Oude MIDI controler met nieuwe PC?

Michel_B

Ingeburgerd
Lid sinds
13 augustus 2015
Berichten
95
Hi,

na meer dan 10 jaar wil ik weer wat met muziek gaan doen, dus mijn kennis ligt verder achter dan ik zo snel bijgelezen krijg ;).

Op dit moment is mijn zolder niet op orde dus heb ik slechts plek voor een kleine MIDI controler die voor mijn computer monitor komt te liggen. Dat wordt dus 25 full size of 32 / 37 mini toetsen.
(Later wordt het een grotere controler of gebruik ik mijn DX7II als MIDI keyboard, dus ik wil nu niet overdreven veel uitgeven aan een tijdelijke oplossing.)

Ik zie er meerdere op dit forum en op m....plaats.nl, maar daar zitten wat oude tussen.
Werken deze wel goed met mijn huidige (of toekomstige) PC?

- Novation Remote 25
- Novation Remote 25 SL Compact
- EMU Xboard 25
- Edirol PCR-M30 (dus niet de PCR-30)

Is er iets waar ik extra allert op moet zijn? Hebben ze specifieke veelvorkomende mankementen per model?

Verder denk ik ook aan (iets duurdere) modellen, maar zie door de vele mogelijkheden nauwelijks het verschil tussen:
- Novation Impuls 25
- Novation Nocturn 25
- M-Audio Axiom 25

Welke voor-/nadelen hebben deze?

Alvast bedankt,
Michel.
 
Ik heb geen idee wat deze modellen allemaal kunnen of niet kunnen maar ik denk dat je keuze vooral zal bepaald worden door wat je er exact mee wil kunnen aansturen. Concreet, welke software ga je gebruiken? Softsynths?
Aan de hand van die keuze moet je dan achterhalen welke en/of hoeveel mogelijkheden je wil hebben in de midi controller.
Want het midi-protocol is nog altijd hetzelfde, dus als je een midi out hebt op een controller, en een midi in op je computer maakt het niet veel uit hoe oud die controller is.
 
Bovengenoemde modellen zijn allemaal USB MIDI controllers.

In eerste instantie ga ik met softsynths spelen, waarschijnlijk via een gratis VST host programma,....
... maar dat moet binnenkort veranderen richting audio interface + DAW software, zodat ik audio, MIDI, VST & VSTi en ook mijn oude synth modules kan gebruiken. Hierin moet ik me nog verder verdiepen, dus dat komt nog (incl. een vergelijkbare vraag als voor de controllers ;)).

Als ik het goed heb hebben bovengenoemde USB MIDI controllersze allemaal een MIDI out, zodat ik, naar ik aanneem ook mijn EMU Morpheus uit de kast kan halen.
Echter, ik heb de indruk dat dit niet voor allemaal automatisch betekent dat ik een volwaardige MIDI interface heb die dan tegelijkertijd met modules en met de computer via de USB MIDI werkt???? Maar dat is dus één van die dingen die nog niet duidelijk op mijn netvlies staan. (Overigens, de nog te zoeken audio interface kan ook nog een MIDI interface bevatten. Ik neem aan dat dit allemaal tegelijkertijd kan werken.)

Michel.
 
de novation remote heeft 2 MIDI outs (+USB) dus je kan er (gelijktijdig) je compu/VST's en 2 HW synts mee aansturen...
wat ik ook leuk vind is dat je onder alle toetsen/schuiven etc MIDI sysex kan (in) programmeren / mee uitsturen + je kan 1 knop naar MIDIkanaal #1 op de USB en een andere knop/schuif naar #2 naar MIDI out 1 (en/of2) een cc laten uitsturen : zeer flexibel!
deze toestellen komen ook met drivers/editors t/m Windows8
 
Dat klinkt inderdaad als een voordeel (al kan ik nu nog niet overzien hoe groot, het geeft vast belangrijke flexibiliteit zodra ik mijn setup verder uitbouw).

Geldt dit voor zowel de Novation Remote 25 SL Compact als voor het oudere model Novation Remote 25 (zowel qua flexibiliteit als drivers t/m Windows 8 )?

Thx,
Michel.
 
iemand nog advies?
Er wordt momenteel op biedingen voor de EMU Xboard 25 en Edirol PCR-M30 gereageerd. Nog niet persee wat ik wil, maar ik moet natuurlijk wel binnenkort reageren.

Dus advies is welkom, ook betreffende de andere modellen.

Thx,
Michel.
 
Geldt dit voor zowel de Novation Remote 25 SL Compact als voor het oudere model Novation Remote 25 (zowel qua flexibiliteit als drivers t/m Windows 8 )?

Thx,
Michel.

geldt zeker voor de oudere versie - qua SL compact weet ik zo nog niet - moet je even de handleiding downen

alle drivers worden up-to-date gehouden door novation

j
 
Back
Top