BeyerDynamic DT 770 m bass mod

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Niks over te vinden op het interweb dus dan zelf uitproberen: BeyerDynamic DT770m bass modification.
Ik had wel iets soortgelijks gelezen over het modificeren voor bass van een Grado headphone : http://www.instructables.com/id/Grado-Headphone-Modification/step2/The-Venting-Mod/

attachment.php


Van de week kreeg ik een oude BeyerDynamic DT770m binnen en het geluid beviel mij erg goed (ondanks de vergankelijk staat van de oorkussens en het gekraak in de volumeschuif). In vergelijking met m'n huidige studio setup (met subwoofer) miste ik dat echte sub laag onder de 60 hz wat toch wel essentieel is tijdens mixing/mastering of om gewoon ff te knallen. Gecharmeerd door alle berichten over de Custom One met variabele baspoorten leek het mij een uitdaging eens te proberen of er meer te winnen valt uit die 770's.

attachment.php


attachment.php


Te zien is dat de eerste gaatjes het kleinste zijn en de laagste frequenties helpen, hoe groter de poorten hoe meer je richting het laag-mid gaat. De vraag is dan alleen, hoe groot zijn die gaten ? Nergens kon ik vinden wat de magic formula is dus dan kan je alleen maar trail & error toepassen. Gelukkig biedt deze 770 omkeerbare mogelijkheden om dit te doen door de verwijderbare emblemen op de zijkanten:

attachment.php
 

Attachments

  • beyerdynamic-dt770m-kopfhoerer-1.jpg
    beyerdynamic-dt770m-kopfhoerer-1.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 103
  • 56492-beyerdynamic-custom-one-pro3.jpg
    56492-beyerdynamic-custom-one-pro3.jpg
    82,7 KB · Bekeken: 101
  • chart.jpg
    chart.jpg
    90,5 KB · Bekeken: 103
  • 770-embleem.jpg
    770-embleem.jpg
    66,3 KB · Bekeken: 97
  • kussies.jpg
    kussies.jpg
    184,2 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Ik wist niet waar ik moest beginnen dus heb eerst 2,5 mm boortje gepakt:

attachment.php


attachment.php


Moet zeggen, dat scheelt een berg !!! WOOW :luv:

Qua stand zou ik denken dat dit vergelijkbaar is met positie 2 van de grafiek, dus de 1 na laatste op de custom one. Heerlijk als je even wilt knallen en wil rondzwemmen in veel bass, maar niet teveel.

Voor studio toepassingen zou ik het wel ietsje minder willen, dus ik ga zo proberen met 2 mm en de 2,5 mm af te sluiten met een dopje. Het verschil is nu met en zonder je vinger op de gaatjes al enorm. Dit is serieus nu de beste koptelefoon qua comfort/geluidskwaliteit die ik ooit heb gehoord en dat voor een paar tientjes :halleluja

Als we dan toch goed bezig zijn even de volume slider kraakvrij gemaakt en mogen er ook wel nieuwe kussens en gaasjes in :engel: (Origineel slechts 19 euro bij Bax)

attachment.php
 

Attachments

  • 770-outhole.jpg
    770-outhole.jpg
    91,1 KB · Bekeken: 104
  • 770-inhole.jpg
    770-inhole.jpg
    62,5 KB · Bekeken: 106
Na tijdje luisteren is 2,5 mm toch teveel van het goede.
2,0 mm is ietsje tammer maar nog steeds best aanwezig, na half uurtje Angerfist wordt je wel luistermoe, zeg maar. Dat heb ik niet in de studio over de monitors..
Ik had niet helemaal lekker geboord, omdat het boortje blijkbaar een beetje krom was, dus zat uiteindelijk met 3 gaatjes 8o)
Maar dat is weer handig om te vergelijken met de beyerdynamic custom one natuurlijk :eureka:

Alle 3 de gaten open hoor je inderdaad dat holle mid-laag erbij komen, net als de graph aangeeft, grappig.
Alles dicht mis je toch echt wel de sub, vind ik. De gulden middenweg is nog niet gevonden, misschien eens rondzoeken naar 1,5 mm boortje en dat proberen.

