Op zoek naar een geschikte synthesizer

Clauke

Nieuwkomer
Lid sinds
12 Maart 2015
Berichten
13
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en moet eerlijk bekennen weinig verstand te hebben van synthesizers, keyboards etc. Ben zelf basgitarist en mijn bas met vier snaren en twee knoppen (volume en toon) is voor mij qua bediening nog wel overzichtelijk. Toch ben ik op zoek naar een geschikte synthesizer om te gebruiken in de band waarin ik speel (pop/rock/indie/newwave)
Al surfend op het internet begon het mij al snel te duizelen: er is zoveel te koop nieuw en tweedehands!
En als je reviews leest weet je nooit of deze objectief zijn.

Wellicht zijn er forumleden die tips hebben???

Ik zoek een synth die het liefst aan de volgende voorwaarden voldoet:

- eenvoudig te bedienen, vooral live (dus geen woud van knopjes, schuifjes en lichtjes)
- bij voorkeur 49 toetsen (of max. 61)
- prijs max. 1.000 euro
- goede sounds (die ook nog eens goed door de mix komen).
- draagbaar (max. een kilootje of 10)
- mogelijkheid om bestaande geluiden aan te passen/op te slaan of geluiden bij te kopen

Misschien bestaat er geen synthesizer die aan alle voorwaarden voldoet, maar ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Claudio
 
Waldorf Blofeld keys (49 keys) nieuw 650, 2e hands 450
Novation Ultranova (37 keys) nieuw 499,- tweedehands 350
Nord Lead A1 (49 keys) nieuw 1459,- tweedehands misschien rond de 1000.
Virus Ti 1 of 2 (61 keys), nieuw 2300, 2e hands met een beetje geluk 1200

Virus heeft het fijnste keybed wat ik tot nu toe ben tegen gekomen op een synth, voelt heel erg premium

dit is misschien ook wel wat voor je: http://dedijkmusicstore.nl/prijzen/occasions/accessvirusindigo2.html
 
Hallo,

Wellicht zijn er forumleden die tips hebben???

Ik zoek een synth die het liefst aan de volgende voorwaarden voldoet:

- eenvoudig te bedienen, vooral live (dus geen woud van knopjes, schuifjes en lichtjes)

Uhm bedoel je niet juist zoveel mogelijk knopjes schuifjes en lichtjes als het live betreft? :eureka:

Maw een synth met minimale knoppen etc heeft vaak wel een menu waar je telkens in moet duiken, dat wil je niet live. (zoals bijv de blofeld)
 
In de eerste plaats is vooral belangrijk wat voor soort geluiden je eigenlijk zoekt. Wil je realistische geluiden als piano, strijkers of andere orchestrale sounds? Of meer elektrische piano/rhodes/orgel sounds? Zoek je juist de typische elektronische en abstracte bliep en scheur sounds van elektronische instrumenten? Dus: hoe wil je de synth inzetten en welke plek moet hij innemen in jullie setup? Als je dat weet is het al veel makkelijker voor ons om met goede kandidaten te komen. Wat je nu gaat krijgen is dat iedereen zijn eigen lievelings-synth opnoemt zonder enige context.
 
Dat is een goede vraag.

De zangeres in onze band speelt ook toetsen.
In eerste instantie ter ondersteuning van de basis : drum / bas / gitaar.
Naarmate we langer bezig zijn, wordt het aandeel van de toetsen steeds belangrijker in het bandgeluid.
Ze bespeelt nu een Roland Lucina, maar die is heel erg beperkt qua sounds en veel van de geluiden klinken behoorlijk "plastic". Volgens mij is het apparaat ook meer als speelgoed voor kinderen bedoeld. Maar goed, tot nu toe hebben we niets beters.

De meest geluiden die we nu gebruiken zijn strings, orgel- en rhodes achtige geluiden. Meestal "tapijtjes' leggen en af en toe een solo. Op zijn tijd wat "bliepjes" zou fijn zijn, maar dat lukt niet echt met die Roland. Onze sound is niet heel modern, we klinken meer jaren '70/'80.
 
Vooral gebruik in oefenruimte en live, dus het bedienen van de belangrijkste functies moet zo eenvoudig mogelijk zijn (o.a. switchen tussen geluiden, octaaf up/down, toevoegen / wijzigen effect). Het editen en opslaan van sounds mag best wat ingewikkelder zijn, want dat kan thuis uitgezocht worden.
 
Nord Stage? Die ga ik opzoeken op internet, maar die hebben toch veel meer toetsen?
 
Ongevraagd advies: Ga eerder op zoek naar een geschikte toetsenist.
Als muzikanten met een (belangrijke) rol in een band met instrumenten gaan spelen die zij nog niet volledig beheersen dan komt dat de kwaliteit van de band als geheel niet ten goede. Stick to your thing en laat een geoefende toetsentaster de extra's toevoegen.

Zet je toch door dan zeg ik: Roland V-Combo.
 
Instinctief zou ik binnen jouw genre aan een rompler keyboard van Korg denken. Denk aan de nazaten van de M1... Zou wel een recenter model nemen als je ermee wil touren... Iets uit de Triton reeks maar dan iets compact zoals de "Le" reeks of de X50 ofzo...

Eventueel een oudere rompler van Roland JV/XV reeks want die nieuwe Roland troep zo ik idd zelfs nog niet aan mijn kinderen geven... :D

Blofeld, zoals hierboven al genoemd, is ook een optie. Compact, allround, klinkt goed en bestaat zowel in het wit als het zwart...
 
Allemaal bedankt voor de adviezen en suggesties.
Het is uiteindelijk een Acces Virus Indigo 2 geworden.
Een aantal synths geprobeerd (Roland, Korg, Yamaha), maar toen we de Virus tegenkwamen, gingen de mondhoeken gelijk omhoog :-)
Zal best even tijd kosten om het apparaat volledig te doorgronden, maar de sounds die we er nu al uit weten te halen zijn echt te gek en het apparaat nodigt uit tot experimenteren. Een piano en blazers zitter er niet echt in, maar daar waren we ook niet naar op zoek.
Nu nog een knappe tas zien te scoren.
 
Gefeliciteerd.

EEn goede keuze, hoewel ik moet zeggen dat ik uit ervaring weet dat zo'n synth om te beginnen wel een beetje overkill is. Vooral omdat er menuutjes op zitten ook nog.
Maar aan de andere kant zit wel alles er op wat je kunt bedenken, en de dingen die jij belangrijk vindt ( zoals je aangaf) kun je van het frontpaneel bedienen.
Ik denk dat je zonder in de menuutjes te duiken al alles kunt doen wat je wilt.
En als je wel dieper wilt gaan , kan dat ook.


Nogmaals : goede keuze ! en veel plezier er mee. :)
 
In dit geval zou ik eens naar een Yamaha MX49 of MX61 kijken. Die voldoet aan alle eisen: compact, licht, tapijtjes, e. piano's... makkelijk te bedienen en nog goedkoop ook.

Edit: ik zie dat de keuze al gemaakt is...
 
Back
Top