Samples 'melken'

bazziman

Ouwe rot
Lid sinds
11 juli 2002
Berichten
1.519
Locatie
Rotterdam
Al lang geleden (de site zal nog wel ergens online staan) kon je de oorspronkelijke 6 bit samples van de TR909 online vinden - iemand had de digitale data direct gelezen van de sommetjes en de samples in 8 bit formaat online gezet.

Voor mensen die zo dicht mogelijk op het origineel wilden zitten (clone-bouwers) een tof idee.

Nu weet ik dat je van veel synths samplepacks kan kopen of downloaden: single shot samples van hats, kicks etc. die je dan weer in je eigen sampler kan stoppen.... Een purist als ik ben zou ik natuurlijk graag met de "echte" samples werken - dus de oorspronkelijke samples zoals ze in de synth ingebakken zitten.

Dus rechtstreeks uit het rom-geheugen de data 'melken' om deze om te zetten naar voor mijn Analoog Rytm, Yamaha of Jomox leesbare samples.....

Mijn vraag is: hoe zit het met de legaliteit hiervan. Stel ik heb een slimme manier gevonden om de samples uit de Electribe ER-1 te vissen (dat heb ik toevallig ook). Ik neem aan dat ik ze dan ook mag gebruiken in mijn eigen samplers, maarrrrr....mag ik de sample *as is* dan ook verkopen of delen met anderen?
 
De handleidingen van apparaten scheppen hier altijd enige duidelijkheid over. Ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen waarvan je de boel mocht samplen en doorverkopen. Samplen en vervolgens creatieve muziek maken hiermee, mag eigenlijk wel altijd. Tenminste met golfvormen, niet met complete voorgeprogrammeerde patterns/songs.
 
de kicks zijn natuurlijk zo analoog als wat. Samplen kan nooit 100%de echte nabootsen.
Zelfs als je 100 kicks in de sampler laad met random roundrobin.
 
De handleidingen van apparaten scheppen hier altijd enige duidelijkheid over. Ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen waarvan je de boel mocht samplen en doorverkopen. Samplen en vervolgens creatieve muziek maken hiermee, mag eigenlijk wel altijd. Tenminste met golfvormen, niet met complete voorgeprogrammeerde patterns/songs.

Tja - het gekke is dat ik legale CD-Roms vol met samples uit allerlei (voornamelijk drumdozen) heb. Enige verschil dat ik kan bedenken is dat de geluiden daar eerst door een DA en dan (eventueel na een compressor o.i.d.) weer door een AD zijn gehaald.

Beetje Googlen (zelf in dit forum) leert dat er hele kits zijn leeggesampled uit doosjes als de DX200 en dat je die dus gewoon gratis kan downloaden of kopen. Ik weet niet of de handleiding van een apparaat je juridisch kan beperken - daar staat soms ook in dat je een machine niet zelf mag modificeren. Op het verlies van je garantie na kunnen ze je echt niet tegenhouden volgens mij.

Stel ik melk de samples uit een synth (hardware of software) en biedt deze aan....wat is dan het wezenlijke verschil met het samplen van losse hits uit datzelfde apparaat (of app) om die dan aan te bieden..... Dat ik ze zelf mag en kan gebruiken lijkt me logisch, maar mag ik ze ook 'kaal' delen?

p.s. Ik kan natuurlijk een "muziekstuk" schrijven dat bestaat uit het afspelen van losse geluiden......of hele korte muziekstukjes van 1 hit (1 noot) maken, en dat mag iedereen dan weer van mij samplen. ;)
 
De handleidingen van apparaten scheppen hier altijd enige duidelijkheid over. Ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen waarvan je de boel mocht samplen en doorverkopen. Samplen en vervolgens creatieve muziek maken hiermee, mag eigenlijk wel altijd. Tenminste met golfvormen, niet met complete voorgeprogrammeerde patterns/songs.

de kicks zijn natuurlijk zo analoog als wat. Samplen kan nooit 100%de echte nabootsen.
Zelfs als je 100 kicks in de sampler laad met random roundrobin.
Ik heb het hier natuurlijk over het melken van samples - niet over het samplen van (analoge) apparaten. Dus het direct uitlezen van de bits.
 
Maar stel, je haalt de 909 samples direct uit de chips, dan sla je toch het hele gedeelte daarachter over? Ik kan me niet voorstellen dat dat geen invloed heeft op de sound.
Tenzij idd je doel is om een clone te maken natuurlijk...
 
De Korg ER-1 heeft twee soorten geluiden: synth parts en sample parts. Een aantal geluiden op het apparaat zijn statische samples en je hebt vier synth parts om zelf geluiden mee te maken. Als je zelf geluiden maakt, daar samples van maakt en die verkoopt, dan mag dat. Samples maken en verkopen van de interne samples, dat mag niet. Ongeacht of je nu opneemt of de bits uit de chips leest: een kopie is een kopie.