Edit: gezien de afbeelding van de custom one een heeel klein eerste gaatje laat zien ga ik voor 1 mm, kan altijd nog opboren naar 1,5 mm.
 
Laatst gewijzigd:
1 mm & 1,5 mm geprobeerd.

1 mm lijkt de beste te zijn voor algemeen studio gebruik.
Net ff dat extra subtiele sublaag erbij, zonder ook maar op wat voor manier overheersend te zijn.
1,5 mm neigt al sneller richting de 2 mm qua response. Speel je op safe dan zou ik voor 1 mm gaan, je wint er ondertussen toch een hoop mee.

Nu nog de koptelefoon netjes maken, aangezien het gatenkaas dreigt te worden (doet mij denken aan de TR 909 mod van tijd geleden, voor de harde kern sfers onder ons, haha):

attachment.php


Het embleem kan er weer overheen, de te grote gaten zijn afgedicht met 2 laagjes electrical tape en het "80 ohm" plekje is nog vrij onder op de schelp. Past precies met het 1 mm gat !

attachment.php


attachment.php


Aftekenen op de schelp, voorboren en erop plakken. Dat laatste komt later wel, eerst even kijken welke lijm/kit ik ga gebruiken, of misschien gewoon met dun klitteband om erbij te blijven kunnen :eureka:

attachment.php
 

Attachments

  • 770-holes19.jpg
    770-holes19.jpg
    72,8 KB · Bekeken: 104
  • 770-holes17.jpg
    770-holes17.jpg
    21,5 KB · Bekeken: 105
  • 770-holes18.jpg
    770-holes18.jpg
    68,5 KB · Bekeken: 102
  • 770-holes20.jpg
    770-holes20.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 101
Heb even opgezocht of er ook een bass mod is voor de AKG Q701. En die is er dus :halleluja
Bij deze mod hoef je geen gaatje te maken (zit er al), enkel een stickertje verwijderen. Je kan dus nog altijd terug door weer opnieuw af te plakken.



En het werkt :okdan:
 
Een Grado nog opener maken? Mijn collega's klagen nu al als ik de muziek aan heb staan :D
Zo'n DT770 zou ik ook wel eens willen proberen voor op het werk, maar open koptelefoons vind ik denk ik toch lekkerder klinken.
 
Een Grado nog opener maken? Mijn collega's klagen nu al als ik de muziek aan heb staan :D
Zo'n DT770 zou ik ook wel eens willen proberen voor op het werk, maar open koptelefoons vind ik denk ik toch lekkerder klinken.

dat moet je de DT 990 hebben
 
Nou, ik ben eigenlijk wel op zoek naar een gesloten koptelefoon, ivm. mijn gewoonte stekelige teringherrie op mijn koptelefoon te draaien op het werk als ik even niet gestoord wil worden, en collega's die daar over liggen te zeikstralen (en ik over oneindige bliepjes en bloepjes uit hun telefoons en PC's, van e-mail, facebook en whatsapp).
 
hoeveel geluid 'lekt' dat 1 mm gaatje dan uiteindelijk? :D
 
Niet zo veel als de Grado koptelefoon die ik op het werk heb liggen, denk ik. :D
 
Ik heb het vaker gezegd, maar als je je (open) koptelefoon zo hard hebt staan dat anderen er letterlijk last van hebben, dan staat het geluid veel te hard en verziek je je gehoor.
 
Da's vooral afhankelijk van de hoeveelheid achtergrondgeluid, en daar zeg je niks over, dus te kort door de bocht. Maar bedankt voor je bezorgdheid.

(Ik werk in een erg stille omgeving, kantoorwerk, vier man op een kamer, vrijwel nooit telefoon)
 
Back
Top