Maschine irritant! Events selecteren

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
ja, ik worstel nog steeds met die Machine workflow ;{

De opzet van notes selecteren via de controller is echt super onhandig en dat irriteert me heel erg.
In plaats van een bar selecteren (zoals je dat in elke andere sequencer zou doen) selecteer je op Maschine de events BINNEN die range.

Lekker onhandig dus als je geen notes hebt staan aan het begin van een bar. Eventjes bar 1 doorkopieren naar bar 3 en 4 gaat dan dus niet, die zet hij verkeerd neer. :stupid

Ik heb het even visueel uitgelegd in de bijlage..

Wat is de workaround hier voor? Ik kan de notes niet op de juiste plek kopieren want dat is niet te zien (zie lcd schermen in de bijlage). Ik las ergens dat men tijdelijke notes neerzet aan het begin van een bar (zodat Machine het goede copy-paste) maar c'mon, dat is echt omslachtig.

Tja. 'Doe het dan op de computer' zullen mensen zeggen.. maar kom op zeg, is dit zo moeilijk om goed te laten werken? Het is mijn inziens gewoon dom opgezet en ondoordacht..

(ik zie dat SF de uploads verkleind??? Kijk hier voor fullsize jpg: https://imgur.com/66I0puk )
 

Attachments

  • superonhandig_800.jpg
    superonhandig_800.jpg
    34,3 KB · Bekeken: 123
Ik denk dat het tijd wordt om dat ding te verkopen gezien je ergernissen.

En ja, doe het dan gewoon op de computer ja. Want wat is nou het probleem. Het is toch juist superhandig zo'n groot scherm er bij ? En je muis ligt waarschijnlijk naast je maschine. Of er in de buurt.

Jij wilt graag een apparaat waarbij alles zonder de muis aan te raken kan worden gedaan.
Maschine kan dat blijkbaar niet goed genoeg, nou weg met dat ding dan.

Ik bewonder je hardnekkig volhouden, maar je kunt het ook overdrijven :)

Ik vind maschine geweldig om wat het allemaal wel kan, en de dingen die niet kunnen ( hoe vreemd het soms ook is) accepteer ik. Daar zijn weer andere apparaten voor. Of updates.
Daarbij, creativiteit zit hem juist in gebreken en niet in mogelijkheden.
 
Laatst gewijzigd:
Trouwens, je kunt toch gewoon een pattern kopieren en dan in de kopie de andere noten deleten of begrijp ik het nou niet goed.
 
ah.. ik heb hem een tijd niet aangeraakt.. dit kwam ik weer tegen en vind ik gewoon zo slecht uitgewerkt.

Het is ook weer niet zo dat ik hier dagelijk kom uithuilen over Maschine. En.. wat ik tot nu toe heb aangekaart is ook gewoon onhandig.

En het is niet zozeer een kwestie van overdrijven. Ik zet het ook even uiteen voor toekomstige geinteresseerden van Maschine. Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in kritische reviews.. Men name events editten daar kan je weinig info over vinden. Het knippen/plakken/deleten via de controller zelf daar is amper info over te vinden, en wss is dat omdat dat zo beroerd gaat...
Hallelujah reviews zijn er genoeg, maar dit soort dingen zijn handig om te weten..

En tja, ik zou dat gewoon willen doen zonder dat ik op op mn computerscherm hoef te kijken.. dat is toch ook de opzet van dat ding? Native Instruments toont dat ding altijd zonder computer.. wekt de indruk dat het MPC is, die je vrijwel zonder computer te bedienen kan gebruiken. Toch mooi dat ik even meld dat je toch nog je computer nodig hebt voor onnodige dingen? En je hebt hem best vaak nodig..
Net zoals de press shots alleen die controller laten zien.. Een realistischer beeld zou zijn Maschine + laptop + audio interface en alle snoeren.. Tja, dat staat een stuk minder flitsend en minder prtable natuurlijk :D
 
Trouwens, je kunt toch gewoon een pattern kopieren en dan in de kopie de andere noten deleten of begrijp ik het nou niet goed.

