voeding 50v / synton mixer channels

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Ik ga binnenkort beginnen aan het racken van vier Synton mixer channelstrip.
Op elke channelstrip zit een voedings-regulatie circuit rondom een LM723 IC.
Aan de uitgang van dit circuit moet 35 volt staan.
Aan de ingang moet ongeveer 50 volt.

Nu mijn vragen:

- Als ervoor kies een voeding te bouwen van 50 volt, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb verschillende schema's gezien, maar zou ik er ook voor kunnen kiezen een 36 volt trafo gelijk te richten (36 x 1.4 = ongeveer 50 volt) met wat condensators ertussen?

- Ik kan er ook voor kiezen 1 goed gestabiliseerde voeding te bouwen van 35 volt en op alle modules het reeds bestaande regulatie-circuit te bypassen. Is dit een goed idee? Of creeer ik daarmee misschien teveel crosstalk?

- Er bestaan mooie kant en klaar oplossingen voor minder dan 20,-.
https://www.conrad.nl/nl/inbouwnetvoeding-36-vdc-14-a-50-w-tdk-lambda-ls-50-36-512746.html
Dit is volgens mij een schakelende voeding. Any good?


Ik ben erg benieuwd naar de input hier.


Alvast bedankt voor het meedenken.
 
ik zou gaan voor de trafo van 36 volt met afvlakking.
eventueel zou je de gelijkspanning van +/- 50 volt kunnen voorstabaliseren naar ongeveer 46 volt en deze spanning naas de kanalen toevoeren.
de 723 is ongeevenaard qua stabalisatie .
ik zal wel even een schemaatje posten.


:mega:
 
attachment.php



schemaatje
ow ja, en geen kortsluiting maken op de uitgang, dan gaat de 3055 meteen kapot.
:mega:
 

Attachments

  • power supplly.jpg
    power supplly.jpg
    25,9 KB · Bekeken: 101
Ik denk dat die 50 Volt het maximale is wat er in mag of er zit een serieweerstand in de aanvoerlijn die het voltage wat omlaag brengt.

Het kan inderdaad ook schematechnisch opgelost zijn dat er een hogere spanning in mag dan dat er rechtstreeks op de 723 mag staan.

Die 723 is al oud maar nog steeds een ijzersterk chip om een goede spanningsregelaar mee te maken - zoals Jeroen al aangeeft.
 
Ik heb nog eens navraag gedaan en zelf gekeken naar de schakeling.
Antwoord op mijn navraag was dat er waarschijnlijk een zener in zit of een transistor die de spanning voor de 723 nog wat omlaag brengt.

Deze heb ik inderdaad zien zitten.

Verder werd gezegd dat de spanning vooral relatief hoog moet zijn (50v) als er een ongestabiliseerde voeding wordt gebruikt opdat de rimpel wordt weggewerkt.
Aangezien ik inmiddels besloten heb een gestabiliseerde voeding te gaan gebruiken zal ik waarschijnlijk rond de 45 a 48 volt proberen te gaan zitten.
Dan zit ik denk ik redelijk safe.
 
Hallo allemaal,


Dank voor de input.
De boel werkt.

Ik heb vier Synton model 800 mixer channels en daarvan zijn er drie ok en 1 kapot.
Vermoedelijk iets in de mic pre want het overload lampje brandt steeds.
Ik verwacht daar wel uit te komen. :)
Zodra deze gemaakt is ga ik ze in een rackje bouwen.
 
Back
Top