Live Jam 'Soul Travel'

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.284
Locatie
't Gelders Eiland
Uch,

Lange tijd heb ik zitten kutten op de vierkante centimeter en heb ik de onverklaarbare drang gehad om 'muziek' te maken waarvan ik hoopte dat anderen het zouden waarderen... Dit mondde uit in gedetailleerd editen en micromanagen, de ziel was eruit en zo ook het plezier.

In een poging het plezier weer terug te vinden in het muziek maken heb ik mezelf wat getrakteerd op midi uitbreidingen in de vorm van keyboards. Op deze manier kan ik ze dedicated aan plugins maken en eens ik shit heb ingesteld in Bitwig, hoef ik geen muis meer aan te raken. Lekker jammen!

Voor de grap heb ik het ook maar gefilmd. Mijn grote held voor dit soort muziek is BURG van ollielaboratries, ook te vinden op youtube. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn nieuwste creatie. In ieder geval heb ik er zelf erg veel plezier aan beleefd!


 
Thx mensen, tof dat jullie de moeite hebben genomen om er naar te luisteren! Ik zal morgen avond wat meer uitleg geven over de gebruikte setup...
 
Het is opgezet als Jam. Maschine doet de ritme sectie, waarbij de kanalen uitgesplitst Bitwig binnen komen, daar wordt reverb naar 3 verschillende instances van Valhalla gestuurd: short verb, long verb en nog langere verb. De short zit met name op hihats en dingetjes om ze wat dichter bij te laten klinken dan alle synths met lange verbs, maar toch niet te droog. Geen compressie.

De dubbele keyboardstandaard draagt keyboards die beide gesplitst in 2 en 3 midi channels. Links boven stuurt synplant aan met een leuke modulation. Rechts boven stuurt synthmaster aan. Links onder stuurt een drone uit NI Absynth, rechts onder strings uit Diva. De pads van het onderste keyboard triggeren de sampler uit Bitwig. De vocal samples zijn zelf ingesproken en bewerkt met diverse effecten. Het kleine keyboard op het bureau stuurt ACE aan.

De keyboard kan ik overigens verdelen over 4 zones die afzonderlijk of tegelijk, over een in te stellen bereik, te bespelen zijn, dus tijdens het jammen kan ik kiezen welke zones (dus welke midi channel/VST's) ik bedien.

De iPad2 ligt in een Alesis IO dock, waarbij de audio naar de Steinberg MR816X wordt gestuurd, om vervolgens binnen te komen in Bitwig, waarbij het geluid wordt versierd door het signaal naar de reverb bussen te sturen.

De Behring BCR brengt de verschillende plugins samen. Per plugin heb ik de parameters toegewezen die ik in realtime wil tweaken; cutoff-, resonance-, HP- en LP- filters. Bij de buttons is de on/off functie een aantal keren gebruikt voor de midi chord hold plugin, de feitelijk doet waar hij voor staat. Dit zorgt er voor dat ik de handen vrij heb om de spulletje te bedienen. Dus aanslaan wanneer gewenst en dmv het uitschakelen van de chord hold plug.

De basslijn blijft op die manier ook lopen. De basslijn is overigens gemaakt met 2 instances van U-he Hive en wat effecten.

Bitwig is enkel gebruikt voor routing en de sounds, niets van tevoren opgenomen....


Gebruikte Hardware:
2x M-Audio Axiom 49
1x M-Audio Axiom 25
1x iPad + Dock + Moog Animoog
1x Foot pedal
Behringer BCR2000
NI Maschine

Software:
Bitwig Studio
U-he Ace
U-he Diva
Synplant
NI Absynth
Midi chord hold
Valhalla Vintage Verb
Maschine 2.x


Beantwoord dit je vraag?
 
Heel tof!

en wat je zegt, klinkt heel bekend!
"Lange tijd heb ik zitten kutten op de vierkante centimeter en heb ik de onverklaarbare drang gehad om 'muziek' te maken waarvan ik hoopte dat anderen het zouden waarderen... Dit mondde uit in gedetailleerd editen en micromanagen, de ziel was eruit en zo ook het plezier."
 
Zou zo op een van de Fahrenheit Project CD's passen van het label Ultimae

Erg lekker. :-)
 
Zo, wat een fijne reacties zeg... dat had ik toch niet verwacht. Bedankt!

Sequences worden met een arp aangestuurd, dat is ofwel de arp in Bitwig ofwel kirnu cream (al weet ik niet zeker of cream er in zat in deze jam). Met de midi chord hold plugin zorg ik er voor dat ik maar 1x aan hoef te slaan, het plugje houd de laatst ingedrukte toetsen vast, totdat ik andere toets(en) of als ik m uitschakel (dat koppel ik dan aan de druktoetsen op de BCR.

Volgende jam wil ik gaan opnemen als mn nieuwe studio klaar is. Nu nog druk aan het bouwen, maar als het enigszins mee zit is het eind oktober klaar. Dan hoop ik de camera standpunten wat te verbeteren en wil ik 3 camera's gaan gebruiken. Uiteindelijk wil ik opnames combineren met zelf geschoten video's van bijvoorbeeld de Rijn bij schemer, autolichten in het donker op de snelweg en andere dingen waar ik nog wat inspiratie voor op moet doen. Ook wil ik nog werken aan de overgangen van geluiden, voor mezelf zitten er nog wat schoonheidsfoutjes in...
 
Vond em ook erg lekker..Sounds klinken ook goed. Fijne fx :mega:
Inspirerend om te zien ook.. en te lezen hoe je alles hebt aangestuurd :)
 
Mooi gemaakt, daar niet van. Toch mis is wat akkoorden progressies. Maar dat doet geen afbreuk aan het resultaat. Well done.
 
Gave track!

Vooral mooi dat je je hele DAW omgeving hands on hebt gemaakt. Nou is het soort van analoog, maar dan zonder de ruis :D
 
Wat ik dan persoonlijk wel weer grappig vind... Op het moment ik besloten heb op deze manier muziek te maken, een manier die enkel in dienst staat van het maken voor eigen plezier, ik de leukste reacties krijg. Jullie fijne reacties motiveren mijn nog eens extra om door te gaan met mn eigen ding. Thx mensen!
 
Back
Top