De firma Roland heeft over dit soort aspecten altijd wel een melding staan in hun handleidingen. En niet met maffe bewoordingen, maar in duidelijke Jip en Janneke taal.
 
lijkt mij dat er geen restricties zijn op het samplen van drummachines.

Dit omdat het een "instrument" betreft.
 
De Korg ER-1 heeft twee soorten geluiden: synth parts en sample parts. Een aantal geluiden op het apparaat zijn statische samples en je hebt vier synth parts om zelf geluiden mee te maken.
Dat weet ik - het gaat nu om de statische samples in de machine (en uit de iPad app van Korg) die heb ik weten te "melken."

Als je zelf geluiden maakt, daar samples van maakt en die verkoopt, dan mag dat. Samples maken en verkopen van de interne samples, dat mag niet. Ongeacht of je nu opneemt of de bits uit de chips leest: een kopie is een kopie.
Dus als ik het de hat los afspeel met settings die hem zo neutraal mogelijk laten klinken dan mag ik die sample wel delen?

Immers een sample van een VA, FM of een analoog opgewekte kick mag maar een sample van een met PCM opgewekte klant niet? Dat gaat er bij mij gewoon niet in. Ik geloof er niks van dat al die synths, groovboxen etc. met 909 hatjes er in (om maar een voorbeeld te noemen) daar bij Roland voor betaald hebben.

p.s. dit https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=180122
zou volgens jou dus eigenlijk niet legaal zijn?

De firma Roland heeft over dit soort aspecten altijd wel een melding staan in hun handleidingen. En niet met maffe bewoordingen, maar in duidelijke Jip en Janneke taal.
Wat ze in de handleiding zetten maakt volgens mij niks uit - dat heeft geen enkele juridische status in dit geval. Overigens zijn de drums van o.a. de MC303 gewoon overal (legaal) te krijgen - ik ben ze in meerdere sample collecties tegengekomen. Gewoon puur noot voor noot. Wat ik weet over auteursrecht en sampling gaat alleen over stukjes muziek - nooit over een enkel geluid of een enkele noot.

Punt is dat ik nu een hoop (verschillende) meningen lees, maar dat het in de praktijk nogal lastig is om daar een duidelijke scheidslijn te maken.
 
Vaak is losse sample verkoop niet legaal, en gebruik van die samples als onderdeel van een volledige productie wel. Loop samples is een grisj gebied denk ik. Gaat er voornamelijk om dat de sample niet makkelijk los te knippen is. Maargoed, dan nog kan je daar omheen werken, ik heb vroeger bijan al mijn 909 hats, crashes, rides, snares etc van compilatie cd's afgehaald. Beste hihat die ik kende was bijvoorbeeld "Pelgrim - Amen (binnenweg mix)" op 2:00 https://www.youtube.com/watch?v=q64S0D5w7pg

Check de handleidingen en EULA's (end user license agreement) van je hardware/software.
 
Bedankt allen.

Heb me inmiddels suf gelezen en gezocht op internet - ik kom er niet direct uit. Ik ga er voor de volledigheid van uit dat delen / verkopen van losse sample-hits niet altijd mag, zeker in het geval dat ik een 1 op 1 identieke digitale kopie maak van wat er zich in Ram of Rom bevindt. De DX200 samples zoals hierboven genoemd lijken mij dan ook in een grijs gebied te zitten...

Maar.....of ik die samples zelf wil gebruiken (uit een Korg of Sampletank) voor gebruik in mijn eigen apparaten dat moet ik natuurlijk helemaal zelf weten. Ze klinken in ieder geval fantastisch: zowel in mijn Jomox als in mijn Analog Rytm, ;)

Mocht iemand een paar tips willen hebben hoe je dit zelf kan doen - ik deel de tips gerust. Dat is zeker 100% legaal.
 
Dus als ik het de hat los afspeel met settings die hem zo neutraal mogelijk laten klinken dan mag ik die sample wel delen?

Nee, dat is een vrijwel exacte kopie van een bestaande sample. In de meeste gevallen mag dat niet.

Immers een sample van een VA, FM of een analoog opgewekte kick mag maar een sample van een met PCM opgewekte klant niet? Dat gaat er bij mij gewoon niet in. Ik geloof er niks van dat al die synths, groovboxen etc. met 909 hatjes er in (om maar een voorbeeld te noemen) daar bij Roland voor betaald hebben.

Op patches zit ook soms copyright. Daarbij maakt de gebruikte technologie niets uit (analoog, VA, FM, S&S, etc.). Rechtstreeks uit de handleiding van de Roland MC-505:

De Patches, frases en Patterns in dit product zijn auteursrechtelijk beschermd. U mag ze gebruiken om nieuwe Patterns, songs enz. te maken, maar het is verboden om de klanken of patronen van de MC-505 te verspreiden via het internet, CD-ROM’s of gelijk welke andere drager van analoge of digitale data.

