Hoe bepaal jij het bpm van je eigen tracks?

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
Als jij een track maakt, hoe kom jij dan tot het bpm?
En stel je dat meteen vast bij het begin van het maken van een track, of kan het zijn dat je het in de loop van het creatieve proces aanpast?

Ik "beperk" mezelf meestal tot aan aantal vaste waarden. 128bpm voor trens achtige muziek, 140bpm voor breaks, 170bpm voor hardcore. Maar ik wijk daar eigenlijk nooit van af. Ik speel wel eens met een beetje met beetje sneller beetje langzamer om te kijken wat simpelweg het lekkerst klinkt, maar op een of andere manier val ik altijd weer terug op eerdergenoemde waarden.

Nu zat ik laatst in Ableton een aantal tracks uit eenzelfde muziekstijl te warpen en toen viel me op dat de bpms all over the place waren. Ook lees ik wel eens dat mensen een bpm met een waarde achter de komma gebruiken, daar snap ik het nut niet van. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit doen.
 
Ik ben zelf niet zo met muziek bezig waarin een duidelijke beat zit. Bij mij komt het er niettemin simpelweg op neer dat het tempo kies dat ik het lekkerst vind klinken. Vind ik het een sleur worden of mis ik wat energie? Dan tempo omhoog. Vind ik het te gehaast of wil ik het 'luier' laten klinken? Dan tempo omlaag.
BPM's met waarden achter de komma vind ik ook weinig zinvol. Wel kan het zo zijn dat je een (bewerkte) loop als basis neemt, waarvan het BPM een kommagetal is.
 
Voor mij is het juiste tempo vinden telkens weer een creatieve zoektocht. Maar ik speel ook bijna alles live in, dan merk je soms een enorm verschil in hoe je iets speelt en hoe het over komt zeg maar, als je maar 1 of een paar bpm's erbij of eraf doet. Dus; tempo veranderen tijdens het maken van een track; hier meer regel dan uitzondering.
 
Als ik iets maak, dan is het geen patroontje met bpm's. Het gaat om muziek die automatisch de juiste tempo aangeeft. Een ballad zal niet gauw automatisch de 128bpm bereiken, en een housenummer zal niet gauw onder de 120bpm gaan. Maar je voelt het zelf wel aan bij het maken of beluisteren.
 
Tempo staat bij mij vast voordat ik uberhaupt maar iets opneem of inteken. Ik begin vaak met een kleine improvisatie of iets ritmisch en dan klinkt iets lekker of niet. Als het lekker klinkt, is het tempo goed en pas dan begin ik met de DAW te werken. Dus geen veranderingen achteraf. Ik heb achteraf ook nog nooit het idee gehad dat ik een track op een ander tempo had moeten bouwen.
 
Ik doe altijd maar wat ghehe, ga meestal uit van een loop waarop ik naderhand de bpm instel als ik de tofste pitch ervoor heb gevonden. Soms wat experimenteler zoals 48 bpm in 6/8e, of bv: 92 bpm met 3 bar loops. Ik heb zelfs een keer geen bpm gebruikt en de track op alleen een kapotte loop gebaseerd die naarmate de track vorderde steeds langzamer werd.

Probeer het gewoon is, kijk wat eruit komt. Misschien vinde et wel wreed, of misschien ook niet.
Maar dan heb je wel weer lol gehad in het maken ervan, en eventueel wat ideëen opgedaan voor toekomstige tracks.
 
Ik denk niet aan een trackje, een patroontje, of een bpm-etje. Ik denk vanuit de melodie of tekst. Dan komt er altijd wel een juist arrangement uit, in de juiste tempo.
 
Voor mij is het juiste tempo vinden telkens weer een creatieve zoektocht. Maar ik speel ook bijna alles live in, dan merk je soms een enorm verschil in hoe je iets speelt en hoe het over komt zeg maar, als je maar 1 of een paar bpm's erbij of eraf doet. Dus; tempo veranderen tijdens het maken van een track; hier meer regel dan uitzondering.

Wat ik soms doe is live inspelen (met mn gebrekkige notenspel..) op een veel lager tempo.
Daarna weer opkrikken en het komt wat overtuigender over.. :D
 
Als ik een idee heb en ik begin in FL is het eerste wat ik doe het ritme 'tappen'. FL maakt daar dan het tempo van. Dit rond ik later soms af naar een mooi getal. Vaak kom ik uit op 125 ;)
 
Ik hoor het verschil in patroontjes maken, of een echt lied. Ik vrees dat ik in een andere generatie leef dan de meeste synthforummers...
 
Ik doe het intuïtief. Hangt er vanaf wat voor type nummer het is. Omdat ik met drumloops werk kan ik niet "te" veel variëren. Ik heb wel de neiging om naar minder gebruikte tempo's te gaan, zoals 123, 85, 105, etc.

In de trent van het "zingen" doe ik het voornamelijk niet "te" snel. Een "sterke" voordeel met langzaam is dat je al gauw rond de 4 minuten komt zonder de luisteraar al te snel te hebben "geïnformeerd" met je boodschap... Subjectief allemaal :)
 
Ja afh vh genre is mijn tempo. En tegenwoordig ga ik vaak naar 100 a 116 bpm
Beschouw het als belgian (new) beat :)

Maakt toch totaal niet uit hoeveel na de komma je beat is? Ik kijk er totaal niet naar. Dj's doen er toch hun ding mee en sinds master tempo in de 90's kwam op de pioneer CDJ ...
 
Ik hoor het verschil in patroontjes maken, of een echt lied.

Je bent niet de enigste hoor...
Maar jij maakt dus alleen maar liedjes die van te voren helemaal zijn uitbedacht, nooit iets spontaan/experimenteels of zomaar voor de lol? Waarbij je begint vanuit een patroontje en het later uitbouwt tot een compleet "liedje".

Tenminste zo komt het op mij over.
 
Ik start meestal ergens rond de 130, en als ik een 'groove' heb dan ga ik een beetje pielen totdat ik het lekker vind qua tempo. Daarna kom ik er eigenlijk niet meer aan, vooral niet als ik tracks ga freezen.
 
Ik heb jaren geleden m'n tempo op gevoel ingegeven,,, Toen zat de sfeer van Larocca er nog in. Dat was op een gegeven moment 131 BPM...

Ik ondervind wel al jaren dat dat goed werkt bij het wandelen,, Dan geraak ik in een hoger wandel tempo.
Dave Clarcke z'n Boiler Room Set is ook 131,, dus tja,, Er zal wel iets van kloppen

Echt 131 DAW BPM is het bij mij niet, 't is nog steeds met m'n Amiga MED-SS...
En ik gebruik de delay van m'n mixboards, en er is een bug om de tijd in te geven via sysex.
Dus tja, als ik 4x een stereo delay moet ingeven, dan is de sfeer weg.

Het tempo verander ik dan wel met mixmeister achteraf

"Waarom sommige tracks niet op een decimaal tempo zitten"
tja, door te pitchen, verander je 'de tune, de sfeer' van de track.. sharp of flat...
Ik tune m'n synths via de pitchbend, die kan een waarde in '14' bit geven ipv 127
 
Ik hoor steeds meer patroontjes, muziek lijkt steeds meer begrijpelijk, eigenlijk vind ik dat erg spijtig...
 
Back
Top