Mijn eerste echte 'productie'

KrisvdAssem

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2011
Berichten
781
Hi beste synthlieden,

Normaal gesproken deel ik mijn muziek niet zo op forums, maar bij deze ben ik toch wel benieuwd naar jullie mening :)
Normaal gesproken maak ik Hardcore en doe dit voledig digitaal. Maar ik heb eens een keer totaal iets anders gedaan. Ik heb samen met een Artiest van mijn opleiding een cover gemaakt van de 50 Shades Of Grey Sound track. Dit was geheel nieuw omdat ik nog nooit had samen gewerkt met een vocalist, laat staan goed recorden.
De uitdaging was om er toch een hardcore tintje aan te geven en dus is de distortion ongeveer wel overal subtiel te bekennen.

Omdat hier mensen zitten die ieder een eigen specialiteit heeft ben ik benieuwd naar jullie mening en natuurlijk ongezouten kritiek :okdan:

 
Last edited by a moderator:
Om te beginnen: Ik kan niets bedenken dat ik erger vind dan hardcore :). Dus als ik dit hoor van een hardcore producent denk ik dat de wereld toch niet gedoemd is ten onder te gaan. Er is hoop!

Het origineel ken ik niet, maar ik vind dit een heel aardige versie. Zo rond 3/4e van de track wordt ie wel behoorlijk vol. Er gebeurt (te) veel. De piano zou wat meer hoog in mogen wat mij betreft. De reverb kan daarmee ook iets hoog extra krijgen. Vocalist doet goed zijn ding en past uitstekend bij de stijl van je track. Goeie keuze dus :okdan:. Als je de track een tikkie weet te verfijnen, is het voor mij een toppertje!
 
De piano kan inderdaad wat meer hoog hebben. Ook misschien wat meer reverb op de vocal. De loodzware snare is mij een beetje te veel van het goede, vooral in de wat kalere stukken. Als alles bij elkaar komt klinkt het niet verkeerd. Ik vind het zeker niet te vol, en zoveel gebeurt er ook weer niet. Het tempo laat het allemaal prima toe.
 
Ik dig hem wel ! Erg netjes gedaan. ik mis in eerste instantie wat vulling in het frisse hoog, bv dat de strings daarheen gaan of wat percussie accentjes en stukjes van de vocal maar na een paar keer luisteren past het wel bij de sfeer juist. :okdan: top.


Om te beginnen: Ik kan niets bedenken dat ik erger vind dan hardcore :). Dus als ik dit hoor van een hardcore producent denk ik dat de wereld toch niet gedoemd is ten onder te gaan. Er is hoop!

Je zal verbaasd zijn over de skills van veel hardcore producers. Juist omdat men over het algemeen die, voor leken, "tyfusherrie" goed moet laten klinken heb je juist dat beetje extra nodig voor een perfect gebalanceerde mix wat je met schone drogere muziek amper moeite voor hoeft te doen.
 
Je zal verbaasd zijn over de skills van veel hardcore producers. Juist omdat men over het algemeen die, voor leken, "tyfusherrie" goed moet laten klinken heb je juist dat beetje extra nodig voor een perfect gebalanceerde mix wat je met schone drogere muziek amper moeite voor hoeft te doen.

Daar ben ik me terdege van bewust. En 307 pagina's vol over alleen een kick was eigenlijk ook al een hint in die richting :D. Maar ik kan er niet naar luisteren. Heb het geprobeerd, maar de weerstand is echt te groot.
 
Om te beginnen: Ik kan niets bedenken dat ik erger vind dan hardcore :). Dus als ik dit hoor van een hardcore producent denk ik dat de wereld toch niet gedoemd is ten onder te gaan. Er is hoop!

Auw. Een mening is een mening natuurlijk, maar ik nodig je uit om een oor-openend avontuur aan te gaan en te ontdekken hoeveel geavanceerde en geïnspireerde dingen er gebeuren in de hardcore, zowel technisch als muzikaal.

Overigens vind ik de cover leuk. Wat een bijzondere keuze, en leuk uitgevoerd.
 
Dat heb ik nou met improvisatie jazz muziek :D

Haha, Daar ik dan weer geen enkele moeite mee :D.

Auw. Een mening is een mening natuurlijk, maar ik nodig je uit om een oor-openend avontuur aan te gaan en te ontdekken hoeveel geavanceerde en geïnspireerde dingen er gebeuren in de hardcore, zowel technisch als muzikaal.

Overigens vind ik de cover leuk. Wat een bijzondere keuze, en leuk uitgevoerd.

Sorry man, ik wil niemand voor het hoofd stoten, dat snap je. En het is ook maar een mening :). Technisch geavanceerd geloof ik nog wel. Maar muzikaal? Ik heb nog geen hardcore track daarop kunnen betrappen (blijft een mening en we gaan behoorlijk off topic. Daar moet ik tegenwoordig iets beter op letten :)).
 
