Laag ingangsvolume geluidskaart

peterdh

Collabs
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.896
Locatie
Santpoort-Noord
Hoi medeforummers,

Ik heb een probleem. Ik heb een laag ingangsvolume op mijn Echo Audiofire 8. Als het op te nemen geluid uit mijn Mackie 24-4 mixer komt, waarbij de gain zo is afgesteld dat het groene lichtje knippert en de faders (kanaal en subgroep) op o staan, haal ik een ingangsvolume van tussen de -24 en -30 in Cubase 7.5 en Wavelab. Ik moet dus mijn faders (kanaal en subgroep) van mijn mixer helemaal open gooien om bijvoorbeeld een goede sample te trekken in Wavelab en dan moet ik nog normalizen. Ik werk op een PC met Windows 7 Professional, waarbij het ingangsvolume van Windows op maximaal staat. Ik heb mijn ongebalanceerde kabels vervangen door gebalanceerde, maar dat maakt niet veel uit.

Wie weet raad? 8D
 
Ik neem aan dat de Cubase/Wavelab meters digitale meters zijn en dus dBFS aangeven.
'0' VU/PPM (analoge meters) staat gelijk aan -24dBFS (in ieder geval tussen -18dBFS en -24dBFS).

Er is dus niets verkeerd met jouw ingangsniveau, alleen de verschillende meters geven andere waarden aan, zoiets als eenzelfde temperatuur uitgedrukt in Celcius een andere waarde geeft dan in Fahrenheit (20ºC = 68ºF ).

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

Succes.
 
Klopt Jompo, het zijn digitale meters in Cubase en Wavelab. Maar vroeger toen ik samplede op mijn hardware samplers, kon ik het ingangsniveau prima regelen op de sampler zelf zonder dat ik mijn faders van mijn mengpaneel helemaal open moest zetten. Dit kan toch niet normaal zijn? Dat zou willen zeggen dat ik een mengtafel moet vinden die minder koud klinkt (Mackie) als de faders van het kanaal en de subgroep helemaal open staan...of zie ik iets over het hoofd?

Goede bijdrage Jompo. Ik wist het verschil niet tussen dB en dBFS ;)
 
De oudere hardware samplers hadden geen dBFS meters en zeker niet de 24dB headroom van huidige DAWs.
-24dBFS is waar je moet zitten in je DAW, dit niveau staat gelijk aan '0' uitlezing op de vertrouwde analoge meters.

Als je met een voltmeter kunt omgaan (niet onderschattend bedoeld), kun je de output van jouw mackie meten met een sinustoon op '0', dan dit signaal naar de DAW sturen en dan de output van jouw DAW meten.
Je zult zien dat het signaal hetzelfde meet, terwijl de DAW meters -24dBFS aangeven.

Dus voor alle duidelijkheid; er is niets mis met jouw mackie en ook niet met jouw DAW; waar wij in het analoge ons richten op '0' VU, richt je op -24dBFS in het digitale, dus jouw levels kloppen gewoon en zijn niet te zwak.

IETS TECHNISCHER:
(uitgaande van eenb+4dBu apparaat)
Op de meeste pro analoge gear houden wij onze levels rond de '0' op de meters.
Deze '0' op de meters (het knipperen v/d groene lampjes op jouw mackie?) geeft bij de output een voltage van 1,23V = +4dBu.
Echter het apparaat kan levels aan van tot zo'n +28dBu, en toch blijven wij geboden te werken rond die +4dBu.
Dus die extra 24dB is dan de 'headroom' die wij hebben (om uitschieters, transiënten op te vangen).
Aangezien wij toch die +4dB (=0 op de VU meter) eigenlijk niet willen gaan overschrijden, gaat de aflezing op een VU- of PPM meter niet veel verder dan de '0' positie.

Op de (moderne) digitale meters heeft men er echter voor gekozen om die +28dBu max level (die helemaal buiten scope viel op een analoge VU meter) als het '0' punt te definiëren.
Dus die 0dBFS is het maximum level dat het systeem aankan.
Als wij nu de, voor de uitschieters/transiënten, noodzakelijke headroom van 24dB aftrekken van deze '0'dBFS, dan komen wij uit op -24dBFS.
Deze -24dBFS op een digitale meter geeft ook een voltage van 1,23V, ofwel +4dBu aan, gemeten aan de output met een voltmeter.

