Maak zelf ook eens een Avant Garde track

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.931
Locatie
Den Bosch
Naar aanleiding van de soms bittere, soms grappige maar zeker altijd interessante discussies omtrent 'Avant Garde' muziek in de contest folder leek het me leuk het forum te vragen ook een keer van de gebruikelijke stijlen af te wijken en voor een wat gewaagder stukje muziek te gaan.

Ik trap af met een oude track uit de tijd dat ik nog een Nord Modular G2 Engine had en kortstondig flirtte met 'drones' of 'noodles', zelf-spelende stukjes 'muziek'.

De patch ziet er zo uit:
deathtrain.gif


En het klinkt zo: Death Train

Er komt op een gegeven moment wat melodieuzere zooi bij, maar ik zou echt niet meer weten waar dat vandaan kwam.
 
Leuk gedaan Nap en een imposante patch

Het doet mij licht denken aan het illustere werk van de duitser Dito Unklar.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat hij onderstaande composities volledig software matig heeft gemaakt dmv een massive patch, guitar rig en camel phat.

Vooral Opus 4 vind ik erg goed gelukt en draai ik regelmatig.

https://soundcloud.com/dito-unklar/opus-4?in=dito-unklar/sets/dito
 
Leuk! Ik zal eens kijken of ik wat desonanten bij elkaar kan krijgen... Goeie tracknaam, Naphoven!

K zal er nu serieus over zijn.
 
Dit werk heb ik vanavond gemaakt, geïnspireerd geraakt door het kijken naar foto's van hurkende Oost-Europeanen.

Letniej Sen (Zomerdroom)
 
Hoe ik het zie, wat ik meer dan 25 jaren geleden al concludeerde, bij visuele avant garde kunst uitingen kun je heel geleerd en ingewikkeld gaan doen over wat de kunstenaar bedoelde, wat jij er in ziet, en van alles nog meer, bij geluid is de conclusie veel directer en eerlijker, het is wat of het is niet wat.

Ik vind al die tering herrie maar niks evenals vele visuele kunst, maar dat laatste is vaak minder indringend en dus kan je er toleranter tegen over staan.
 
@Von Naphoven: nogal aan de lange kant en zonder duidelijke richting. Mogelijk was dat de reden om die "melodieuzere zooi" toe te voegen. Niettemin een verdienstelijke poging. STEM! :D

@fjoesz: soundtrack bij de nooit uitgebrachte Return Of The Aliens?
 
Volgens mij is de opzet nogal breed, Roland. Experimenten en parodieën, alles mag als het maar niet traditioneel klinkt. Best leuk, ik ben benieuwd.
 
Wat is het verschil tussen een modulair track en dit? Is het omdat mensen met hardware dit niet accepteren ? Of wil vonNaphoven een koevoet tussen twee gelijke genre steken? Ik bedoel dit niet negatief , ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat mensen bewegen iets te doen / of juist niet.
 
Probeer in deze draad ook aan te geven waar de vernieuwing is toegepast.
Wat voor nieuwe wegen bewandeld worden en op welke manier.

Over Death Train kan ik niet veel zeggen omdat deze patch al heel oud is en ik me niet meer precies herinner in welke gemoedstoestand ik deze heb opgenomen. Volgens mij was dat destijds vanwege Mono-Poly's enthousiasme over noodles in de chat en dat ik er ook eens mee aan de slag ben gegaan.

Letniej Sen heb ik gisteravond gemaakt, hierbij was het experiment gericht op het spontaan laten ontstaan van harmonisch prettige klanken, soms zelfs bijna organisch (richting strijkinstrumenten qua klank) en daar weer volslagen digitaal en schel/krassend. Dit heb ik gedaan door 1 oscillator van Omnisphere (zaagtand) middels een random S&H van frequentie te laten veranderen, en de interval van de S&H weer te koppelen aan een LFO. Daarnaast random S&H en LFO's op de rates toegepast op diverse waveshaping eigenschappen. Alles wat je hoort is dus het resultaat van modulaties op 1 oscillator. Vervolgens is deze door een Innerspace creative mangler getrokken met 2 sporen, waarbij ook de balans weer door een LFO wordt bepaald waarvan de rate weer is gerandomized.

Al met al ontstaat er dus dit geluidentapijt dat op sommige momenten in de pas loopt (al blijf je ritmisch afwijkingen houden) en bijna georganiseerd lijkt, om een volgend moment weer in chaos te belanden en worden on the fly klanken gevormd en weer gedeconstrueerd.

Op het staartje zit een klein beetje convolution reverb, maar alleen om te voorkomen dat het stoppen van de patch tot een subiet einde zou leiden.

Een en ander is in real time opgenomen in Ableton Live zonder overdub of nabewerking.
 
Een goede mop moet je ook nooit uitleggen... imho...

Zoiets heb ik ook met Kunst...

Ik wil er graag onbevangen en als leek door geraakt worden.
En idd wanneer iets mij aanspreekt dan ga ik me vaak verdiepen in de maker(s) en hun beweegredenen.

Maar ik ga het liefste af op mijn eerste indruk.
 
Ik wil er graag onbevangen en als leek door geraakt worden.
[...] Maar ik ga het liefste af op mijn eerste indruk.
Dan moet die kunst wel meteen indruk maken en dat is vaak niet zo. Een plaat moet je soms ook vaker draaien voor je hem gaat waarderen.
 
Dan moet die kunst wel meteen indruk maken en dat is vaak niet zo. Een plaat moet je soms ook vaker draaien voor je hem gaat waarderen.

Ik heb de ervaring dat ik redelijk kan vertrouwen op mijn eerste indruk :-)

En als iets of iemand mij vanaf het begin meteen aanspreekt, dan blijkt vaak jaren later dat de kunstenaar(s) en artiest(en) me nog steeds aanspreken.

Bij dit soort dingen handel ik graag puur op mijn gevoel en intuïtie.
 
Natuurlijk, dat ken ik zelf ook. Maar dat is op een heel low level, zeg maar intuïtie. Gewoon een dierlijk instinct: dit wijfje trekt me, en van die moet ik niks hebben. Als je alles zo bekijkt, sta je stil (zeg ik ook tot mezelf).
 
Back
Top