Het accent ligt dan ook niet op "muzikaal" maar op de sound vooral, de impact, het massieve samenhangende. Zonder goeie kickdrum kan je meest muzikale song al de plank misslaan. En dat is vooral techniek, vandaar ook dat hardcore producers vooral technisch zijn en in de ontwikkeling vooral daar op gehamerd wordt. Daar zijn het ook producers voor, geen singer songwriters.

En muzikaliteit, tja, hier twee van de muzikaalste producers uit de scene samen aan het werk:
-

Wat muzikaal is, daar kunnen de meningen dan weer over verschillen ... jazz .... uche

Maare, ik zal verder niet het topic vervuilen :D Sorry ! Nothing to see here, carry on :okdan:
 
Nog eens geluisterd naar de track, is een beetje autotuning geen idee hier en daar ?
Op 1:48 lijkt vals, wat mede veroorzaakt kan zijn door de achterliggende neerwaardse sound wellicht.

Zijn vibrato vind ik af en toe iets te ver heen en weer gaan, waarbij het accent vooral op de bovenste stuk lijkt te liggen.
Maargoed, als je kijkt naar coldplay, het kan ook zo zijn charmes hebben om niet perfect te klinken.
Misschien is het gewoon wennen.
 
Hardstikke bedankt iedereen!
Het zijn zeker leuke dingen die hier naar voren komen, leuke discussies ook :P

@Niel Je bent de eerste die begint over autotune, heb er nog niet overna gedacht (:
Dit was de aller eerste keer dat ik met een vocalist heb samen gewerkt dus mijn oor heeft nog vele malen meer training nodig voordat ik zelf die kleine detailtjes er uit kan vissen. Ik heb nog nooit autotune gebruikt en stiekem ben ik er een beetje op tegen. Maar dat is vast een kort zinnig vooroordeel omdat ik het niet ken. Ik ga er eens naar kijken (:

@Dr van Lansberg Dit zijn ook weer nuttige ideeën en dingetjes vanuit een fris gehoor. Ben het er ook grotendeels mee eens. Het hoog van de piano een beetje op peppen heb ik geprobeerd maar het werd al snel pijnlijk voor mijn gevoel. Maar misschien had ik het wat naukeuriger moeten doen (:

@Ophidian Thnx! Tof om te horen van iemand die ik zelf erg waardeer op het gebied van sound design EN :hallelujaMuziekaliteit:okdan:

@Stupide Het complete nummer is ontstaan met de kick en snare. Ik vind het persoonlijk juist wel tof dat hij zo loodzwaar er doorheen brult. In het beginsel zit er nog een LPF overheen omdat dat echt niet kon, maar verder vind ik het niet storend. (zal wel door de hardcore komen) :P
 
Ja, hoeft niet gelijk T-Pain te zijn natuurlijk :D je kan het zo doen dat het subtiel niet hoorbaar is maar wel net even dat beetje verschil maakt dat het "foutje" niet meer hoorbaar is. En bij de stukken die je wilt houden zoals ze zijn, het effect bypassen of geautomatiseerd terugdraaien.

@Stupide Het complete nummer is ontstaan met de kick en snare. Ik vind het persoonlijk juist wel tof dat hij zo loodzwaar er doorheen brult. In het beginsel zit er nog een LPF overheen omdat dat echt niet kon, maar verder vind ik het niet storend. (zal wel door de hardcore komen) :P

Mee eens :okdan:
 
Ja, hoeft niet gelijk T-Pain te zijn natuurlijk :D je kan het zo doen dat het subtiel niet hoorbaar is maar wel net even dat beetje verschil maakt dat het "foutje" niet meer hoorbaar is. En bij de stukken die je wilt houden zoals ze zijn, het effect bypassen of geautomatiseerd terugdraaien.



Mee eens :okdan:

Tofff, ik ga het eens checken. But ''a real voice ain't moth*rfuckn autotuned' :okdan:
 
Je zal verbaasd zijn over de skills van veel hardcore producers. Juist omdat men over het algemeen die, voor leken, "tyfusherrie" goed moet laten klinken heb je juist dat beetje extra nodig voor een perfect gebalanceerde mix wat je met schone drogere muziek amper moeite voor hoeft te doen.

Precies. Ik heb ook een audio opleiding gedaan (misschien wel dezelfde als Kris) en haalde de hoogste cijfers voor het afmixen van popmuziek, terwijl ik nog nooit iets anders dan hardcore gedaan had. Mixen van die brave cleane geluiden is echt een eitje vergeleken met hardcore, waar je kick al het complete frequentiespectrum vult...
 
Het maken van een hardcore kick die anno 2015 als ''ok'' word beschouwd is al een complete studie opzich haha
 
Maakt m.i. niks uit hoe muzikaal het kan zijn. De basis blijft een x aantal BPM dat de doorsnee luisteraar gewoon niet trekt. Volkomen begrijpelijk toch bij extremere genres? Heb ik thuis ook als ik black metal luister en m'n dochter het vrij direct weer uitzet :( :p De 'top 40' bootleg 'Make it bun dem' van Angerfist mag dan weer wel, yeah!
 
Back
Top