Heeft de EX5 een Goed Toetsenbord

Michel_B

Ingeburgerd
Lid sinds
13 augustus 2015
Berichten
95
Op dit of een ander forum gaven leden aan wat hun favoriete toetsenbord is. Ik kan het helaas niet meer terug vinden. Wat me opviel was dat de YAMAHA DX7 II nogal eens genoemd werd.
Ik heb een DX7II en wilde deze dan ook als main toetsenbord gaan gebruiken als mijn zolder (ooit) klaar is.
Echter, ik zit er nu aan te denken om een EX5 te kopen en de DX7II te verkopen, omdat het prijsverschil best klein is, en de EX5 naast AWM ook VL en AN mogelijkheden heeft. En dan ook nog een extra modulatie wiel, een control ribbon (heet dat zo?), een extra octaaf en dubbele MIDI.

Nu is mijn vraag: hoe weet ik of het toetsenbord hetzelfde (of beter) is? Mijn simpele logica zegt me dat Yamaha vast niet bij elke synth opnieuw het toetsenbord uit gaat vinden (tenzij kleine verbeteringen), en dus alleen een uitgeklede synth een minder toetsenbord zou kunnen hebben. Maar is dat ook echt zo?

Thx for advice,
Michel.
 
Dat weet je niet tenzij je het probeert.

Ik heb een DX7IIFD gehad en ik heb de W5 - de voorloper van de EX5. Het toetsenbord van beide machines is state of the art. Je kunt je er eigenlijk niet echt een buil aan vallen, maar het blijft uiteindelijk een smaakkwestie.

Yamaha vindt niet elke keer opnieuw het toetsenbord uit, maar de DX7II was niet semi-weighted vziw, en de W5 en EX5 zijn dat wel.

De EX5 heeft wel extra synthesevormen maar de CPU kan het eigenlijk niet allemaal bijbenen. VL synthese is redelijk ondoorgrondelijk. Ik heb een CS6X gehad met AN plugin maar de bediening vond ik niet echt om te juichen, ik weet niet of dat bij de EX5 zoveel beter is.
 
Ik heb de Korg Wavestation gehad met een gelijkaardig toetsenbord. Het kenmerk is de zachte plop bij het indrukken. Of het allemaal exact hetzelfde is, weet ik niet. Maar het speelt wel gelijkaardig.
 
Thx,

toetsenbord is dus sowieso goed, maar wel semi-gewogen, dus persoonlijke voorkeur en feel gaat hier doorslaggevend zijn.

Dan denk ik dat ik eerst probeer goedkoop aan een EX5 te komen en hier een poosje op ga spelen, voordat ik besluit of ie weer de deur uit mag, of dat de DX7II weg gaat (als me dat nog lukt, als ik ze eenmaal beiden heb:P).
 
ik weet t niet helemaal zeker, maar volgens mij is het toetsenbord van de ex5 anders dan van de w5 en dx7.
van de ex5 kan ik me herinneren dat de toetsen namelijk wat smaller zijn.
niet dat ik een virtuoos ben. wat zeg ik, ik kan er geen hout van - maar ik vond die toetsen niet fijn vergeleken met andere toetsenborden. volgens mij is het echt iets om eerst even te zien en voelen, als je toetsenist bent.
 
Ik zie bij stom toeval op eBay dat er reservetoetsen aangeboden worden:
'Yamaha DX7, DX7S, DX7 II, SY77, SY85, EX5, Motif 6, Motif 7, ES7 Replacement Key'

Als ik doorklik:

Type: Synthesiser
Model: Yamaha DX7, DX7S, DX7 II, SY77, SY85, EX5, Motif 6

Brand: Yamaha
MPN: Yamaha DX7, DX7S, DX7 II, SY77, SY85, EX5, Motif 6

Is dat een teken dat de toetsen toch even breed (of smal:D) zijn?

(Of zou je bij bestelling nog steeds de toetsen die je wilt hebben moeten melden en dan verschillende krijgen.)
 
Volgens mij is het gewoon hetzelfde. Ik denk dat het toetsenbord pas vanaf de Motif een beetje doorontwikkeld is.
 
Korg is ooit van Yamaha geweest (of andersom..?), zo heeft de Trinity-lijn hetzelfde toetsenbord als de oudere Yamaha's. Het lijkt er altijd op of ik de enige ben die let op de aanslag van niet-gewogen toetsen. Persoonlijk vind ik die borden de fijnste die er zijn. Niet voor pianogebeuren natuurlijk maar voor orgel / synth / snelle solo's.

Naar mijn mening zijn veel modernere toetsenborden alleen maar slechter geworden. Het voelt allemaal als goedkoop plastic en de aanslag doet sponsig aan. Heel persoonlijk waarschijnlijk :)
 
FS

FS

De DX7 II en EX5 gebruiken beide het FS keybed. Later is vanaf de Motif XS vervangen door het FSX keybed dat voor mijn smaak stukken minder goed voelt.

Helaas wordt er op keybeds bezuinigd. Voelt vaak echt als speelgoed aan bij budget synths maar ook bij een DSI P'08 is erg low-budget.

Nog een paar keybeds die de moeite waard zijn om eens te proberen imho:
- Waldorf Blofeld (fatar)
- Kurzweil P361 (fatar)
- Access Virus (fatar)
- Korg M3 (beter dan Kronos 61)

Patrick.
 
Weet iemand hoe de 'actie' van de Roland a33 (a30/a37) is in vergelijk met de EX5?

Ik ken het EX5 klavier maar zoek eigenlijk net iets zwaardere aanslag dan dit.
Heb nu een Fatar 88 keyboard maar zoek er nog iets bij met liefst aftertouch en ook een iets lichtere aanslag als het kan.

Ik vind de Fatar heel dicht in de buurt komen van de Rhodes EP. Gewoon oke zeg maar. :)
Speel ook afentoe op een Wurlitzer 200 en die vind ik lichter en toch veel lekkerder spelen.
De actie is toch weer anders dan op een EX5 klavier, toch iets zwaarder maar speelt lekkerder vind ik.

Thanx alvast. :mega:
 
Toetsenbord van een EX5 is erg goed, lekkerder dan de huidige Motif toetsenborden. Een A30/33/37 is heel sponzig goedkoop
 
Back
Top