Conclusie: -24dBFS = '0' VU.
Zoals je in het analoge domein '0' niet wilt overschrijden (in het rood gaan), zul je in een digitale systeem niet -24dBFS willen overschrijden.

Het is inderdaad verwarrend en raar dat je al die segmenten van de meters ongebruikt blijven en je signaal maar een paar ledjes daar onderin de bodem doet branden, maar zo hoort het en het signaal is hard zat.

**Ik heb in bovenstaande niet alle nuances etc, meegenomen om het niet onoverzichtelijk(er) te maken.
 
Duidelijk verhaal Jompo:okdan:, zat er zelf ook mee de prutsen.
 
Bedankt Jompo :biertje: Ik kan dus voor het trekken van samples in Wavelab op zoek gaan naar een mengtafel die beter klinkt in het rood....
 
Duidelijk verhaal Jompo:okdan:, zat er zelf ook mee de prutsen.


Graag gedaan :)


Bedankt Jompo :biertje: Ik kan dus voor het trekken van samples in Wavelab op zoek gaan naar een mengtafel die beter klinkt in het rood....


Misschien begrijp ik jou verkeerd, maar je wilt eigenlijk harder dan -24dBFS in Wavelab opnemen?
Die -24dBFS is namelijk het juiste niveau waar je moet zitten.

-30dBFS (= -6VU) kan wel een beetje zachtjes zijn, en als je signaal schommelt tussen-30 en -24, dan ligt het aan de dynamiek van het signaal zelf en niet aan jouw mengtafel en moet je waarschijnlijk het signaal door een compressor en/of limiting halen, teneinde een meer consistente level, rond de -24dBFS te krijgen.
Maar dit consistentere level zal dus ook niet (veel) hoger mogen zijn dan -24dBFS, dàt is jouw normale level.

**Misschien ten overvloede; normalizing etc, doe je doorgaans niet op indivuele te mixen tracks, maar op de gefinaliseerde mix, in de mastering fase. In deze fase zit je zowiezo helemaal in het digitale domein.
Je gaat dan jouw mix, die je gewoon op -24dBFS hebt afgemixed, opkrikken (limiting/normalizing?) naar -0.5dBFS.
 
Ik maak losse korte samples van mijn synthesizers/drumcomputers in Wavelab. Ik bied deze waarschijnlijk ooit als freeware sample pack aan. Volgens mij is het niveau van, de goede commerciële, one shot samples altijd tegen de o aan.
 
Ik maak losse korte samples van mijn synthesizers/drumcomputers in Wavelab. Ik bied deze waarschijnlijk ooit als freeware sample pack aan. Volgens mij is het niveau van, de goede commerciële, one shot samples altijd tegen de o aan.

Begrepen!
Maar dat opkrikken naar -0.5dBFS geschiedt in de zogenaamde mastering fase (wat je natuurlijk zelf kunt doen).
De opname zelf doe je nog steeds gewoon op -24dBFS (van de mackie naar de DAW gewoon op -24dBFS).
Eenmaal in het digitale domein (in jouw DAW), ga je dan met zo'n maximizer software als de Waves L1, L2 of L3, of zo, het opkrikken tot tegen de '0', waarbij je ook extra transiënten kunt limiten om wat meer loudness te verkrijgen (zolang je de geluidkwaliteit niet aantast).

Natuurlijk kun je meteen al bij de opname zo'n maximizer software/plugin erop gooien om het signaal meteen tegen de 0dBFS te krijgen.
Maar dan nog kom je toch eigenlijk gewoon binnen op -24dBFS, en pas digitaal (binnen de DAW) met de maximizer software naar 0dBFS bewerkt/gelimited/normalized.
Dus, vanuit jouw mackie gaat het signaal, net zoals nu, gewoon op -24dBFS je DAW in; de bewerking vindt plaats nà AD conversie, dus binnen de DAW en staat los van jouw mackie.

Je kunt het dus eerst opnemen en daarna bewerken (2 stappen) of je kunt meteen tijdens het opnemen het signaal al bewerken, maar hoe dan ook is de output level van jouw mackie normaal (met een andere mengtafel zal dat hetzelfde zijn).

Succes met het project. :)
 
Ik heb Kees Verhagen van Vmusic Pro, een bedrijf gespecialiseerd in muziekcomputers, nog even om een reactie gevraagd naar aanleiding van deze thread. Hier is zijn reactie:

Kees verhagen schreef:
...Hoewel het antwoord op jouw topic in theorie deels juist is, heeft het op zich niets te maken met jouw situatie.

