Casio FZ1 voor 80 euro

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.009
Locatie
-
Ze staan voor honderen euro's op Ebay maar deze mag weg voor 80 euro. :mega:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...bad54c6700be11ff2d898a4d529b1&previousPage=lr
Zit ook nog een extra geheugen uitbreiding in. (totaal 2mb dus)

Als je er voor gaat, doe er eerst een test mee. Ik en 'n maatje van me hadden er allebei 1 in de ninetees, en als we na het samplen het truncate commando uitvoerden (overbodige data deleten) kreeg je nare, digitale kraakjes.
Je kunt natuurlijk ook gewoon heel strak de start en stop knop bedienen. :D
Sommige hadden er geen last van, zelf heb ik een tijd terug 'n FZ10m gekocht (module versie) die ook gewoon goed werkt.

Je zou eventueel ook samples via midi dump erin kunnen zetten en dan naar de disk schrijven. :)

Fijne bak.. heerlijk nasty, analoog filter. 8 separate out en bij bepaalde instellingen en veel downpitchen onstaat er zo'n typisch alaising ringetje.
Hieronder een vergelijking met een Emu EMAX I, SP1200 en de FZ1/FZ10m :okdan:

https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-crossfade-ring-effect/s-tLOLL
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er ook nog 1 met extra geheugen die me ooit 7000 gulden heeft gekost =(




en voor die 80 euro houd ik de FZ1 het liefst zelf.
 
Echt waar Leon? Was dat ding met geheugen uitbreiding 7000 gulden? Hmmm...okay. :D
 
Die standaard 1mb (..en dan ook nog 16bit) was ongekend in die tijd. En helemaal als je er nogeens 1mb extra installeerde. Maar die prijs zal wel gelden voor toen ie net uit was waarschijnlijk?

Kocht de mijne tweedehands voor 2000 gulden. "k Denk dat dit ergens '89-'90 was. Een vriend van mij kocht em nieuw niet zo gek veel later voor 3000 gulden dacht ik.. maar stond toen al een tijd te koop in die winkel..
Weet niet wat ze ooit nieuw hebben gekost. :)
 
De FZ1 was nog niet verkrijgbaar in de winkels en de standaard en zal daarom wat duurder zijn geweest, maar goed we moesten destijds een sampler hebben en die hebben we toen gekocht.


Nu moet je erom lachen (als een boer met kiespijn) :D
 
Hehe.. :D

Hij heeft toch nog bijna een week te koop gestaan voordat ie gereserveerd was. Was alleen afhalen en Limburg kan best ver zijn maar is natuurlijk wel een leuk uitje. :)
 
Hm, 400km+, 60 europieten extra met de 6 pitter (die ik toch echt heb voor de lange ritten).
Iets te ver als ik er anders niets te zoeken had. Maar ik heb er wel familie en ik ga toch echt niet alleen maar langs als er een begrafenis is. En 14 kilo stop je ook niet in je rugzakje met dagkaart van de NS. M.a.w. ik had het er wel voor over gehad voor die prijs.

Mijn FZ's display is helemaal aan gort, ribbon cable gewoon spontaan uit elkaar gevallen. Dacht eerst dat het de connectie met de display zelf was. Plastic isoleerlaag verpulverd, de carbon viel er zo uit.
Heb de hele print er maar uit gehaald. Verder doet ie het nog prima en met de HxC floppy emulator en met nog een FZ10m ook uitgerust met een HxC kan ik er nog alles mee.
Toch zou ik 'm wel weer 100% willen hebben (o.a. omdat de FZ10m nu dik 600 euro op ebay doet en dat zonder HxC!) maar dit keer met een moderne display. Zit al te denken aan iets met Arduino en Oled. Er gaan vanaf het MB 11 leads naar de PCB van de Display. Verder niks. Daar moet je tegenwoordig toch wat mee kunnen dacht ik zo.
 
( Faber ) - Ik gebruik mijn FZ1 nooit maar zag laatst ook dat de display ook onduidelijk is geworden, ik zou graag de resultaten willen zien van je display als je die hebt vervangen :)
 
( Faber ) - Ik gebruik mijn FZ1 nooit maar zag laatst ook dat de display ook onduidelijk is geworden, ik zou graag de resultaten willen zien van je display als je die hebt vervangen :)

Bij zowel de FZ1 als de FZ10m heb ik de electroluminescent panels vervangen. Dat moet, want anders gaan ze vreemd doen. Er valt van alles uit en uiteindelijk komt er zelfs geen geluid meer uit. Helaas gaan die panels maar 3000 uur mee. Daar heeft CASIO dus wel een mooie troep van gemaakt, maar het waren wel de beginjaren van MIDI en sampling. Wist men toen veel.