Het gaat er om dat je niet ff een block midi kan kopieren binnen een pattern. Simpelweg zeggen kopieer 1.1.1 - 2.1.1 effe dat gaat omhandig omdat hij die range niet pakt maar enkel wat er aan events staat.. en die kopieer je dan niet in vanaf 0. En dat is kut.
 
Ik snap dat het lambal is,maar als oplossing kan je toch pasten waar de eerste event is?
 
ah.. ik heb hem een tijd niet aangeraakt.. dit kwam ik weer tegen en vind ik gewoon zo slecht uitgewerkt.

Het is ook weer niet zo dat ik hier dagelijk kom uithuilen over Maschine. En.. wat ik tot nu toe heb aangekaart is ook gewoon onhandig.

En het is niet zozeer een kwestie van overdrijven. Ik zet het ook even uiteen voor toekomstige geinteresseerden van Maschine. Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in kritische reviews.. Men name events editten daar kan je weinig info over vinden. Het knippen/plakken/deleten via de controller zelf daar is amper info over te vinden, en wss is dat omdat dat zo beroerd gaat...
Hallelujah reviews zijn er genoeg, maar dit soort dingen zijn handig om te weten..

En tja, ik zou dat gewoon willen doen zonder dat ik op op mn computerscherm hoef te kijken.. dat is toch ook de opzet van dat ding? Native Instruments toont dat ding altijd zonder computer.. wekt de indruk dat het MPC is, die je vrijwel zonder computer te bedienen kan gebruiken. Toch mooi dat ik even meld dat je toch nog je computer nodig hebt voor onnodige dingen? En je hebt hem best vaak nodig..
Net zoals de press shots alleen die controller laten zien.. Een realistischer beeld zou zijn Maschine + laptop + audio interface en alle snoeren.. Tja, dat staat een stuk minder flitsend en minder prtable natuurlijk :D



Ja ik begrijp je helemaal hoor :) maar ik dacht : dit is het zoveelste waar je tegenaan loopt... Je moet je niet blijven ergeren, het moet wel leuk blijven, meer niet..

En inderdaad, NI heeft een 'volwaardige' marketing divisie om het maar zo te noemen ;) Ik hou daar ook niet van.

En wat betreft demo's het zijn vaak inderdaad een soort verkapte commercials, maar ik denk wel dat er een boel mensen zijn die echt helemaal gek zijn van Maschine en dus alleen de pluspunten zien.
Misschien duiken de meeste mensen die video's uploaden niet zo diep in het instrument als jij dat doet ( hoewel dit natuurlijk niet echt diep is maar redelijk basic, dus ik begrijp je verbazing ) . dus daar ligt misschien een taak voor je ;) Nou ja, geintje..

Ik heb nogmaals veel bewondering voor je geestdrift :) Maar laat je muzikale flow er niet door bederven zou ik zeggen.
 
Ja ik begrijp je helemaal hoor :) maar ik dacht : dit is het zoveelste waar je tegenaan loopt... Je moet je niet blijven ergeren, het moet wel leuk blijven, meer niet..

Ja klopt. :)

Het komt denk ik ook omdat ik hoopte dat ik alles op dat ding te kunnen doen.. Dat je hem flitsend snel kon bedienen, net als een mpc. Maar het is meer een luxe midi drumpad om de software te bedienen.
Door computergebruik op m'n werk had ik last van vermoeide ogen.. de heel dag achter een scherm is niet echt gezond. Vandaar dat ik ben gaan kijken om meer op hardware te gaan werken ipv 'muizen' en 'balkjes tekenen en schuiven'.

Ik wil zeker niet als sneue gast alles gaan afzeiken wat MIJ tegenvalt hoor.. Maar dit is de eerste sequencer die voor gewoon niet lekker werkt qua workflow. Het zal zeker aan mij liggen, want er zijn zat lui die lekker los gaan met dat ding..

Ik vind ook wel dingen tof aan dat ding.. vst's kunnen gebruiken bijvoorbeeld.. met een sampler moet je echt alles gaan samplen - ff een rhodes plugin laden is easy.
En die scales en chords mode is echt handig.
 
