Welke drumcomputer adviseren jullie...

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op het gebied van drumcomputers - een segment waar ik tot nog toe weinig aandacht aan heb besteed. Vandaar ook mijn vraag:

Welke drumcomputer adviseren jullie voor het maken van elektro/industrial - in de stijl van Skinny Puppy, Frontline Assembly, Laether Strip enz…?

Van de klassiekers zouden waarschijnlijk alleen de TR909 en TR808 (die SP beide ook gebruikt heeft) in aanmerking komen, maar ik vind 2.750 euro voor een oude drumcomputer gewoon teveel geld. Het zou dus waarschijnlijk gaan om een apparaat dat op dit moment nog in productie is - wat ik ook wel prettig vind in verband met productondersteuning en dergelijke.

Ik neig momenteel naar een Elektron Machinedrum SPS1 UW, maar misschien dat jullie nog andere tips hebben? Ik zie bijvoorbeeld ook de Elektron Rytm, een Jomox MBase 999 - alhoewel het van mij niet absoluut analoog hoeft te zijn.

Anyway, als jullie nog goede ideeën of opties hebben, laat het vooral weten!

Thanks!


PS: Ik realiseer me dat distortions, effecten en dergelijke hier ook een belangrijke rol spelen, maar die basis heb ik al gedekt
 
Kijk eens uit naar een Yamaha RX5 of Roland R8. De Machinedrum lijkt me ook een goede kandidaat maar ik vind ik zelfs nogal herkenbaar.
 
Voor 808/909 sounds zijn de Roland TR-8, de D16 plugins of samples de beste opties als je het mij vraagt. Novation Drumstation links laten liggen. Daarnaast kun je nog denken aan zelfbouw of eurorack modules.
 
Ik associeer de bands die je noemt niet met een 808 of 909 eigenlijk. Voor die sound ben je volgens mij beter af met een oude Kawai-drumcomputer:



Die staat ook nog altijd op mijn verlanglijstje (ook met de wens precies die muziek te maken trouwens :okdan:)

Maar zo'n Elektron-machine met sampler erin (of een andere sampler met sequencer) kan natuurlijk ook.
 
Roland R8 (met betreffend kaarten)
Boss DR 660 /770
Roland TR606 of wellicht interessanter de Acidlabs Drumatix *heeft "iets" meer mogelijkheden dan de 606.
 
Heb zelf een Machinedrum gebruikt maar gebruikte uiteindelijk vooral de sample functie en zelfs toen had ik het idee dat de sound toch niet was wat ik zocht. De sample functie heb je eigenlijk wel echt nodig en wordt het dus een duur gedoe. Ik vond het niet praktisch dat het apparaat altijd zn patterns onthoudt, dus na een beetje experimenteren met je bestaande drumpattern krijg je die niet handig meer terug. De analog Four en wellicht Rytm hebben iig een pattern save functie.

Kijk eens naar een Electribe es-1, veel bang voor buck en dan laadt je daar gewoon allerlei samples in. Mooi klein formaat ook. Ik heb geen spijt dat ik mn machinedrum ervoor heb ingeleverd. Beetje nadeel: je hebt maar 150 samples (maar nog altijd groter palet aan sounds dan een oude drumcomputer) en smartmedia. Geen midi sequencer (Machinedrum heeft dat wel)

Een ESX-1 SD versie kun je ook overwegen. Probeer ik nu ook maar vind het formaat wel een nadeel tov de ES-1. Duurder maar wel waard en SD is handig.

TLDR: Ik denk dat je sneller tot skinny puppy achtige resultaten komt met een drumsampler met effecten en resampling. Bijvb ES-1 of ESX1, zie ook Youth Code (zaten in voorprogramma van Skinny Puppy) https://www.youtube.com/watch?v=PUBaVLsfvfY (je ziet in dit filmpje in ieder geval de electribe gear goed).

Ben benieuwd wat jullie voor elkaar krijgen in dit genre, stuur maar eens een linkje :).
 
Mischien eens kijken voor een Octatrack (2de hands) dan kan je zelf bepalen welke drum samples je gebruikt plus redelijk wat leuke effecten aanwezig. Is ook een 8 track sequencer voor je andere machines :)
 
Mischien eens kijken voor een Octatrack (2de hands) dan kan je zelf bepalen welke drum samples je gebruikt plus redelijk wat leuke effecten aanwezig. Is ook een 8 track sequencer voor je andere machines :)

Ja, precies… ik zit ook steeds meer te kijken naar een samplespeler met sequencer - dat biedt toch net wat meer mogelijkheden en past waarschijnlijk beter bij het genre.

Die Elektron Octatrack was ik intussen ook al tegengekomen, lijkt me ook wel interessant.

Bedankt voor jullie reacties tot dusver, ik ga ermee aan de slag. Als iemand nog iets toe te voegen heeft, feel free!

:koffie:
 
Wil je de bekende geluiden: TR8, anders: Elektron Analog Rytm. De machinedrum is zeker ook een optie, zeker als het je om industriele sounds gaat.
 
Vergeet een TR8, kijk eens naar een R8 ook in rackversie te koop.
Veel meer sounds, meer outputs, fractie van de prijs, niet lelijk, meerdere dezelfde geluiden tegelijkertijd (dus niet 1 kick, maar zoveel kicks als dat je zal willen, te verdelen over de beschikbare channels).

Snap echt niet dat mensen telkens maar een TR8 als goede optie geven, het is een halftam product in mijn optiek.
 
Okey, Ik zal ook effe iets posten,,, Ik heb jaren samples via de K2000/K2661 en een novation Drumstation gebruikt

Sinds een half jaar is daar een TR-8 en MC909 bijgekomen.. 't is niet perfect, maar ik vind het een goeie aanvuling.
Ik heb deze maand ook eindelk een goeie MFB 522 kickdrum sample gevonden, en die steekt in de MC909.
Da's wel veel werk, om die MC909 goed te krijgen, maar die loopt erg strak mee via midi sync,
Een MFB staat ook op m'n verlanglijst, maar ik zou die controllers moeten kunnnen bedienen via midi,, en da's niet zo met de 522 denk 'k ??

Anders moet je in ableton/logic/cubase werken ipv met ext drumcomputers?? Daar wordt veel mee gemaakt denk 'k, ipv gans die setup met ext hardware ??
EDIT: Of ja, anders de NI Maschine ?? of akai ones ??
 
Laatst gewijzigd:
Van die 808 is tog een clown, de Miami, dan zit je alvast in de goede richting, kost wel iets van 800, ik weet niet of er meer 808 clowns zijn ?
909 clowns zijn er niet geen goede.

Miami_2_medium.jpg



Oh ik zie dat ze ook een andere 606 hebben :

Drumatix_3_medium.jpg


http://www.acidlab.de/

Bij die MFB zeg ik : you get what you pay for.
Wat heb je liever 2 MFBs of die 606 clown ???, Geef mij die hoogwaardige 606 dan maar, inplaats van dat rommel.
 
Laatst gewijzigd:
of een kleine sampler, kan je elke weer iets anders gebruiken en ook bestaande drums bewerken tot weer unkieke drums.
esx, mpc500 of misschien zo'n mpx 8, ofzo of zo
 
Ik snap die Miami-adviezen niet. Met een 808-kloon kun je geen industrial maken. Je moet gesamplede rockdrums hebben, kil en statisch, digitaal en niet analoog. Je kunt nog beter een Alesis SR-16 kopen dan je geld vergooien aan een Miami.
 
Back
Top