Reverb Roland Space Echo RE-201

MoostMartijn

Ingeburgerd
Lid sinds
6 november 2014
Berichten
67
Locatie
Groningen
Sinds een paar maanden ben ik trotse bezitter van een mooi uitziende Roland Space Echo. Maar na een aantal Youtube videos te hebben gecheckt kwam ik er achter dat mijn reverb een beetje ' apart' klinkt.

Als bijlage heb ik een voorbeeld bijgevoegd.


Ht geluid komt uit een Juno 106, met de Aux vanuit de mixer redelijk open gedraaid. Reverb volume van de Space Echo is nog niet eens helemaal opengedraaid. Ik vind de reverb nogal dof en niet echt prettig klinken. Weet er iemand was er mis is?

Dit is een voorbeeld video van youtube waarin je vanaf 2:45 de reverb hoort:
https://www.youtube.com/watch?v=34kFjklTddE

Ik kan de reverb misschien subtieler gebruiken waardoor het wel natuurlijker klinkt, maar wanneer ik de delay + reverb van de Space Echo gebruik met die zelfde instellingen zoals in het filmpje dan krijg ik wederom het geluid van de bijlage..
 

Attachments

  • Space Echo Reverb.wav
    3,5 MB · Bekeken: 95
Ik zou ook eens kijken naar RSB's suggestie.
Een RE201 heeft twee microfoon inputs en een instrument input links op de front zitten.
Al deze inputs zijn niet bedoeld om line level in te sturen (wat als het goed is wel uit de aux send van jouw mixer komt).
Je moet dus erg zacht uitsturen op de mixer om te voorkomen dat de boel overstuurt.

Je kan ook de rode input waar "from PA" boven staat gebruiken.
Deze is, meen ik,wel geschikt voor line level.
Als je deze input gebruikt valt overigens het direct signaal wel (je hebt dus enkel 100% wet signaal over op de output van de RE201). Erg handig als je met een mixer / aux sends werkt want dan kan je de galm terug laten komen op een extra kanaal van de mixer en dus voorzien van EQ etc..leuk!
 
Ik zou ook eens kijken naar RSB's suggestie.
Een RE201 heeft twee microfoon inputs en een instrument input links op de front zitten.
Al deze inputs zijn niet bedoeld om line level in te sturen (wat als het goed is wel uit de aux send van jouw mixer komt).
Je moet dus erg zacht uitsturen op de mixer om te voorkomen dat de boel overstuurt.

Je kan ook de rode input waar "from PA" boven staat gebruiken.
Deze is, meen ik,wel geschikt voor line level.
Als je deze input gebruikt valt overigens het direct signaal wel (je hebt dus enkel 100% wet signaal over op de output van de RE201). Erg handig als je met een mixer / aux sends werkt want dan kan je de galm terug laten komen op een extra kanaal van de mixer en dus voorzien van EQ etc..leuk!

Ik gebruik hierbij al de 'From PA' line input. Dit voorbeeld is alleen de reverb, wanneer ik de delay + reverb (5 t/m 11) gebruik dan is het kleinste beetje reverb al teveel waardoor je de delay niet meer zo goed hoort.
Ik heb dus het idee dat het alleen aan de reverb ligt, de delay functie zelf doet het wel goed. Ook al vind ik de treble er nog niet zo lekker uit komen als in de youtube filmpjes..
 
Ah dat verandert de zaak inderdaad.
Als je delay en reverb tegelijkertijd aan zet moet je beide effecten netjes in balans kunnen zetten met de beide output volume knoppen.

Misschien kom je weg met wat calibratie werkzaamheden.
Ik zie in de service manual staan dat met instel-potmeter VR10 de reverb volume is te calibreren.
Ik heb even vlug gekeken, en vermoed dat deze potmeter de uitgang van de reverb module regelt en dus niet het ingangssignaal.
Maar dit weet ik niet zeker...

