Akai apc mini of Novation Circuit?

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Vaak vind ik dat ik best wel afhankelijk ben van mijn laptop en soms ben ik echt huiverig voor een crash, diefstal etc.
Afgezien daarvan kan ik eigenlijk momenteel verder nergens anders mee songs oid produceren (dan alleen met mijn laptop).
Voel mij hierin ook wat 'kwetsbaar'.
Onlangs had ik als idee om een Akai apc mini te willen aanschaffen (ook voor eventueel live-gebruik in de toekomst).
Dit is echter maar een kleine controller (wellicht behoren in dit geval de Apc 20 en 40 ook nog tot opties) en ook hierin ben ik weer erg afhankelijk van mijn laptop.
Over de Novation Circuit hoor en lees ik echter positieve verhalen en deze lijkt mij ook erg leuk als standalone.
Zou het echter ook mogelijk zijn om deze ook te kunnen laten samenwerken met Ableton (ook als controller)?
 
Laatst gewijzigd:
Zou het echter ook mogelijk zijn om deze ook te kunnen laten samenwerken met Ableton (ook als controller)?

Volgens mij heeft die Circuit 3 midi kanalen ter beschikking.. de 2 synths en 5 notes op het drum kanaal (zal wel ch 10 zijn).
Je zal dus wel wat kunnen midi mappen met midi notes en je 5 rotary encoders maar of je lekker kan werken?

Dit lees ik in een review op de website van Baks Shop:

' Op moment van schrijven géén serieuze controllerfunctionaliteit; mogelijk met nieuwe firmware of nieuwe Ableton
- Beperkt aantal "sporen" voor drums en instrumenten; 4 drumgeluiden en 2 synths
- Zonder PC/DAW uiteindelijk toch wat beperkt in gelaagdheid muziek en hoeveelheid sessies
- Geen apart regelbaar volume koptelefoonuitgang
.....Mogelijk dat firmware-updates nog wat potentie van de Circuit ontsluiten. Als midi-controller zou hij best wat potentie hebben. '

Misschien is de Korg Electribe 2 wat voor je. Is standalone, heeft meer tracks (16), kan op batterijen en heeft Ableton Live export... Hij is er ook in een Sampler uitvoering.. En ook die kan je wss als beperkte midi controller gebruiken..

btw: Als je een midi controller zoekt voor Ableton zijn endless rotaries wel handig .. als je waardes wisselen voor je knoppen dat pakt hij hem altijd vanaf het juiste punt..
 
Laatst gewijzigd:
De Circuit lijkt mij toch wat tegen te vallen.
Net als de Electribe 2 trouwens , die ik ook best wel prijzig vind.

Ben verder ook nog bezig met een Digitech Trio+, alhoewel dit geen midi-controller is (beetje offtopic dus).
Toch schijn je hiermee toch wel complete songs te kunnen maken.

Tevens heb ik ook nog wel een zwak voor de mc-series van Roland (vooral de 307 en 505).

En wellicht is de Roland JD-Xi nog een optie.
 
Als controller voor Ableton zou ik niets anders aanraden dan de Push 1 of Push 2. Maar je noemt zulke verschillende apparaten op dat ik niet helemaal snap wat je nu zoekt.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top