En de handleiding van de Roland SRX-03 expansion:

When you purchase the SRX-03 expansion board from an authorized Roland dealer, the included sounds and samples are licensed, not sold, to you by Roland Corporation, for commercial use in music production, public performance, broadcast, etc.

You may use any of the included phrases and/or samples in a commercial or non-commercial recording without paying any additional license fees. However, you must strictly adhere to the following crediting guidelines on any music recording that utilize material from SRX-03.

Reproduction or duplication of this collection or any of the sound recording contained in the SRX-03, either as they exist on this expansion board or by any means of reformatting, mixing, filtering, re-synthesizing, processing or otherwise editing for use in another product or for re-sale, is strictly prohibited without the express written consent of Roland. All unauthorized giving, trading, lending, renting, re-issue, re-distribution or re-sale of the sounds included in the SRX-03 are expressly prohibited.

In Plain English: Be creative in your application of the SRX-03 sounds, and keep this library for your use only. DO NOT COPY IT.

Roland constantly monitors other Soundware releases to check for copyright infringements, and will prosecute all piracy and copyright violations to the fullest extent of the law.

Soortgelijke meldingen staan in zowat alle Roland handleidingen.

En de handleiding van de Korg ER-1:

All Patterns and All Songs - ©1999 KORG Inc. All rights reserved.

Moet zeggen dat die handleiding zelf geen melding bevat van copyright over de patches/samples. Alhoewel dat geen vrijwaring is om het maar te kopiëren en te verspreiden.

p.s. dit https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=180122
zou volgens jou dus eigenlijk niet legaal zijn?

Yamaha's algemene policy, of de handleiding van de Yamaha DX200 moet daar duidelijkheid over verschaffen. Als het vrijwel exacte kopieën zijn van de originele samples, kunnen daardoor zeker wel auteursrechtelijke problemen ontstaan.

Wat ze in de handleiding zetten maakt volgens mij niks uit - dat heeft geen enkele juridische status in dit geval. Overigens zijn de drums van o.a. de MC303 gewoon overal (legaal) te krijgen - ik ben ze in meerdere sample collecties tegengekomen. Gewoon puur noot voor noot. Wat ik weet over auteursrecht en sampling gaat alleen over stukjes muziek - nooit over een enkel geluid of een enkele noot.

Als iemand zegt dat er copyright op zit, heb je dat maar te aanvaarden. Als je iets koopt ga je een overeenkomst aan, en wat in de handleiding staat is in dat geval zeker wel bindend. Je zou de eerste niet zijn de deze regels wegmoffelt en achteraf de rekening krijgt.

Samples van een MC-303 zijn alleen legaal als het geen exacte kopieën zijn van de originele patches en dergelijke. Exact hetzelfde verhaal zoals bij de MC-505. Dat er op grote schaal sample packs worden gedeeld en verkocht, doet niets af aan het feit dat een deel niet op legale wijze handelt.

Punt is dat ik nu een hoop (verschillende) meningen lees, maar dat het in de praktijk nogal lastig is om daar een duidelijke scheidslijn te maken.

In het geval iets niet duidelijk is raad ik aan om contact op te nemen met de fabrikant. Stuur Korg een e-mail, leg uit wat je wilt doen en hoe je het wilt doen, en vraag of dit voldoet aan de door hun gestelde auteursrechtelijke zaken. Ik zou er nooit op gokken dat iets mag omdat iedereen het maar doet.
 
Voor de liefhebber de 3 samples uit de 909:
 

Attachments

  • r909hh.wav
    32 KB · Bekeken: 151
  • r909cr.wav
    32 KB · Bekeken: 135
  • r909rd.wav
    32 KB · Bekeken: 126
hoi,

kan je om te beginnen oplijsten wat we hiervoor nodig hebben?
(buiten het originele apparaat...)

bedankt alvast,

j

Voorbeeld:
De electribe is een App versie van, maar er zijn van korg, yamaha etc. heel veel (betaalde) apps die gebundeld worden met samples.

Als je die hebt kan je de .ipa file naar je computer halen (bijvoorbeeld met ifunbox). De .ipa extensie naar .zip omzetten, uitpakken en de map openen. Daarbinnen zit een "Payload folder" - rechtermuis (op Mac althans) en 'show contents'. Dan kan je neuzen naar de files daarbinnen. Soms zijn het .bin files, soms .wav soms een exotischer format. De wavs, mp4 etc files zijn vrij gemakkelijk te openen. .bin of andere exoten kan je het beste als 'raw' file importeren (meestal werkt 16 bit goed, maar hiermee moet je experimenteren) in een programma als Audacity.

Je kan zo hele mooie, superstrak geknipte en bewerkte samples vinden. Heel clean.
Louter voor *eigen* gebruik in je eigen apparaten natuurlijk! (zie conversatie hierboven).
 
Back
Top