Hey F5. Heb het even bij mij geprobeerd. Voor zover ik je probleem begrijp gebeurt er bij mij, vreemd genoeg, iets heel anders. Ben dan ook benieuwd hoe jij het doet :)

Je kunt trouwens ook met 'nudge' de geselecteerde noten verschuiven, op de grid die op dat moment is geselecteerd. Dit kunnen dus ook 16e zijn.

Heb even een videootje gemaakt, weet niet of alles duidelijk is wat ik doe, anders hoor ik het wel. :)

 
Ik snap niet helemaal wat je doet.. maar het feit dat je al in step mode werkt is anders als hoe ik het doe :)

Het lijkt er op dat je eerst de noten selecteert binnen bar 1.
Dan je quantize instelt op een hele bar.. en dan steeds paste en automatisch 1 bar opschuift en opnieuw paste?

Ik heb even een video gemaakt van hoe ik het doe:
http://www.dailymotion.com/video/x37fc02

Ik heb het in de video over dat ik ook eerst de beginpositie van de 1e te kopieren note kan gaan opzoeken maar dat is echt zo omslachtig. Want wat nu als je note niet strak op een grid staat? Op Maschine kan je geen ‘ticks’ zien.
Dus als je note op positie 1.3.140 staat laat Maschine zien: 1.3.1. Maar een note op 1.3.150 wordt ook weergegeven als 1.3.1.
 
Kan de link nu niet openen maar had voor het eten wel iets gezien wat ik hier niet kan nabootsen.

Bij mij heb ik inderdaad de Quantize op 1 bar als ik het kopieer, volgens mij maakt het niet uit of je in de stepmode werkt of in de cotrol (met de pads in rammelen..)
Als ik iets selecteer om te kopiëren stel ik idd de quantize in op 1 bar. En als het kleiner dan een maat is of dan zet ik de quantize lager en zet ik het op de juiste plek met nudge..
Ik moet wel toegeven dat ik meestal nog ff op het beeldscherm kijk. Overigens de methode die jij gebruikte kende ik niet.. ga het binnenkort wel ff kijken wanneer je videootje weer te zien is want nu doet Dailymotion een beetje moeilijk.

Weet niet of dit een workaround voor je is, voor mij werkt dit iig maar misschien is die quantize instellen telkens wel een beetje omslachtig. Het meeste doe ik trouwens ook via de step mode en via pads steps aan en uitzetten.. beetje zoals op een Roland TR. :)
 
Furious, wat jij wil kan gewoon. Het kopieren is in maschine idd afhankelijk van de grid. Dus als jij een bar wil kopieren naar de volgende bar moet je quantize op 1 bar zetten, selecteren en die dan naar de volgende bar kopieren. Echter dat gezegd hebbende ben je met 2 muis klikken hoe dan ook sneller. Als je noot niet precies op de eerste tel staat dan kopieert maschine die offset gewoon mee. Buiten dat zit er ook gewoon een duplicate functie op als je precies een duplicaat wil maken van een bar. Maar het valt en staat allemaal met het instellen van de de grote van je grid.
 
Furious, wat jij wil kan gewoon. Het kopieren is in maschine idd afhankelijk van de grid. Dus als jij een bar wil kopieren naar de volgende bar moet je quantize op 1 bar zetten, selecteren en die dan naar de volgende bar kopieren. Echter dat gezegd hebbende ben je met 2 muis klikken hoe dan ook sneller. Als je noot niet precies op de eerste tel staat dan kopieert maschine die offset gewoon mee. Buiten dat zit er ook gewoon een duplicate functie op als je precies een duplicaat wil maken van een bar. Maar het valt en staat allemaal met het instellen van de de grote van je grid.

okay.. dat ga ik vanavond even testen! :okdan:

Btw.. ik heb ondertussen ook een positief bericht over Maschine geplaatst.. Anders lijkt het zo dat ik er niet tevreden mee ben en dat het niks is..

http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1840321&postcount=17
 
Back
Top