reparatie Siel DK-80

André Pascal

Member of Paradise
Lid sinds
4 juni 2003
Berichten
263
Locatie
Groningen
Mijn allereerste Synthesizer is een Siel Dk-80 (gekocht in 1986) .Na een aantal jaren daarmee te hebben gespeeld is hij naar een vriend van mij gegaan. Ik kreeg hem 4 jaar later terug en er was niet veel meer van over. Je begrijpt dat het inmiddels ook geen vriend meer. Toen ik hem destijds terug kreeg (1999) deed hij het niet meer. Ik hem hem toen in een flightcase op zolder gezet. Vandaag heb ik de synth weer eens te voorschijn gehaald.

Aangesloten, maar geen succes. Logisch hij deed het immers al niet toen ik hem wegzette.
Eerst maar eens de losse voeding los geschroefd, zekering vervangen en doorgemeten. Die is in orde. (hoewel daar ook de printplaat is gebroken (wat heeft die gast ermee uitgevoerd????).

Toen opnieuw de synth aangezet en er kwam leven in. Althans een aantal lampjes gingen branden en de helft van het 2 cijferige led display. Maar geen geluid en geen reactie van drukken op knopjes of dergelijke.

Toen de kap er maar eens afgeschroefd. Het bovenste deel, de bediening, is verbonden dmv 2 flatkabels. Deze maar eens losgehaald.

De 24 polige flatcable heeft aan beide kanten een stekker met 2 keer 12 pinnetjes, Bij een van deze stekkers zijn er 3 pinnetjes afgebroken en maken dus niet langer contact. Dat lijkt me in ieder geval een flink probleem.

Nu mijn vraag:
Is er een manier om de 3 pinnetjes weer in de stekker te krijgen? Ik zal zo meteen even een foto bij plaatsen van het stekkertje. Op de stekker staat "Burndy 24". Zou een dergelijke flatcable nog te koop zijn???
 
Die pinnetjes zijn afgebroken. Die krijg je niet terug.
Als je er een nieuwe dip-stekker aanzet en die weer terug zet, dan moet je wel eerst controleren of die pinnentjes die afgebroken zijn niet nog in het IC-socket zitten. Die moeten erv eerst uit of er moet socket in gezet worden.

Zo'n wide body 24 pins dip ding is nog niet zo eenvoudig te vinden.
Misschiem heeft de lokale electronicawinkel ze wel gewoon liggen.

Onderstaande link heeft ze.
http://www.connectworld.net/cgi-bin/rrdata/DP24M

Als de kable lang genoeg is, dan knip je met een schaar de kapotte er af.
Dan komt er een precisie werkje om de kabel aan het nieuw socket te zetten.
 
OK, op zoek dus naar een stekker.
De afgeknapte pootjes zitten inderdaad nog in de Sovjet dus die eerst maar eens even uit peuteren.
De kabel wordt wel heel kort als ik hem afknip dus zal kijken of ik ook een flatcable kan krijgen.
Bedankt voor de terugkoppeling...
 
Nu mijn vraag:
Is er een manier om de 3 pinnetjes weer in de stekker te krijgen?

ja. verwijder de afgebroken pinnetjes uit de socket, neem 3 naalden van gelijke dikte en knip deze af op een lengte vanaf de punt gemeten, gelijk aan de lengte van een pinnetje+ inwendige afstand tot iets dieper dan de flatcable. zet deze puntjes in de socket met de punt naar boven op de posities van de afgebroken pootjes. nu voorzichtig de connector in de socket duwen zodat de naaldjes in de connector gedrukt worden tegen de restanten van de oorspronkelijke pootjes aan. meet nu met een ohm meter of het contact hersteld is, zo ja: flinke dot hot glue erop en niet meer aan komen. succes!
 
Ik denk dat de toetscontacten misschien allemaal op zijn (contactlaagje eraf) na zoveel jaar stilstand. Probeer eens de contactjes met een gummetje oid te reinigen (en probeer meteen even of je printplaatcontacten wel met je vingers of potlood met gummetje kan bespelen. Kan je iig weer wat uitsluiten. Dat je ruis hoort geeft nog wel hoop.
 
Wow, paar dagen op vakantie geweest en zie vervolgens de leuke reacties voorbij komen.
Ik heb al even wat PB's verstuurd. Op deze manier moet het toch lukken weer met de Siel te kunnen spelen :okdan:
 
Afgelopen zaterdag bij Chinetti op bezoek geweest om een leuk gesprek te hebben over onze passie muziek en synths. Maar natuurlijk ook om de Siel DK-80 op te halen.
Nogmaals super bedankt!

Ik ben gisteren maar eens aan de slag gegaan om beide apparaten op te schroeven en proberen er 1 werkende van te maken. Bijzonder om te zien dat de onderdelen in beide synths niet hetzelfde zijn.
Blijkbaar is er tussentijds toch vastgesteld dat bepaalde onderdelen beter konden.




Eerst maar eens kijken naar de zachte schakelaars. Op beide synths werken een aantal niet meer. Nadat ik de boel open had liggen zie ik inderdaad wel veel aanslag.
Ik vermoed dat ik dit kan schoonmaken met alcohol, maar voor de zekerheid vraag ik het hier toch even aan de experts.



Vooral de schakelaar links boven is erg vies. Deze doet ook niks meer.

Verder heb ik ook even naar beide toetsenborden gekeken en zie dat met name de contactpunten errrg vies zijn.
Dit is nog een oud systeem met veertjes. velocity en aftertouch kent dit keyboard niet.
Hoe kan ik zien of dit koper of zilver is? Is er nog een tip om dit schoon te maken? Vooral de veertjes zijn natuurlijk breekbaar....



 
Is het je inmiddels al gelukt om één van de DK's aan de praat te krijgen? Ik heb er zelf ook 1.
De toetscontacten heb ik destijds met wattenstaafjes en aceton schoongemaakt (en ze werken nog steeds :) ).
De tiptoestcontacten heb ik met alcohol schoongemaakt en die werkten daarna ook weer naar behoren.
Ben alleen nog op zoek naar een RAM pack (of schema/print-layout) daarvan .
 
Laatst gewijzigd:
Nee, ik heb geen van de DK aan de praat kunnen krijgen. Allerlei onderdelen uitgewisseld enz, maar geen geluk.
De toetsen contacten heb ik mooi schoon gekregen met zilverpoets en andere contacten met alcohol.
Ik heb wel een rom maar geen ram pack.
 
Back
Top