tc fireworx, anno 2015 nog de moeite waard?

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Wie gebruikt hem nog? Stond eigenlijk eerder altijd op m'n lijstje om aan te schaffen maar nooit van gekomen. Nu ik alles aan fx de deur uit doe en overgestapt ben op plugins moet ik er toch weer even aan denken. Ik kon me herinneren van bij anderen dat het erg leuk was om met dit ding een chain van effecten te maken wat erg baanbrekend was in die tijd. Voegt dit nu nog wat toe? Ik denk dat ik het tegenwoordig prima kan opvangen met plugins en de unit daarom een beetje in vergetelheid is geraakt en achterhaald is. Maar ben nog wel nieuwschierig.

Ook zo'n unit die erg gewild was eerder, de tc finalizer. Ook achterhaald inmiddels denk ik?
 
Hoezo achterhaald? Persoonlijk vind ik de "sfeer" van hardware fx vaak veel beter dan plugins. Ik sta bijvoorbeeld zelf momenteel op het punt om weer een Quadraverb aan te schaffen. De QV kan bij extreme instellingen behoorlijk ruisen, maar de sound die je er uiteindelijk voor terugkrijgt vind ik super en vaak veel aangenamer dan de cleane plugins. Hangt wel wat af van het project natuurlijk. Een softsynth door een analoge mixer en hardware fx unit sturen geeft vaak ook al veer meer leven aan een softsynth. Zonder hardware fx zou ik niet kunnen werken en voor/volgens mij is de Fireworx nog altijd een hele goeie fx unit.
 
Blijkbaar heeft SOS er in 1998 al een review over geschreven. Was dat ding zijn tijd zover vooruit dan? Ik was destijds dat ik hem voor het eerst hoorde toch aardig onder de indruk en dat is hooguit 10 jaar geleden, ik denk minder. Misschien als ik met m'n oren van nu luister dat het wel tegenvalt.
 
Ik denk op het budget niveau waarop meeste synthforummers (zoals ik) werken dat het doen leven van een softsynth door hem naar buiten te sturen op een analoge tafel met wat hardware fx nogal betrekkelijk is tegenwoordig.

Maar ik haal nu een discussie aan wat ik eigenlijk niet wou, het ging mij erom wat de fireworx nog toevoegt aan de hedendaagse fx plugins.
 
De Fireworx staat bij mij altijd aan, en gebruik enkel de distortion.. Zolang er geen gelijkwaardig klinkende vst voor is zal deze nooit weg gaan. (Als er iemand tips heeft voor gelijkwaardige distortions vst's dan hoor ik dat graag)

Alle andere fx klinken trouwens ook goed, maar is makkelijk te vervangen door software.
De matrix vind ik ook niet echt snel werken, maar dat komt denk meer door de luxe die je met software heb.
 
Back
Top