zuilen opvullen met???

FuzzyStone

Stamgast
Lid sinds
4 Maart 2003
Berichten
468
Locatie
Hoorn
He guys,

Ik heb twee van deze kunststof pijpen (tenminste het lijkt mdf met een kunstoflaag er omheen) die ik ga gebruiken als zuilen voor mijn monitoren.
De lengte is 98 cm en de diameter 25cm.
Ik neem aan dat ik ze op moet vullen, maar waarmee?
Ik heb wel eens gehoord dat zand gebruikt wordt, maar als ik ze daarmee vul zijn ze niet meer te tillen (mocht ik ooit nog verhuizen). Kan het ook met isolatiemateriaal (glaswol of zo)?

Misschien doet het er niet toe maar voor de volledigheid: de monitoren krijgen kegeltjes aan de onderkant.
 

Attachments

  • zuil.jpg
    zuil.jpg
    97 KB · Bekeken: 94
De hififreaks onder ons zullen het wel weten. Maar ik gok op fijnkorrelig zand.

Als die zuilen vol zitten daarmee zal het nog best wat wegen. Beste op de plek waar ze komen te staan voldouwen met dat spul. ;)
 
Flikker er dan gewoon kiezels in. Zand is het best, daar wordt het ding zo dood van als maar kan, maar als dat niet werkbaar is gewoon kiezels/grind, niet te grof. Scheelt toch weer, nog steeds zwaar, maar wel iets minder...

Trouwens, waar heb je die dingen vandaan? Ik wil ook...
 
Dat zand doe je er in voor de stevigheid, maar ook voor de resonantie. Veel dingen hebben nogal eens de neiging om te resoneren bij bepaalde geluidsgolven. En die geluidsgolven die zijn er in iedere studio genoeg.
Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. Dat je een bepaalde noot indrukt en spontaan gaat je CD-rekje rammelen (of iets dergelijks).

Omdat zand geen geluid maakt als het trilt en omdat het ook praktisch niet trilt, is het ideaal. Maar je kan het zand er natuurlijk ook indoen als de standaard er al staat, dat scheelt weer veel tillen.
 
Ik heb ook 2 van die monitorkokers met plankje erop, maar ik heb ze op dit moment niet in gebruik omdat ik in mijn studio er geen plek meer voor had (schuin dak), dus die staan ongebruikt op mijn zolder !

Ik heb nu mijn monitors op oorhoogte geplaatst op 2 synthstandaards.
 
Ik ga ze maar vullen met zand, dan weet ik zeker dat het goed is. Dan ff een likkie verf en klaar.
(Binnenkort nieuwe pics bij de crib-thread)


Origineel geplaatst door C-Code
Ik heb ook 2 van die monitorkokers met plankje erop, maar ik heb ze op dit moment niet in gebruik omdat ik in mijn studio er geen plek meer voor had (schuin dak), dus die staan ongebruikt op mijn zolder !

Misschien kun je n0-key er een plezier mee doen???
 
Zand is DE optie !

Misschien 'n klepje onderin maken dat je (in geval van nood) dat zand er ook weer uit kan laten lopen ?
 
gewoon zand erin kieperen, dat is echt het best.

en als je ze wil verplaatsen dan bel je mij maar, ik ben namelijk beresterk.
 
Zand!

Het wordt dan inderdaad loeizwaar maar dat is juist de bedoeling. Je monitor duwt nogal wat lucht heen en weer en zal dus de neiging hebben zelf de andere kant op te bewegen vooral bij lage tonen. Om te zorgen dat die standaard zo min mogelijk mee gaat bewegen moet je em dus zwaarder maken. Bovendien dempt het resonanties (zoals al eerder is gezegd) en zo'n mooie lege ronde pijp zal wel lekker resoneren. Dus zand!
 
Tja, er zit niks anders op dan morgen effe een paar zakken zand te halen.....dr gaat nog wel een hoop in denk ik....

Origineel geplaatst door cyan_circle

en als je ze wil verplaatsen dan bel je mij maar, ik ben namelijk beresterk.

Daar hou ik je aan.......:okdan:
 
Zandzakken voor de deur!

Enne, Cyan ruikt ook sterk. :L



Wel handig als het gevriest heeft en je studiovloer is nogal glad. :)


Maar die kegeltjes?
Waar en voor hoeveel?
Daar was ik ook nog op struin voor maar om nou zoveel euri voor een paar stukkies gedraaide messing te betalen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar die kegeltjes?
Waar en voor hoeveel?
Daar was ik ook nog op struin voor maar om nou zoveel euri voor een paar stukkies gedraaide messing te betalen.

Die heb ik hier in Hoorn gehaald bij Botman (HiFi/computer-zaak), setje 8 stuks voor 40 euro (de goedkoopste).

Het merk is "audio selection" (made in Germany)
 

Attachments

  • kegels.jpg
    kegels.jpg
    61,1 KB · Bekeken: 74
Klare (in de haven) is nog goedkoper en ik vind ze ook wat betere spikes hebben dan Botman (allebei in Hoorn dus...)

Origineel geplaatst door FuzzyStone
Die heb ik hier in Hoorn gehaald bij Botman (HiFi/computer-zaak), setje 8 stuks voor 40 euro (de goedkoopste).

Het merk is "audio selection" (made in Germany)
 
zilverzand is het best (schijnt). Heel fijn soort zand geloof ik. Maak de basis wel breed genoeg om te voorkomen dat ze topzwaar zijn als je de monitors erop zet...... Spikes en kegels kun je bij de meeste goede hifi zaken wel vinden. Ook zelfbouwzaken voor luidsprekers hebben vaak een aardige keus. Bijvoorbeeld speakerland in Oss.
 
Back
Top