MIDI noten aanpassen in Ableton bij drumrack bestaand uit eigen samples

Fonograaf

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2014
Berichten
159
Beste Synthers,

Ik heb wat moeite met het aanpassen van parameters van samples ingeladen in een leeg drumrack in Ableton.

Ik weet hoe je de timing op de grid aanpast, hoe je de luidheid aanpast en de lengte van de percussiehits aanpast. Ik heb het nu over individuele noten.

Maar ik zou graag ook weten hoe je per noot de toonhoogte wat kan aanpassen, en hoe je per noot de envelope meer kan aanpassen dan alleen begin- en eindpunt. Dus ook bijvoorbeeld de attack en als het een langere hit is, een bekkenslag ofzo, de sustain.

Als ik nu de toonhoogte van bijvoorbeeld een hi-hat iets wil aanpassen, bijvoorbeeld de vierde tik een 100 cent lager, dan moet ik dat geluid eigenlijk kopiƫren en in de simpler de toonhoogte bij 'transpose' op -1 zetten. Het kan vast minder omslachtig ? :okdan:

Groetjes ! 8>:W:dj:
 
...Maar ik zou graag ook weten hoe je per noot de toonhoogte wat kan aanpassen, en hoe je per noot de envelope meer kan aanpassen dan alleen begin- en eindpunt. Dus ook bijvoorbeeld de attack en als het een langere hit is, een bekkenslag ofzo, de sustain.

Als ik nu de toonhoogte van bijvoorbeeld een hi-hat iets wil aanpassen, bijvoorbeeld de vierde tik een 100 cent lager, dan moet ik dat geluid eigenlijk kopiƫren en in de simpler de toonhoogte bij 'transpose' op -1 zetten. Het kan vast minder omslachtig ? :okdan:
Ik vrees dat het niet eenvoudiger kan dan in de sampler aan te passen.
 
Je kan volgens mij prima macrootjes linken aan semitones bijvoorbeeld, dan kun je in je drumrack helemaal los gaan met de 'rooie streepies'.

edit, gechecked en t werkt
 
Laatst gewijzigd:
Je kan volgens mij prima macrootjes linken aan semitones bijvoorbeeld, dan kun je in je drumrack helemaal los gaan met de 'rooie streepies'.

edit, gechecked en t werkt

Beste Lamp,

Ik heb nu een macroknop gekoppeld aan de transpose v/e van de hi-hatsamples. Hoe kan ik met die rode streepjes nu de vierde 100 cent lager zetten ? Want die rode streepjes blijven vooralsnog luidheids-informatie weergeven, die dan te veranderen is.
 
In het midi-note editscherm heb je linksonder een E-knop.

Vervolgens klapt er een scherm Envelopes open. Hier kun je in de eerste dropdown de hihat selecteren, in de tweede de parameter die je wilt aanpassen (bijv Pitch).

Succes!
 
Beste Lamp,

Ik maak tijd vrij, komende kerstvakantie, om hun handleiding eens door te spitten.

Voor nu, is dit de E die je bedoelt ? ( zie afbeelding)

Als ik daar op klik en ik ga naar het eerste drop-down-menuutje, dan kom ik niet uit bij een sampleselectie.

In het tweede menuutje kan ik wel een parameter kiezen, die je dan kunt uittekenen op het scherm. Maar die rode balkjes van het eerste scherm zie ik nog niet. Het zou handig zijn als die rode balkjes naast luidheidsinformatie, kunnen worden verwisseld met toonhoogteinformatie oid.

Het is trouwens met uittekenen wel gelukt om alleen de laatste hit v/d hi-hat te verlagen.

Groetjes en bedankt voor je hulp,

8D
 

Attachments

  • Bedoel je deze E vraagteken.jpg
    Bedoel je deze E vraagteken.jpg
    44,5 KB · Bekeken: 96
Beste Lamp,

Ik maak tijd vrij, komende kerstvakantie, om hun handleiding eens door te spitten.

Heel goed! Maar je moet het uiteindelijk zelf willen, niet voor mij :W

Voor nu, is dit de E die je bedoelt ? ( zie afbeelding)

Ja, zie ook: https://youtu.be/Z81anLZT4_A?t=3m15s

Probeer anders een volledig blanco project een nieuwe drumrack aan te maken, met 1 sample erin. Dan zou je hem eenvoudig terug moeten vinden.

Als ik daar op klik en ik ga naar het eerste drop-down-menuutje, dan kom ik niet uit bij een sampleselectie.

In het tweede menuutje kan ik wel een parameter kiezen, die je dan kunt uittekenen op het scherm. Maar die rode balkjes van het eerste scherm zie ik nog niet. Het zou handig zijn als die rode balkjes naast luidheidsinformatie, kunnen worden verwisseld met toonhoogteinformatie oid.

Het is trouwens met uittekenen wel gelukt om alleen de laatste hit v/d hi-hat te verlagen.

Groetjes en bedankt voor je hulp,



8D
Geen dank en veel knutselplezier!
 
Beste Lamp,

Het is gelukt ! Er gaat een wereld voor mij open qua noten-editen :) Het lukt inderdaad per sample parameters te veranderen !

Ik kreeg een lijstje met opties per noot. Zie jij deze lijst ook ? Zie afbeelding.

Groetjes
 

Attachments

  • Lijstje met edit opties Ableton.jpg
    Lijstje met edit opties Ableton.jpg
    56,2 KB · Bekeken: 94
Back
Top