Cubase 7.5/8/8.5 en Dante audioverbindingen

Pimpampeter

Muziekfabriek
Lid sinds
2 juni 2005
Berichten
1.226
Locatie
Eindhoven
Hi!

Ik sta op het punt om mn setup om te gaan zetten naar een Dante audioverbinding. Voor Lynx Aurora's zijn de kaarten binnenkort verkrijgbaar, en het scheelt een berg bekabeling en schijnt ZEER hufterproof te zijn.

Nu vroeg ik me af of iemand bevindingen heeft met een Dante systeem en Cubase 7.5/8/8.5. Ik geloof namelijk blind in de werking van Dante, maar vraag me af of Cubase ook zo foolproof werkt met Dante.

Heb je er ervaring mee? Deel m svp!
 
Wat voor kaart ga je gebruiken in de computer? Je gewone netwerk interface kun je namelijk vergeten als je weinig latency wilt.
Ik draai Logic X met een Focusrite RedNet setup. Dat werkt als een tierelier :P Bij 96kHz en een buffer van 128 samples heb ik 3,6ms roundtrip latency (1,8ms output). Wat nog leuker is is de extreem lage latency als je een I/O utility gebruikt, slechts 16 samples delay om het signaal via RedNet naar buiten en weer in de DAW te krijgen:halleluja
Ik heb één switch in het netwerk, daarmee komt de latency van het Dante netwerk zelf uit op 150µs.
Logic ziet alleen de Focusrite PCIe kaart en dus 128 kanalen, dat zal bij Cubase niet anders zijn, wat er in het netwerk zit weet Logic niet. Het maakt dus ook niet uit of alles in het netwerk ook altijd aan staat. Wat ook fijn is is dat het altijd 128 kanalen zijn ongeacht de sample rate en niet zoals ik bij RME had dat het aantal kanalen wijzigt als je de sample rate veranderd.
In de Dante netwerk software regel je de routing van de in- en uitgangen, erg overzichtelijk allemaal.

Als je het geld er voor hebt en nooit meer gedoe wilt met bekabeling, synchronisatie (geen aparte clock) of te weinig kanalen dan is Dante wel de oplossing. Het wordt echt leuk als je het netwerk aspect ook echt gebruikt, dus op meerdere locaties in je huis of studio kunnen werken. I.p.v. kostbare lange audio kabels heb je aan één netwerk kabel voldoende om een x aantal kanalen in en uit je DAW te krijgen. Bij een jam sessie o.i.d. kun je ook makkelijk alles opnemen door een laptop in het netwerk te hangen die via z'n eigen netwerk interface werkt (max 64 kanalen).
Wat mij betreft is dit 'het nieuwe opnemen' 8) Ik heb dit systeem nu een half jaar en nog niet één glitch gehad, het werkt tot nu toe helemaal feilloos.
 
Thanks voor je uitleg!

T is inderdaad een kostbare oplossing, maar ja, bij mij is bedrijfszekerheid het belangrijkst. Er komt inderdaad een speciale kaart in mn pc voor Dante, zodat t niet over de standaard netwerkpoort gaat.

Voorlopig wacht ik nog heel even tot ik zeker weet dat het met Lynx helemaal vlekkeloos draait.
 
Voorlopig wacht ik nog heel even tot ik zeker weet dat het met Lynx helemaal vlekkeloos draait.
Dat zou ik zeker doen! Nooit afgaan op beloftes van 'dat gaat wel werken', alleen iets aanschaffen waarvan bewezen is dat het al werkt.

Je moet trouwens wel een switch hebben ook al heb je maar één device in je Dante netwerk anders werkt de Dante controller software niet. Ik heb de Dante switch met een kabel aan de switch van mijn thuisnetwerk hangen.

Er is al een hele hoop Dante enabled spul, zelfs Behringer doet al mee. Het verbaasd mij eigenlijk een beetje dat RME nog geen Dante oplossing heeft. MADI heeft z'n sporen wel verdient maar het is wel point to point en geen netwerk zoals Dante en een MADI router kost een veelvoud van een gigabit switch.
 
Back
Top