Bij de FZ10m is het vervangen simpel, voorpaneel losmaken, connectors lostrekken, pcb + display* losschroeven en je kan gewoon de oude los solderen en er uit trekken en eventueel voorzichtig los snijden met een utility knife (EL zit vaak aan het frame vastgeplakt, vandaar) en dan de nieuwe er in schuiven en de polen vast solderen. Een EL panel voor FZ1 en FZ10m kost op internet iets van 11 euro. Let op dat je de juiste hebt want die van de FZ1 is iets groter dan die van de FZ10m. Een ook een stuiver:P of zo op de beide polen leggen voor warmte afvoer tijdens het solderen.

Bij de FZ1 wordt het al moeilijker. De ribbon kabels zijn zeer fragiel (zitten niet bij de FZ10m. De display zit rechtstreeks op de PCB, maar ook die er op laten zitten!).
Bij de FZ1 moet je dus ook de hele print met daar achter de display laten zitten en de output en midi panels eruit halen zodat je bij de display kan zonder de ribbon kabels zelfs maar aan te raken. Verder is het net als bij de FZ10m waar je dus ook de display gewoon op de pcb laat zitten. Nooit er af halen, onnodig en gevaarlijk.

Dit is alleen nodig als je echt backlight wil. Bij daglicht of lamplicht is de display best te lezen net als bij oude Yamaha's als TX7 en DX100/21/27 die ook een lcd hebben zonder backlight.(heb er nu wel verlichte displays in gezet). Het contrast van de display kun je regelen door in de "modify" modus de "display" toets ingedrukt te houden en met de data slider het contrast in te stellen.

Optimale oplossing is led achtergrond verlichting. Gaat wel 100.000 uur mee. Probleem hiermee is dat je een diffuser moet hebben die op de plaats van het EL panel past. Je hebt maar 2 mm ruimte en meeste diffusers zijn minimaal 3 mm dik dus dat schiet niet op. Gedeelte van de achterkant het frame wegsnijden kan ook weer schadelijk zijn voor ribbon kabels.

Over het vervangen van backlight panels zijn op diverse sites tips te vinden maar die gaan er wel van uit dat je de display en de print uit de sampler haalt. Ik zeg nogmaals, nooit doen. Ik hoopte ruim een jaar geleden al dat er oled backlight panels op de markt zouden komen omdat die erg dun zijn en je ze zelf op maat kan snijden of knippen en je zelf de kleur kan bepalen. Ben nog niet iets werkbaars tegengekomen. Bovendien worden oleds nu al gebruikt als display plus backlight in één, dus de noodzaak om het alleen als flinterdunne backlight te gebruiken is voor moderne apparatuur al achterhaald voordat er gebruik van werd gemaakt.

Een "vers"el panel is erg mooi maar binnen een jaar moet je weer aan de bak als je de FZ regelmatig gebruikt zoals ik doe. De FZ1 is trouwens ook mijn masterkeyboard en ook daarvoor moet je af en toen de bak openschroeven en het een en ander vervangen zoals de rubber strip onder de keys. Die kunnen vast blijven plakken aan de oude strip die vaak na 20 jaar of zo tot een soort plakkerige rubber drab is verworden en waardoor de keys gaan hangen en ook enorm kunnen gaan rammelen. Als alles schoon en netjes is heb je een zeer stil en soepel spelend keyboard met velocity en aftertouch.

Ik heb nog ergens foto's van voor en na het vervangen van het el panel in beide FZ's maar die moet ik nog wel even opzoeken.
 
@ Faber: Thanx voor de info. Bij mij heb ik nog redelijk wat verlichting.. maar het zal er ooit wel van komen em te vervangen in de FZ10 die ik heb..
Ik schijn er nu ook een lampje op, dan is het beter te doen.

Ik snap alleen de onderstaande zin niet. Bedoel je het geluid (piepen) van de display zelf, of de signaalpath?
Er valt van alles uit en uiteindelijk komt er zelfs geen geluid meer uit.
 
