Eerste modular => levensvatbaar?

Devo-lution

Stamgast
Lid sinds
30 december 2011
Berichten
259
Locatie
Kortessem
Hallo,

Excuses, beginnersvraag!

Ik ben al even aan het nadenken over het opstarten van een kleine modular rond de mutable instruments elements module. Elements is als ik het goed begrijp een synthesizer voice die in principe geen aparte envelope of VCA nodig heeft om te werken.

Na wat puzzelen op modulargrid kom ik tot het volgende: https://www.modulargrid.net/e/racks/view/213187.

Ik weet dat ik zeker niet mag vergeten om patch cables mee te bestellen :D, maar zijn er daarnaast nog andere dingen die ik misschien over het hoofd zie?

Bedankt,

Groeten,
Kim
 
Ik zou de outs skippen. Je kan of direct vanuit Elelmenst / clouds / tides de mixer /soundcard in, of je koopt een mixer (bv van RYO / pitts / doepfer). Die zijn altijd wel handig en multi functioneel itt tot deze outs.
 
Wordt leuk! Je kan ook yarns van mutable nemen, dan heb je bijna alles van hetzelfde merk, en die is ook wat uitgebreider. En dan idd de outs vervangen door simpele patch-naar-jack kabeltjes. Houd er wel rekening mee dat sommige mutable modules erg moeilijk te krijgen zijn. Met clouds kom je zeker op een lange wachtlijst te staan.
 
Clouds en Elements waren voor mij de reden om te beginnen met Eurorack. Elements staat nog steeds op de aankoopplanning, Clouds is een waanzinnige module.

  • Ik zou wel rekening houden met het feit dat je misschien na dit rijtje meer wilt hebben, dus een wat groter kistje.
  • Yarns voor MIDI is dan misschien ook wel een mogelijkheid, kan ook best wel veel.
  • Expert Sleepers Disting en Make Noise Maths zijn wel leuke 'Zwitserse zakmessen' van eurorack, leuk om eens naar te kijken.
  • Een hele berg LFO's om die Clouds en Elements lekker te moduleren is wel interessant, Octocontroller van Abstract Data ben ik wel tevreden over. Niet groot, maar tot 8 modulaties tegelijkertijd.
  • Niet alles tegelijkertijd willen kopen, eerst een paar modules die je echt graag wilt en waar je een beetje mee kunt experimenteren, zie je later wel of die andere modules echt wel een goede keuze zijn. Ben zelf begonnen met 5 modules; Yarns/Maths/2x Disting/uJack. Had daar al veel plezier van.
  • Clouds en Elements zijn moeilijk te verkrijgen op dit moment, voorraden gaan wel aangevuld worden deze maand, zou er wel snel bij zijn dan (hou wel 1 Elements voor mij vrij :dubbel: ). Beschikbaarheid is ook iets wat je goed in de gaten moet houden, heb zelf al eens een maand of 5 op een module gewacht.
 
Ik ben ook net begonnen. Heb toen gekozen voor een pittsburgh cell 90, want daar kan je als het nodig is makkelijk een 2de rij onder zetten, en ziet er heel tof uit.
maxresdefault.jpg
 
Bedankt voor de reacties.

Dus het maakt voor audiokwaliteit niet zo veel uit of ik er een outs module tussen zet of niet? Ik zou deze modular samen gaan gebruiken met een soundcraft mixer en een DSI Tempest.

Maths is inderdaad wel interessant. Misschien zou ik tides wel kunnen vervangen door maths, maar dan heb ik wel beperktere fm-mogelijkheden. Misschien kan die "oscillators mode" van yarns dit opvangen?

Yarns lijkt me heel interessant vanwege de ingebouwde sequencers.

Ik was gisteren op de site van een winkel die Elements nog in stock had en hoopte 'm vanavond te bestellen... Nu maar hopen dat ie straks niet uitverkocht is :dubbel:.

En meer rijtjes... Dat is waarom ik altijd eurorack vermeden heb. Nu probeer ik mezelf enigszins te beperken door maar één rijtje te kopen (Pittsburgh Cell). En als ik dan toch zou zwichten, kan ik altijd een rijtje bijkopen en grotere houten panelen kopen waar twee aparte rijen inpassen :).
 
Clouds zie ik zo'n beetje als de kers op de taart.

Vermoed dat die effectief pas zal opdagen wanneer het volgende kersenseizoen weer daar is :'). Maar ondertussen kan ik Elements wel al goed leren kennen.
 