Bij in- en uitgangsvolumes draait alles om voltage. Niveaumeters worden bij de 0-waarde geijkt aan een bepaald voltage, maar hiervoor kunnen door fabrikanten verschillende normen worden gehanteerd. Bij moderne analoge en digitale apparaten geldt veelal: 0 op de vu-meter = +4dB = 1,23V RMS. Zolang je apparaten gebruikt die dezelfde norm hanteren, komen de meter- en volumewaardes perfect overeen. Anders wordt het wanneer je apparaten gebruikt die een verschillende norm hanteren. Zo ontdekte ik gisteren na lang zoeken dat Mackie lange tijd een andere norm heeft gehanteerd voor hun analoge mixers, namelijk: 0 op de vu-meter = 0 dB = 0,775V RMS.

Met andere woorden: Mackie heeft een 4 dB lager uitgangsvolume wanneer de vu-meter 0 dB aangeeft, dan alle andere merken/apparaten. Dit verklaart dan ook precies jouw probleem. Om het uitgangsvolume te compenseren moet je de Mackie veel harder uitsturen. Om dit te bereiken moeten de schuiven vrijwel geheel open staan, met als bijkomend gevolg dat er nauwelijks of geen headroom meer over is.
 
Haha grappig, Mackie is dus eigenlijk een soort politiek.
Als ze meer headroom willen stellen ze gewoon de norm bij tot de gewenste headroom is bereikt.
Net zoals met pensioenfondsen zeg maar :P
 
Cool, ik pak deze quote er even bij want die is zeer interessant voor velen!

This leads to the common complaint of “my mixes aren’t hot enough” or conversely, “it plays much too loud.” A dirty little secret is that budget-priced A/D converters (whether a stand-alone converter or integrated into another device) tend to be a bit on the less-sensitive side. It’s more likely that +4 dBu going in will give a digital level in the -20 dBFS ballpark than -12 dBFS. The reason is that with less gain on the front end, they’re digitizing a lower quiescent noise level, so the manufacturer can advertise a lower noise floor on the digital side. You need to hit the input pretty hard in order to get to 0 dBFS.
 
Samplen en DAW's

Samplen en DAW's

Jongens, naar aanleiding van deze thread heb ik een nieuwe thread geopend, namelijk Samplen en DAW's. Ik heb onder andere een paar makers van sample packs gevraagd hoe zij samplen. Hun antwoorden publiceer ik in de thread.
 
Cool, ik pak deze quote er even bij want die is zeer interessant voor velen!

This leads to the common complaint of “my mixes aren’t hot enough” or conversely, “it plays much too loud.” A dirty little secret is that budget-priced A/D converters (whether a stand-alone converter or integrated into another device) tend to be a bit on the less-sensitive side. It’s more likely that +4 dBu going in will give a digital level in the -20 dBFS ballpark than -12 dBFS. The reason is that with less gain on the front end, they’re digitizing a lower quiescent noise level, so the manufacturer can advertise a lower noise floor on the digital side. You need to hit the input pretty hard in order to get to 0 dBFS.


Mag ik vragen waar deze quote vandaan komt?
Het lijkt mij niet te kloppen; "hitting the input hard to get to 0dBFS", betekent jouw analoge gear uitsturen op +26dBu! 8D
Tegen de +10dBu, als het geluid nog aan te horen is, zit je VU/PPM meter allang vast tegen de +6 maximum uitlezing :D
Het gaat hier in alle waarschijnlijkheid over de niveauverschillen tussen raw mixes en commerciële gemasterde tracks, maar dat ligt niet aan de converters en zeker niet AD binnenkomen op 0dBFS


Haha grappig, Mackie is dus eigenlijk een soort politiek.
Als ze meer headroom willen stellen ze gewoon de norm bij tot de gewenste headroom is bereikt.
Net zoals met pensioenfondsen zeg maar :P


Er zijn/waren, naast mackie, wel meer semi-pro gear die de norm van '0' = 0dB (0,775V) hanteren/hanteerden.
Vaak hebben die dan een lagere maximum level van rond de +20 dBu(?), wat toch wel de vereiste minimum 18dB headroom garandeert.
 
Back
Top