Alweer een week of 2 later:

de display zelf maakt geluid door verhoogde weerstand bij het afnemen van de luminiscentie van het el panel. Ik heb het zelf nooit gehoord maar anderen hoorden wel een "whining pitch coming directly from the panel". Hoe dat nou kan begrijp ik niet helemaal, maar het is het begin van het einde.
Wat bij mij als eerst uitviel was de data overdracht via midi en port transfer (met de speciale kabel, alleen de FZ10 had nog een originele floppy aan boord, zodoende kon ik via de seriële kabel al mij oude floppy's overzetten naar fzf files en naar hfe files voor de HxC rev C floppy emulator van Lotharek).
Daarna viel het geluid weg, dus dat van alle 8 + 1 (mix) outputs.
Nu heb ik in beide FZ's een HxC floppy emulator. Werkt prima en op de FZ10m kan ik nog editen terwijl ik de FZ1 alleen van de SD kaart oplaad.

Op de Fora van de HxC site en van Vintage Synth Explorer vind je al mijn bevindingen en die van andere FZ gebruikers.

http://torlus.com/floppy/forum/viewforum.php?f=18

http://www.vintagesynth.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=44276
 
Ah duidelijk.. had al 'n vermoeden dat het over het display ging.. maar dat het zelfs functies doet laten uitvallen is wel erg merkwaardig.

Ook bedankt voor de andere links. :) Meestal zijn de diskdrives ook typische wear parts en dingen die uit gaan vallen.

Ben je ook bekend met het probleem van de digitale 'tics' die ontstaan bij het 'truncate' commando?
In de tijd dat ik em had kende ik ook iemand anders met 'n FZ1, en die had het ook.
Heb me altijd afgevraagd of dit nu bad luck was of gewoon een bug.

Heb ff 'n bijlage geupload van mijn display, maar ik weet nu wat ik moet doen als het minder wordt qua verlichting. :mega:
 

Attachments

  • Samplers.jpg
    Samplers.jpg
    60,8 KB · Bekeken: 144
Dikke maand verder,

toevallig las ik er elders over maar ben de link even kwijt: https://www.gearslutz.com/board/Gear dacht ik.
Daar kwam dat probleem over die "tics" of eigenlijk corrupte samples ook aan de orde. Men wist niet zeker wat de oorzaak was maar iemand suggereerde dat het ook door de niet langer functionerende display kwam. Ik ben daar ondertussen voor 99% zeker van dat dat de oorzaak is. Ik zoek het nog wel op.
 
Van de FZ-1 die ik en die maat van me hadden kan ik met zekerheid zeggen dat het toestel niet ouder dan 5 jaar is geweest. Hij had trouwens een demo toestel.

Heb er ooit nogeens contact over gehad met iemand bij Casio zelf. Als ik het me goed herinner werd er gedacht in de richting van de voeding maar is al zo ontzettend lang terug.
De link werkt niet trouwens. :)
 
http://www.sonicstate.com/synth_reviews/casio_fz01/6/"

Pag. 2 Graham Meredith. Volg ik al een tijdje op diverse fora. En echte Casio FZ1 connaisseur.

De oplossing voor het display probleem met de Casio FZ reeks moet volgens mij gezocht worden in een geheel nieuwe benadering. Niet proberen de display te vervangen met iets vergelijkbaars maar d.m.v. Arduino en/of, al dan niet in combinatie met, Raspberry.
De flatcable van het MB naar de Display controller is slecht 11 polig. Verder is er geen enkele andere connectie. Als je de data die hierover verstuurd wordt analyseert m.b.v. een spectrum analyser kun je misschien (zelf onworpen lay out) pagina's triggeren met de info zoals op de originele display te zien zijn. Je kan dan door het main menu en alle sub menu's heenwandelen en de daarbij behorende pagina op een VGA scherm of oled display zien.
Die pagina's sla je op een SD kaartje op, dus als het er een paarhonderd zijn past dat makkelijk. Zo'n menu heeft een boomstructuur dus is er een progje nodig nodig waarmee je door de menu's navigeert. Ik ben zelf geen programmeur maar het lijkt me dat zoiets wel mogelijk moet zijn. Het gaat er vooral om dat je weer kan zien waar je bent.
Het editen van samples en bank editing e.d. is niet eens echt nodig alhoewel output assign en midi channel setting aanpassen wel fijn zou zijn. Handdrawing, cross mixing, displaying de golfstructuur e.d. zijn niet echt zaken die direct een pasklare oplossing behoeven.
Maar eenmaal in ontwikkeling is het uiteindelijk misschien mogelijk om d.m.v. een touchscreen de hele meuk te editen. Handdrawing (ach, wat ik ook deed, het klonk toch allemaal een beetje hetzelfde), DMA en DMF envelopes, keyboard rate scaling instellen etc. wordt dan wel een stuk gemakkelijker. Alleen het is net als met de HxC floppy emulator, alles blijft beperkt tot wat de FZ aankan. Met een floppy emulator laad je de FZ niet sneller. Je hebt alleen wel je complete verzameling samples in Full Dump (fzf) format op één SD kaartje staan. Op een 4GB kaartje kunnen al meer dan 1000 hfe files staan (3,281KB voor 1 image van 1 FZ floppy), dat zijn dus meer dan 1000 ouderwetse floppies.
Maar ook hier enige terughoudendheid voor wat het bedieningsgemak betreft. Om door alle files op zo'n SD kaart heen te fietsen op zoek naar een bepaalde "floppy" is ook nogal tijdrovend. Maar ik dacht dat de ontwikkelaars (Jeff) van HxC 2001 daar al mee bezig zijn om dat overzichtelijker te maken door, als ik het goed begrijp, een DOS achtige omgeving voor mapstructuren in de firmware te integreren.
 
