Warm deken van noise

Chulukinat

Ouwe rot
Lid sinds
28 september 2004
Berichten
538
Locatie
Eindhoven
Ik probeer al een tijdje in verschillende synths een bepaalde sound te maken zonder succes.
Gisteren hoorde ik weer een keer dit nummer en toen realiseerde ik me dat daar een soortgelijke sound in zit als waar ik naar op zoek ben. Het is een soort deken van warme noise. Begint op 1:25 min https://www.youtube.com/watch?v=oLTPDFoT6sc

Iemand tips welke synth ik hier t beste voor kan gebruiken en hoe ik te werk moet gaan?

Ik heb o.a. Moog Voyager, DSI Evolver, Diva, Massive, Reaktor, Absynth en FM8.

Ben erg benieuwd of iemand me de juiste richting in kan wijzen.
 
Dit moet toch makkelijk lukken met de polysynths die je hebt.
Het is volgens mij iets van een triangle of zelfs sinus golfvorm, met idd een bak noise eroverheen, die volgens mij express is toegevoegd wellicht idd op de manier die SB-six beschrijft, klinkt iig niet direct als de noise in een synth die je kan toevoegen.

Verder redelijk simpele patch, bijna als een Epiano sound met wat LPF en chorus of detuning.
 
Volgens mij kom je met de white noise in massive wel een eind. Gooi 'm door een bandpass of evt highpassfilter - resonance omlaag - even tweaken voor de juiste sweet spot en een subtiele filterenvelope voor wat beweging.
 
analyzers en synthesizers

analyzers en synthesizers

Dit ruisvoorbeeld is een prima illustratie van het uitgangspunt bij het maken van klanken: de eigenlijke synthese is niet het eerste, maar het laatste stadium!
Het eerste stadium is de analyse. Analyzer en synthesizer zijn elkaars complement. Dat wil zeggen: je hebt naast synth's ook analyzers nodig! Zoals je in een auto naast een motor, stuur en gaspedaal ook graag een snelheidsmeter, olielampje, benzinemeter en GPS-navigatie hebt.

In dit geval kun je met een spectrum-analyzer een sonogram maken van de passage, zeg vanaf 1'10" tot 1'40" (waarbij rond 1'25" de ruis begint) en zo de frequentiekarakteristiek van de ruis afbeelden.

Je kunt dit doen met heel veel (gratis) software, bijv. Audacity of WaveWizard.

Op basis van het sonogram kun je, in het synthese-stadium, een filter inregelen waar je witte ruis doorheen stuurt en die de gewenste, gekleurde ruis als output heeft. Maar ook hier, in de synthese-fase, gebruik je de spectrum-analyzer om te kijken hoe goed de gelijkenis is met het sonogram van de opname. Dat is meestal veel simpeler en sneller dan puur op het gehoor werken. Zo ontstaat een filter dat door tweaken wordt fijngeregeld.

Maar dit (moeizame) handwerk is ook verregaand automatiseerbaar, door de analyzer- en synthesizer-functies aan elkaar te koppelen. WaveWizard is ontworpen voor de nauwe samenwerking en interactie van analyzers en synthesizers. Zie WaveWizard-draad voor voorbeelden. De spectrum-analyzer levert data waarmee je (geautomatiseerd) een filter kunt ontwerpen ("frequency-sampling") met een karakteristiek die overeenkomt met die van de gekleurde ruis.
 
Volgens mij is dit gewoon een gesamplede orgel klank, die uit een apparaat kwam met een shitlading ruis.
 
Met een ms20 ( of derivaat) , white noise door de esp , beetje hpf en lpf ( flink afknijpen) heb je hem volgens mij al vrijwel
 
Thanks allemaal. Maar wat een hoop verschillende verhalen.

Dit ruisvoorbeeld is een prima illustratie van het uitgangspunt bij het maken van klanken: de eigenlijke synthese is niet het eerste, maar het laatste stadium!
Het eerste stadium is de analyse. Analyzer en synthesizer zijn elkaars complement. Dat wil zeggen: je hebt naast synth's ook analyzers nodig! Zoals je in een auto naast een motor, stuur en gaspedaal ook graag een snelheidsmeter, olielampje, benzinemeter en GPS-navigatie hebt.

In dit geval kun je met een spectrum-analyzer een sonogram maken van de passage, zeg vanaf 1'10" tot 1'40" (waarbij rond 1'25" de ruis begint) en zo de frequentiekarakteristiek van de ruis afbeelden.

Je kunt dit doen met heel veel (gratis) software, bijv. Audacity of WaveWizard.

Op basis van het sonogram kun je, in het synthese-stadium, een filter inregelen waar je witte ruis doorheen stuurt en die de gewenste, gekleurde ruis als output heeft. Maar ook hier, in de synthese-fase, gebruik je de spectrum-analyzer om te kijken hoe goed de gelijkenis is met het sonogram van de opname. Dat is meestal veel simpeler en sneller dan puur op het gehoor werken. Zo ontstaat een filter dat door tweaken wordt fijngeregeld.

Maar dit (moeizame) handwerk is ook verregaand automatiseerbaar, door de analyzer- en synthesizer-functies aan elkaar te koppelen. WaveWizard is ontworpen voor de nauwe samenwerking en interactie van analyzers en synthesizers. Zie WaveWizard-draad voor voorbeelden. De spectrum-analyzer levert data waarmee je (geautomatiseerd) een filter kunt ontwerpen ("frequency-sampling") met een karakteristiek die overeenkomt met die van de gekleurde ruis.

Dit klinkt alsof je weet waar je het over hebt, maar veel van deze termen zeggen mij vrij weinig. Terwijl ik toch geen absolute leek ben op het gebied van synths. Denk je dat ik dit allemaal moet doen om het resultaat te bereiken? Ik vraag me af of James Blake zo ingewikkeld heeft gedaan. Volgens mij is hij meer een player dan een programmeur. Ik weet wel dat hij veel gebruik maakte van de Prophet 8.
 
Voor de mensen die het enkel over noise hebben. Dat is het niet lijkt me, want er zijn tonen hoorbaar. Voor zo ver ik weet heeft noise geen toon.
 
Komt inderdaad in de richting. Maar het voelt nog niet echt als een deken dat over je heen komt zeg maar ( bij gebrek aan een betere uitleg ). Het mag nog wat meer presence hebben en een breder sonisch bereik.
Wellicht is het een basis om verder op te werken. Denk dat je door de noise apart met een highpassfilter te filteren, evt. dimension expander, eq of externe plugs wel meer in de buurt kan komen. Of je kan de patch evt. namaken op een andere synth.

Je kan 'm hier downloaden.
 
Back
Top