KRK Rokit 5 speaker zonder geluid

Terracide

Superheld
Lid sinds
2 september 2004
Berichten
605
Locatie
Nederland
Speaker gaat aan en lampje brandt in het KRK logo maar doet verder niks. Heb de TRS en RCA ingang geprobeerd maar doet verder niks. Ik heb niet echt veel ervaring in reparatie van dit soort dingen dus het is voor mij ook een puzzel.

IMG_4105A.jpg


Op de versterker PCB (zijn twee PCB's in de speaker) zit een soort ranzige epoxy wat alle kanten is opgelopen. Ik ben nooit anti KRK geweest, ik had vroeger KRK VXT8's waar ik super blij mee was. Maar deze speakers zijn echt in elkaar geflanst door een chinees met haast. Ik zou iig nooit meer KRK speakers 2e hands kopen zonder de PCB's te bekijken.

Ik heb de grote condensatoren eruit gehaald en gemeten en deze hadden allemaal een te grote afwijking(rond de 15% minder), dus die heb ik vervangen. Ze stonden niet echt bol maar volgens het internet zijn dit bij KRK meerstal de boosdoeners. Dit lostte het probleem helaas niet op, maar de uitgedroogde condensatoren gaan sowieso in de toekomst een probleem zijn (vermoedelijk is de werkende speaker ook niet meer zo tof). De fuse knalt verder ook verder niet... dus vermoed dat het daar wel goed zit.
Ik moet die rotzooi van de PCB afkrijgen, dat kan niet goed zijn:
IMG_20160102_121920.jpg


Ik heb nog even de onderkant van de connectors aan de linkerkant allemaal opnieuw gesoldeerd omdat die er alleen heel dof uitzagen, hielp helaas ook niet maar ja...
Ik vermoed dat het probleem in de PCB zit hieronder waar ik de input connectors op uitkomen.
IMG_20160102_120725.jpg


Ik ga morgen weet verder en dan ga ik die zwarte rotzooi verwijderen. Ik had op het internet gevonden dat die meuk langzaam je PCB gaat oplossen zoals hier, het is een soort "Black Goop of Death"
(Niet mijn pic)
IMG_6943.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er hier ook een staan met hetzelfde probleem.
De PSU/signaalpaden doorgemeten: allemaal OK tot aan de eindtrap IC's.Luidsprekers ook OK.
Mijn conclusie was dat de eindtrap IC's kapot ijn
Schijnt een issue te zijn: dat ze in een protectiemodus komen en niet meer terug daarvan komen.
Nieuwe IC's zijn inmiddels binnen en gaan er binnenkort in.
 
Marc heb je die zwarte rommel ook op je PCB zitten? Ik zie iig niets geks aan de IC's , geen zwarte pootjes oid.
 
Is dat zwarte spul niet gewoon een soort lijm/hars om de componenten wat te ontzien qua trillingen enzo?
 
Is dat zwarte spul niet gewoon een soort lijm/hars om de componenten wat te ontzien qua trillingen enzo?

Yep dat is waar ze normaal een soort lijm voor gebruiken wat geen kwaad kan. Alleen wat ze ook hebben gebruikt voor deze speakers is geen normale lijm. Dit lost de PCB echt op dit is echt rommel
 
Nee, ik heb die zwarte rommel niet.
Aan de IC's hoeft niets te zien te zijn. De IC's hebben een stroombeveiliging en die schijnt, eenmaal getriggert, niet meer terug te komen in z'n normale doen. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik nog niet.
 
Heb hier even een goed werkende Rokit 5 G2 open geschroefd. Hier zit ook her en der van die zwarte zooi op het pcb. Dus volgens mij is dat "as-desgined".
 
Heb hier even een goed werkende Rokit 5 G2 open geschroefd. Hier zit ook her en der van die zwarte zooi op het pcb. Dus volgens mij is dat "as-desgined".

ja ongeveer 50% van de speakers hebben het, en langzaam vreet het je PCB op.
 
Back
Top