Laatst gewijzigd:
Bij zowel de FZ1 als de FZ10m heb ik de electroluminescent panels vervangen. Dat moet, want anders gaan ze vreemd doen. Er valt van alles uit en uiteindelijk komt er zelfs geen geluid meer uit. Helaas gaan die panels maar 3000 uur mee. Daar heeft CASIO dus wel een mooie troep van gemaakt, maar het waren wel de beginjaren van MIDI en sampling. Wist men toen veel.

Bij de FZ10m is het vervangen simpel, voorpaneel losmaken, connectors lostrekken, pcb + display* losschroeven en je kan gewoon de oude los solderen en er uit trekken en eventueel voorzichtig los snijden met een utility knife (EL zit vaak aan het frame vastgeplakt, vandaar) en dan de nieuwe er in schuiven en de polen vast solderen. Een EL panel voor FZ1 en FZ10m kost op internet iets van 11 euro. Let op dat je de juiste hebt want die van de FZ1 is iets groter dan die van de FZ10m. Een ook een stuiver:P of zo op de beide polen leggen voor warmte afvoer tijdens het solderen.

Bij de FZ1 wordt het al moeilijker. De ribbon kabels zijn zeer fragiel (zitten niet bij de FZ10m. De display zit rechtstreeks op de PCB, maar ook die er op laten zitten!).
Bij de FZ1 moet je dus ook de hele print met daar achter de display laten zitten en de output en midi panels eruit halen zodat je bij de display kan zonder de ribbon kabels zelfs maar aan te raken. Verder is het net als bij de FZ10m waar je dus ook de display gewoon op de pcb laat zitten. Nooit er af halen, onnodig en gevaarlijk.

Dit is alleen nodig als je echt backlight wil. Bij daglicht of lamplicht is de display best te lezen net als bij oude Yamaha's als TX7 en DX100/21/27 die ook een lcd hebben zonder backlight.(heb er nu wel verlichte displays in gezet). Het contrast van de display kun je regelen door in de "modify" modus de "display" toets ingedrukt te houden en met de data slider het contrast in te stellen.

Optimale oplossing is led achtergrond verlichting. Gaat wel 100.000 uur mee. Probleem hiermee is dat je een diffuser moet hebben die op de plaats van het EL panel past. Je hebt maar 2 mm ruimte en meeste diffusers zijn minimaal 3 mm dik dus dat schiet niet op. Gedeelte van de achterkant het frame wegsnijden kan ook weer schadelijk zijn voor ribbon kabels.

Over het vervangen van backlight panels zijn op diverse sites tips te vinden maar die gaan er wel van uit dat je de display en de print uit de sampler haalt. Ik zeg nogmaals, nooit doen. Ik hoopte ruim een jaar geleden al dat er oled backlight panels op de markt zouden komen omdat die erg dun zijn en je ze zelf op maat kan snijden of knippen en je zelf de kleur kan bepalen. Ben nog niet iets werkbaars tegengekomen. Bovendien worden oleds nu al gebruikt als display plus backlight in één, dus de noodzaak om het alleen als flinterdunne backlight te gebruiken is voor moderne apparatuur al achterhaald voordat er gebruik van werd gemaakt.

