Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!
De Raven lijkt me op basis van wat demo's op Youtube inderdaad best leuk, maar wel een bakbeest ja, en heel goedkoop en vaak kom ik 'm niet tegen.
Inderdaad. Een Juno of 101 samplen en dan wellicht een beetje layeren en dan de originele synth weer gebruiken voor andere geluidjes zodat je polyfonie en multitimbraal kon faken.
Dat is iets wat ik inderdaad nu al kan doen met mijn huidige setup. Maar ik vroeg me gewoon af wat die jongens zelf deden. Het klinkt allemaal zo strak en redelijk digitaal dat ik eerder dacht aan romplers dan dat ze zelf hele libraries hebben zitten samenstellen met zelf gesampelde analoge synths. Ik weet ook van mezelf dat ik een beetje de neiging heb om als ik zelf ga samplen en patches maken, ik daarin kan verzanden ipv het effectief componeren en afmaken van nummers.
Kijk naar de releasedatums van de synths en de prijzen. Zelfs een JV kostte teveel knaken - denk eerder U-serie van Roland of SY/TG en cheape Yamaha FM-bakjes.
Ik snap je punt, maar deze twee nummers komen dan wel uit studio's van gasten die in die tijd al behoorlijk profi waren, en dus wellicht al een flink budget hadden. De ene heeft Smackos al genoemd, de ander komt uit de ATB studio (
http://www.discogs.com/artist/5797-ATB ). Op de een of andere manier schat ik dit soort gasten toch in alsof ze juist niet dagen bezig waren met zelf briljante patches maken met goedkope bakjes, maar eerder heel efficient presets konden vinden/tweaken, en nieuwe synths als investering zagen waarmee ze gewoon geld konden verdienen. Maar het blijft voor mij speculeren natuurlijk.
Die Detlef Hastik (die Final Fantasy was en nog 500 andere projecten samen met Ralph Fritsch) heeft wel laatst een Commodore 65 nagebouwd...das wel cult
Die gasten waren echt super pro producers elke week een paar platen ala Morton Sherman Belluci
Misschien maar eens interviewen voor een nieuw nummer van het Shadow Wolf Cyberzine
dan vraag ik wel welke synths ze gebruikten...
Die gast zit nu gewoon te rentenieren en rare hobbies te doen zoals die c65 helemaal nabouwen van al die platen
Ik weet zelf al wel behoorlijk wat van de Nederlandse gabber producers, maar het lijkt me ook heel tof om wat meer te weten van de producers uit Duitsland en Belgie uit die tijd. Als jij bijv. die Detlef Hastik kan interviewen, dan lijkt me dat super interessant! Hoewel hij er nu zo uit ziet dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat hij ooit op raves op het podium heeft gestaan. Maar hij weet vast nog exact te vertellen wat hij precies in de studio had staan. Wat ik fascinerend vind aan de Duitse rave sound uit die tijd, is de paradox van losgaan op een hele strakke "ordelijke" manier.
Dat C65 project, tja... beetje off topic, ik was vroeger ook helemaal weg van de C64, en vind de SID nog steeds een toffe sound hebben, maar nu een FPGA C65 maken en verkopen vind ik ook wel een bizarre hobby. Maar het is zijn eigen tijd en geld, en wel cooler dan andere hipsterachtige nepnerd "retro" crowdfunding projecten hoor.
Niet de CS1X volgens mij, Wel de technox,, De Roland JV of M- Reeks voorgangers, en die EMU Racks,
Ik heb van de meeste EMU racks een library voor de Emulator of ProteusVX VST
maar het leek hier enkele weken geleden niet meer te werken,, ik moet het nog is verder zoeken,,
(Viola, run die Proteus VX Exec as admin, update library dir,) en dan herkend ie de libraries wel.
Er zijn ook sample libs van zenhiser, maar ik vind zo één sample van een sound niet zo bruikbaar om mee te spelen,
Dat is wel interessant, want ik heb een Emu sampler. Is er inderdaad gewoon een library van die Orbit module die net zo leuk is als de module zelf? Zijn het enkel (multi-)samples, of zitten er net zoals bij de module ook patches bij die de filters en envelopes gebruiken etc?
Moet gelijk aan die Age of Love/ Jam & Spoon denken
jd800/jd990
korg m1
jv1080
Kawai k4
sy99
Allemaal best betaalbare synths die zulke sounds hebben.
Sla je slag
Bedankt voor de suggesties. De M1 is er zelfs als VST.