raadsels Roland PA-150 mixer - wat gebeurt hier?

doitself

Nieuwkomer
Lid sinds
5 januari 2012
Berichten
14
hallo,

heb onlangs een Roland PA-150 (power amplifier) op de kop getikt en hij lijkt het prima te doen, op de reverb na, die doet niks. wel veel gebruikssporen en waarschijnlijk veel verschillende eigenaren gehad.

dat bleek des te meer toen ik 'm gisteren openschroefde om de binnenkant te bekijken. ten eerste zie ik geen spoor van een spring-reverb die erin zou moeten zitten, maar misschien is die gewoon onderdeel van de main printplaat?

vooral een gek ding is de AUX knop die een hele gekke potmeter lijkt te hebben met 6 draden die naar verschillende plekken lopen en ergens een connectie maakt met een gek geïmproviseerd printplaatje met wat lijkt op een microchip.. een gekke digitale prothese in dit analoge apparaat? wat is dit??

er gaan verschillende scenario's door m'n hoofd, maar ik heb er uiteindelijk te weinig ervaring mee, dus graag zou ik jullie mening/oordeel willen horen!

met vriendelijke groet,

Bas


beeld van de buitenkant:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=186112
 

Attachments

  • IMG_5813.jpg
    IMG_5813.jpg
    84,3 KB · Bekeken: 208
  • IMG_5814.jpg
    IMG_5814.jpg
    89,2 KB · Bekeken: 136
  • IMG_5817.jpg
    IMG_5817.jpg
    70,1 KB · Bekeken: 140
  • IMG_5820.jpg
    IMG_5820.jpg
    64,8 KB · Bekeken: 121
Een spring veer is meestal geen anderdeel van de print. Weet je zeker dat het een spring verb is die er in hoort te zitten?

Dat losse printje is waarschijnlijk niet digitaal. Lijkt me gewoon een versterkertje. Wat ie daar doet. Geen idee..

Er lijkt behoorlijk in geklust/geprutst. Het is erg lastig om zo te zien waaraan. Kan je met de schema's traceren waar de draadjes die niet origineel zijn heen gaan? Dan krijg je een beetje overzicht.
 
ja die analoge spring reverb zou ie bekend om moeten staan, maar die is dus ontvreemd..

ik ga nog wel eens goed kijken met het schema erbij dat ik heb van de PA-200. het lastige is dat ie ergens anders staat en ik 'm volgende week cadeau wilde doen aan iemand. nu moet ik gaan inschatten of ie dat wel waard is.

denken jullie dat de toevoeging van zo'n printplaat afbreuk zou kunnen doen aan de kwaliteit van het originele circuit? of moet ik me hier niet teveel druk om maken gezien de in/outputs gewoon werken?

ik weet nog dat er 2 draden van de AUX IN naar die pot liepen, dat die pot aangesloten was op de main printplaat, dat die printplaat weer aangesloten was op dat blauwe circuitje, en dat er draden van de pot naar het circuit van de volumemeters liepen (wat ik gek vond want die doet t alleen voor de Master Out). zeer weinig informatie helaas, maar misschien kan iemand er wat mee..
 
Op het extra aangebrachte printplaatje zit 741 Opamp waarbij het erop lijkt dat het als een voorversterker is geconfigureerd met het instelpotje als instelbare versterking.
De Reverbspring is niet aanwezig - dat is overduidelijk.
Je zou aan de opdruk van het fronpaneel toch moeten kunnen zien of er reverb op zit qua functie.
 
Deze ontbreekt zeker in jou versie van deze versterker. Ik heb de springreverb jaren gebruikt in opnames van jaren terug, en ik moet zeggen deze was {is} geweldig!!!, mede de kwaliteit van de mixer en versterker.
Die van jou ziet er nog heilig uit tenopzichte van de mijne, die ik enkele jaren terug heb weggegeven aan vrienden.
Want daar was allen nog maar het aanwezige ijzer van enige waarde :}. desalniettemin, een hele mooie bak mits in goede conditie
 
ook zonder springreverb kan je met de pa-150 nog wel mensen blij maken lijkt mij.. hij overstuurt namelijk erg mooi en geeft een warme klank aan je mix. Met name gezocht door eigenaren van vintage drummachines want die gaan er een stuk lekkerder door klinken.
 
De printplaat die erin zit is een Velleman K1803 universele mono voorversterker.

Ik heb trouwens de spring reverb gesloopt uit mijn PA-80, heeft iemand een schema voor er een stand-alone spring reverb van te maken?

attachment.php
 

Attachments

  • 10423940_10204137434734063_3648066533167917574_n.jpg
    10423940_10204137434734063_3648066533167917574_n.jpg
    56,7 KB · Bekeken: 89
Back
Top