Een "vers"el panel is erg mooi maar binnen een jaar moet je weer aan de bak als je de FZ regelmatig gebruikt zoals ik doe. De FZ1 is trouwens ook mijn masterkeyboard en ook daarvoor moet je af en toen de bak openschroeven en het een en ander vervangen zoals de rubber strip onder de keys. Die kunnen vast blijven plakken aan de oude strip die vaak na 20 jaar of zo tot een soort plakkerige rubber drab is verworden en waardoor de keys gaan hangen en ook enorm kunnen gaan rammelen. Als alles schoon en netjes is heb je een zeer stil en soepel spelend keyboard met velocity en aftertouch.

Ik heb nog ergens foto's van voor en na het vervangen van het el panel in beide FZ's maar die moet ik nog wel even opzoeken.


Dag Faber, jij weet duidelijk enorm veel van de casio fz dus ik vraag het maar aan jou. Onlangs kocht ik een fz1. Het display is leesbaar onder een bepaalde hoek, vermoedelijk is de backlight al volledig defect. Na het lezen van vele horrorverhalen over de befaamde "ribbon cable" heb ik besloten de backlight mooi te laten zitten. Maar als ik het goed voor heb is de kans groot dat de synth na verloop van tijd raar gaat doen? Is het mogelijk de backlight gewoon los te koppelen? Of krijg ik dan andere problemen?
 
Dag Faber, jij weet duidelijk enorm veel van de casio fz dus ik vraag het maar aan jou. Onlangs kocht ik een fz1. Het display is leesbaar onder een bepaalde hoek, vermoedelijk is de backlight al volledig defect. Na het lezen van vele horrorverhalen over de befaamde "ribbon cable" heb ik besloten de backlight mooi te laten zitten. Maar als ik het goed voor heb is de kans groot dat de synth na verloop van tijd raar gaat doen? Is het mogelijk de backlight gewoon los te koppelen? Of krijg ik dan andere problemen?

Hallo Dokter (staat die 'Dr' toch voor?)

Gewoon heel voorzichtig de voeding van de backlight lostrekken. Stekkertje zit dacht ik op de audio output pcb. Kan er niets gebeuren. Verder niets aanraken wat met de display verbonden is.
Display kun je door in 'modify' modus door de 'display' ingedrukt houden middels de 'value' slider van contrast veranderen. De leesbaarheid onder een bepaalde hoek zal dan aangepast kunnen worden.
 
Maar ook hier enige terughoudendheid voor wat het bedieningsgemak betreft. Om door alle files op zo'n SD kaart heen te fietsen op zoek naar een bepaalde "floppy" is ook nogal tijdrovend. Maar ik dacht dat de ontwikkelaars (Jeff) van HxC 2001 daar al mee bezig zijn om dat overzichtelijker te maken door, als ik het goed begrijp, een DOS achtige omgeving voor mapstructuren in de firmware te integreren.

Als je een Lotharek floppy emulator installeert beschik je over een klein extra display waarop je de namen van de images kan aflezen. Hierdoor kan je de images zelf dus namen geven (in plaats van enkel de bestandsnaam DSKH0000, DSKH0001 etc). Met zo'n Lotharek kan je ook een mappenstructuur op de SD kaart maken zodat sorteren van grote hoeveelheden images mogelijk is.

Als je een Gotek herprogrammeert met HXC software heb je dit allemaal niet.
En dan is het inderdaad lastig zoeken als je veel images op 1 stick heb staan.
Ik meen dat Jeff van HXC recent de optie heeft toegevoegd dat je met de twee knopjes tegelijk indrukken per 10 images kan scrollen, maar dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
Ik houd de inhoudsopgave van mijn USB sticks overigens bij in mijn computer.
Immers is het sowieso handig alles te backuppen op de computer (want dat gaat lekker makkelijk met HXC). En als het dan toch in de computer staat kan je er net zo goed een tekstbestand aan toevoegen waarin alles met naam en beschrijving staat vermeld.
 
Laatst gewijzigd:
Als je een Gotek herprogrammeert met HXC software heb je dit allemaal niet.

De REV SD FB (B voor Black, staat nu eenmaal beter bij de FZ) is inderdaad de redding van mijn FZ1. Met Gotek zou je een lijst kunnen maken met welke file hoort bij welk nummer o.i.d.

Ik las overigens dat HxC sw geen write support heeft voor de USB floppy emulator dus ook niet voor de Gotek die alleen maar USB is, maar voor een kreupele FZ1 maakt dat natuurlijk niets uit.

Here are the main features of the USB HxC Floppy Emulator:

http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/index.html#USBFloppyemulator

Hardware specification:

- Read only Floppy emulator (SD,DD,HD & ED mode)
(!!!!!! No Write Support !!!!! Have a look to the SD Card version for the write support!)
 
Back
Top