pro-one en doepfer mcv4

DanDiggy

Nieuwkomer
Lid sinds
30 september 2005
Berichten
20
ik heb een pro one die ik via een mcv4 via midi aanstuur, alleen blijkt te tuning wat af te wijken.
Als ik van het keyboard van de pro-one speel is het prima getuned, maar via midi en de mcv4 blijkt ie ongeveer anderhalve semitone naar beneden af te wijken. Ik heb de output van de mcv4 nagemeten en precies geschaald op 1 v/oct, dus daar kan het niet aan liggen. Enig idee waar wel..? Misschien iets wat ik op/in de pro-one moet bijschalen? Ik kan alleen niks vinden over tunen van de cv input..
 
Bizar maar dit lijkt precies een Doepfer probleem te zijn.
Ik heb een gelijkaardige ervaring met mijn Dark Time en mijn Korg Arp Odyssey.
Ook halve toon verschil (te hoog ipv te laag zoals ik in mijn draadje vermelde).

Ik begin een probleem te vermoeden bij de 0 stelling van Doepher toestellen ?
 
volgens mij ken ik dat ook van de doepfer maq16/3

maar voor de duidelijkheid: de scaling os goed, maar alles komt er iets lager uit. kwestie van even de tuning knop van de pro one aanraken toch?
 
Ik weet even niet meer zo goed of het consistent iets lager is, of dat het echt een schalingsding is.

Paulogic: ik heb het met een voltmeter nagemeten, c1 gaf 0v, c2 1v, etc. in de mcv4 zit in een potmetertje waar je de scaling aan kunt passen, misschien dat daar het probleem bij jou zit?
 
Ik weet even niet meer zo goed of het consistent iets lager is, of dat het echt een schalingsding is.
Ik zal dat zo even nakijken!

moest er nog bij :)
 
Ik meen me iets uit Doepfer handleidingen te herinneren dat hun CV's een offset hebben (dus 1V/oct is wel correct, maar alles is wat naar boven geschoven) ivm de hardware die niet op 0V kan uitkomen ofzo. Kwestie van even aan de tuningknop op je synth te draaien.
 
Ja, maar dan nog blijft hij niet zuiver tracken. Onder andere dit was voor mij de reden om na twee MCV's over te stappen op Kenton en Encore.
 
Die scaling hoeft maar een fractie af te wijken om in de hogere regionen een duidelijke afwijing te hebben.
Daar komt ook bij dat sommige ontvangende modules een HF-correctie hebben en andere niet.
 
Ik heb een MCV8 die na wat afstellen prima werkt. Als het ding een trimpot heeft zou ik gewoon een sequence afspelen met een bereik van 4 of 5 octaven en net zolang draaien tot het goed klinkt. Zo heb ik het ook gedaan. Ik blijf liever van de interne scaling van synths af zonder scoop.

Moet toegeven dat een kenton, met name de pro2000 veel beter werkt en de luxe heeft dat je per kanaal de scaling aan kan passen.
 
De offset kon je instellen dmv een midi-cc te sturen en dan een midi toon naar keuze
Dat is zo gedaan omdat sommige synths bv een toetsenbord hebben dat met een F begint en andere een toetsenbord dat met een C begint . Dus dan is 0 volt resp de F of de C
Ik denk dat daar het probleem zit , gewoon de verkeerde toets als start ingeprogrammeerd, op een fout moment de verkeerde cc gegeven gevolgd door de verkeerde noot. Zou dat eerst eens proberen

Callibreren over het keyboard/ range gaat dmv een intern instelpotmetertje, ik dacht multiturn
De kenton pro2000 is fijner , uitgebreider en nauwkeuriger ( 16 bit ipv 12) , maar de doepfder mcv's bij mij doen het prima verder
Eea staat volgens mij in de handleiding
 
Laatst gewijzigd:
het is nog simpeler:
aanzetten in learn mode ( geloof dunne lange knoppie aan de zijkant inhouden en voeding aanzetten) en midi-noot aanslaan


(1)
MIDI channel/reference for CV1=0V
In case of an incoming note event in the learn mode the note number and the channel of the
event are taken over as the new REFERENCE NOTE and MIDI CHANNEL of the MCV4.
The reference note is the MIDI note number that belongs to 0V CV1 output. In practice you
simply enter the learn mode and press the key on your MIDI keyboard that should belong to
0V CV1. MIDI note events below the reference note or more than 5 octaves above the
reference note are ignored as the CV1 voltage range of the MCV4 is 0...+5V. The factory
default settings of reference note and MIDI channel are 36 (C) and 1


hier de hele manual:
http://www.doepfer.de/pdf/MCV4_man.pdf
 
Back
Top