonder light functioneren: zijn die met uitgeschakelde verlichting ook toe te passen?

Met die STN positive displays kun je dat op zich wel doen, het helpt vooral als de display achtergrond reflecterend is.
 
Back
Top