*hand op borst*

"Ik zweer bij deze dat ik in het ergste geval één rij zal volstoppen. Als dat echt niet lukt, dan beperk ik me tot twee rijen. Als..." :p
 
Octocontroller is inderdaad een fijn idee voor veel modulatiebronnen. Met Elements heb je in eerste instantie geen VCA nodig, zodra daar andere bronnen bij komen wel. Een rijtje extra in je kast zou ik zeker doen, niets zo erg als een volle kast.
Envelopes zou ik ook doen, is zeker lekker voor bij Elements, Zelfs al is t een doepfer Quad decay.
Verder: leuk setje zo, ga je veel plezier van hebben!
 
Dus het maakt voor audiokwaliteit niet zo veel uit of ik er een outs module tussen zet of niet? Ik zou deze modular samen gaan gebruiken met een soundcraft mixer en een DSI Tempest.

Maths is inderdaad wel interessant. Misschien zou ik tides wel kunnen vervangen door maths, maar dan heb ik wel beperktere fm-mogelijkheden. Misschien kan die "oscillators mode" van yarns dit opvangen?

Yarns lijkt me heel interessant vanwege de ingebouwde sequencers.

Ik was gisteren op de site van een winkel die Elements nog in stock had en hoopte 'm vanavond te bestellen... Nu maar hopen dat ie straks niet uitverkocht is :dubbel:.

En meer rijtjes... Dat is waarom ik altijd eurorack vermeden heb. Nu probeer ik mezelf enigszins te beperken door maar één rijtje te kopen (Pittsburgh Cell). En als ik dan toch zou zwichten, kan ik altijd een rijtje bijkopen en grotere houten panelen kopen waar twee aparte rijen inpassen :).

Als je het combineert met je mixer scheelt het weer ruimte, plek voor een andere module.

Maths moet je niet gebruiken als oscillator, het maakt wel geluid als je wilt. Yarns oscillatoren zijn eenvoudig, doen zijn werk. Sequencer is ook eenvoudig, maar doet zijn werk. Die extra Yarns functies zijn vooral leuk als je een klein rackje hebt, multifunctioneel.

Welke winkel is dat waar die Elements nog is ? :engel:

Die Pittsburgh case is wel leuk, heb zelf de Doepfer dozen.
 
En meer rijtjes... Dat is waarom ik altijd eurorack vermeden heb. Nu probeer ik mezelf enigszins te beperken door maar één rijtje te kopen (Pittsburgh Cell). En als ik dan toch zou zwichten, kan ik altijd een rijtje bijkopen en grotere houten panelen kopen waar twee aparte rijen inpassen :).

Ik hoor hier gewoon precies mezelf praten haha :)
 
Leuk dat je met Eurorack gaat beginnen! Ik ben ook erg fan van de Mutable modules. Zitten prachtig in elkaar. Haha, en die Maths komt echt overal in terug he?

Vergeet je de power cables niet? Ik weet niet of alle fabrikanten die erbij leveren. En wat voor case heb je? Zit er een PSU en distribution board in?

Groeten,

Rutger
 
Power kabels horen bij de modules, die krijg je eigenlijk altijd met de module mee. Houd er wel rekening mee dat sommige modules +5v vragen (volgens mij ook 1 van de mutables), daarvoor heb je een cell 90 dc case nodig of een extra ribbon. In je huidige plan zit dat niet overigens. Enige wat wel erg leuk is om nog een goeie multimode filter erin te hebben, maar dat is iets voor je 2de rij :)
 
Heel erg bedankt voor alle reacties. Al die feedback helpt enorm.

Ik denk dat dat Braids is die een +5v nodig heeft.

Denk dat een tweede rij op lange termijn onvermijdelijk zal zijn :D. Goede VCF, noise generator, goede VCO voor FM, modulation sequencer, ... Ik kan nog wel aardig wat dingen bedenken die erbij zouden mogen.
 
Heel erg bedankt voor alle reacties. Al die feedback helpt enorm.

Ik denk dat dat Braids is die een +5v nodig heeft.

Denk dat een tweede rij op lange termijn onvermijdelijk zal zijn :D. Goede VCF, noise generator, goede VCO voor FM, modulation sequencer, ... Ik kan nog wel aardig wat dingen bedenken die erbij zouden mogen.

De 2015 versie van Braids heeft geen +5V meer nodig :okdan: Oudere versies wel.
 
Leuk! Ik heb ook een minisysteem gebouwd rondom de Elements maar heb de nadruk meer op sequencen gelegd. e nieuwe doepfer vcdlfo heeft een vca die je ook los kan gebruiken. Ik heb er als desktop een Roland Demora bij gekocht en ben aangenaam verrast door de mogelijkheden van de costumier software. Hierdoor kun je de module gebruiken als oscillator bank, multiple lfo's, enveloppe generators, filters en meer. Digitaal maar alles CV. Elements is trouwens fantastisch in fm mode :D

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/192318
 
Back
Top