Ik heb net even een kopie PDF van de service manual op mijn dropbox gezet zodat je deze kan downloaden en evt zelf even kan bekijken (of mee kan geven aan een reparateur).
Succes!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29646487/RE201_Service_Manual.pdf
 
Knoppie om de reverb te regelen zit achter bij de stekker in het gat.

Ah handig om te weten :)

Weet iemand of de output instrument of line level is eigenlijk?

Output volgens service manual:

-15dBm (140mV)
1,4kOhm impedantie

Da's dus geen boter en geen vis...
Te laag voor line level in ieder geval.
Mijn gebruikservaring met de Space Echo is dat verandering van setup altijd wat gepiel met zich meebrengt.
Ik gebruik ze zowel in een studio setup op een mixer systeem wat op +4dB draait als in een instrument setup (tussen gitaar en gitaarversterker).

In het eerste geval heb ik tussen de Space Echo een preamp zitten waarmee ik het level netjes kan regelen zodat het past tussen de rest. Dit is nodig omdat ik een summing amp gebruik waar geen input regelaars op zitten. Als je gewoon een mixer gebruikt heb je natuurlijk geen losse preamp nodig.

Als ik de Space Echo tussen mijn gitaar en versterker in hang heb ik geen last van volume te kort, maar wel van een dip in het hoog i.v.m. impedantie mismatch.
Het is altijd wat met die ouwe zooi hè :D
 
Ah dat verandert de zaak inderdaad.
Als je delay en reverb tegelijkertijd aan zet moet je beide effecten netjes in balans kunnen zetten met de beide output volume knoppen.

Misschien kom je weg met wat calibratie werkzaamheden.
Ik zie in de service manual staan dat met instel-potmeter VR10 de reverb volume is te calibreren.
Ik heb even vlug gekeken, en vermoed dat deze potmeter de uitgang van de reverb module regelt en dus niet het ingangssignaal.
Maar dit weet ik niet zeker...

Ik heb net even een kopie PDF van de service manual op mijn dropbox gezet zodat je deze kan downloaden en evt zelf even kan bekijken (of mee kan geven aan een reparateur).
Succes!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29646487/RE201_Service_Manual.pdf

Ik krijg ze dus niet mooi in balans zoals op youtube te zien is... Delay helemaal voluit en reverb een klein beetje open gedraaid klinkt al niet geweldig.

Bedankt voor je tips. Ik zal er naar gaan kijken, maar laat hem het liefst even servicen. Nieuw tapeje, demagnetiseren en goed afstellen.
Mochten mensen iemand kennen die dit vaker hebben gedaan en mij deze service willen verlenen dan hoor ik het graag.... :)
 
Knoppie om de reverb te regelen zit achter bij de stekker in het gat.
Weet iemand of de output instrument of line level is eigenlijk?

Ik denk dat het inderdaad hierom bleek te gaan. Het schroefje stond helemaal open gedraaid, ik heb hem redelijk terug gedraaid waardoor het al een stuk beter klonk.


Nou heb ik even alle functies opnieuw getest en ik kwam erachter dat sommige functies (functie 2 voornamelijk) welke tape head 2 gebruiken anders klinken dan de rest, zoals functie 1, 3 en 4. Kan dit kloppen of is het niet de bedoeling dat functie 2 een stuk doffer klinkt dan 1, 3 en 4?

Het gaat om functies 2, 4, 6, 8,9 en 11. Oftwel, de functies welke playbackhead 2 gebruiken;
http://dl.lojinx.com/analoghell/RolandRE201_OwnersManual.pdf

Als bijlage een voorbeeld van een TR-8 Clap. Eerst kaal, dan functie 1, 2, 3 en 4. Je hoort duidelijk verschil bij functie twee en vier.
 

Attachments

  • Space Echo Snare Tape Heads.wav
    5,4 MB · Bekeken: 100
Back
Top