raadsels Roland PA-150 mixer - wat gebeurt hier?

doitself

Nieuwkomer
Lid sinds
5 januari 2012
Berichten
14
hallo,

heb onlangs een Roland PA-150 (power amplifier) op de kop getikt en hij lijkt het prima te doen, op de reverb na, die doet niks. wel veel gebruikssporen en waarschijnlijk veel verschillende eigenaren gehad.

dat bleek des te meer toen ik 'm gisteren openschroefde om de binnenkant te bekijken. ten eerste zie ik geen spoor van een spring-reverb die erin zou moeten zitten, maar misschien is die gewoon onderdeel van de main printplaat?

vooral een gek ding is de AUX knop die een hele gekke potmeter lijkt te hebben met 6 draden die naar verschillende plekken lopen en ergens een connectie maakt met een gek geïmproviseerd printplaatje met wat lijkt op een microchip.. een gekke digitale prothese in dit analoge apparaat? wat is dit??

er gaan verschillende scenario's door m'n hoofd, maar ik heb er uiteindelijk te weinig ervaring mee, dus graag zou ik jullie mening/oordeel willen horen!

met vriendelijke groet,

Bas


beeld van de buitenkant:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=186112
 

Attachments

  • IMG_5813.jpg
    IMG_5813.jpg
    84,3 KB · Bekeken: 208
  • IMG_5814.jpg
    IMG_5814.jpg
    89,2 KB · Bekeken: 136
  • IMG_5817.jpg
    IMG_5817.jpg
    70,1 KB · Bekeken: 140
  • IMG_5820.jpg
    IMG_5820.jpg
    64,8 KB · Bekeken: 121
Een spring veer is meestal geen anderdeel van de print. Weet je zeker dat het een spring verb is die er in hoort te zitten?

Dat losse printje is waarschijnlijk niet digitaal. Lijkt me gewoon een versterkertje. Wat ie daar doet. Geen idee..

Er lijkt behoorlijk in geklust/geprutst. Het is erg lastig om zo te zien waaraan. Kan je met de schema's traceren waar de draadjes die niet origineel zijn heen gaan? Dan krijg je een beetje overzicht.
 
ja die analoge spring reverb zou ie bekend om moeten staan, maar die is dus ontvreemd..