De Latin lente in mijn bol!

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
en daar is de lente!
de vernieuwing. De renaissance. Een nieuw begin.

voor mij, oudere componist/muzikant, persoonlijk van zeer grote betekenis op dit moment en daarom dubbeldik het waard te vieren met twee leuke zonnige muziekjes uit mijn thuis-studio en ook om bepaalde onzinnige negatieven de ziekelijke kop in te drukken!

nummer 1 is een latin stuk waar in alle vrijheid twee stijlen zijn samengesmeden . Cubaanse Guajira en Colombiaanse Cumbia.
nummer 2 is een salsa-stuk waarin ik verjaardagsliedjes in heb verwerkt.


Ik weet dat dit een forum is waar 99% van de muziek op dance is gebaseerd. Mijn muziek in feite ook maar dan de dance van andere tijden.

veel plezier en gooi los je ziel en lichaam! :mexico:
 

Attachments

  • perro.mp3
    6,7 MB · Bekeken: 29
en nummer 2:
 

Attachments

  • happy salsa.mp3
    6,1 MB · Bekeken: 18
Zo dan! Met name de subtiele verschillen in de timing in je eerste track vind ik erg goed gedaan. Precies zo verwacht je het ook als je met een Cuba Libre op een terrasje zit, langzaam dronken te worden, te warm om te slapen... En dan uiteraard aan gene zijde van de grote plas.

Ik had ooit hier al eens gelezen dat je van Zuid-Amerikaans muziek een studie hebt gemaakt, en dat hoor je. Ook in je tweede nummer. En inderdaad creatief hoe je met instrumenten omgaat (ik hoor volgens mij iets van een steel drum waar ik hem in deze track ab-so-luut niet zou verwachten :)) en met bestaande thema's. De tweede mag van mij wel een minuutje korter of tegen het eind nog iets introduceren.

Maar verder: Hulde! (met een hoofdletter dus)
 
Maak je niet druk.

Die eerste is netjes gedaan. Waan me zo weer op Cuba. Heb je die tekst zelf ingezongen? (Ik spreek geen woord Spaans).

Die tweede is helemaal prachtig. Erg creatief gedaan.

de eerste:
tekst is van een vriend die dit schreef tijdens zijn verblijf in Spanje waar hij een cursus Spaans volgde. Het is een beschrijving van het leven op straat daar. Een beetje in de sfeer van bukowski zeg maar!
Een andere vriend die redelijk Spaans spreekt, heeft de theatrale lead vocals (de hoofdpersoon van het verhaal) op zich genomen en de Koortjes heb ik samen met het muziekgezelschap Mamakato ingezongen.

alle nootjes zijn een voor een voor mijn rekening en er zijn geen samples gebruikt van een of andere Latin-sample-CD of iets dergelijks.


De 2de was een verjaarskado voor iemand!
 
Precies zo verwacht je het ook als je met een Cuba Libre op een terrasje zit, langzaam dronken te worden, te warm om te slapen...

kijk, dat bedoel ik nu !! :biertje:
en ook in het verlengde van de aankondiging van een komend broeierig hot Caliente zwoel en warm Hollands jaar!

En inderdaad creatief hoe je met instrumenten omgaat (ik hoor volgens mij iets van een steel drum waar ik hem in deze track ab-so-luut niet zou verwachten :)) en met bestaande thema's. De tweede mag van mij wel een minuutje korter of tegen het eind nog iets introduceren.
Maar verder: Hulde! (met een hoofdletter dus)

het was een verjaarskado voor iemand die mij ooit als kado een steeldrum en later ook een flamenco gitaar gaf. Als dank moest ik wel even laten zien dat ik er ook wat aan heb en vandaar die steeldrum en gitaarsolo er in verwerkt.

verder is het laatste nummer volgens de traditie van salsa opgebouwd en is het nu min of meer kloppend terwijl ook alle verjaarsliedjes er in zitten verwerkt. dat allemaal was dwingend voor de vorm en duur.
 
en bedankt voor de Hulde!

dat is ook wel eens leuk om te horen omdat dit niet zo maar even in elkaar is geflanst.
 
Heerlijke tracks. Petje af! Que bien musica tio! De eerste vond ik het leuks maar dit omdat ik een hond ben ;)
 
Klinkt erg goed allebei. :)

De eerste is meer mijn ding, dat broeierige sfeertje, de tweede vind ik persoonlijk wat kunstmatiger klinken (vooral de blazers), maar alsnog erg goed. :)
 
Klinkt erg goed allebei. :)

De eerste is meer mijn ding, dat broeierige sfeertje, de tweede vind ik persoonlijk wat kunstmatiger klinken (vooral de blazers), maar alsnog erg goed. :)


ja, precies. die eerste was de uitdaging om een authentieke klank en sfeer neer te zetten.
daar heb ik ook echt aan gewerkt!

die tweede is snel in elkaar gedraaid met o.a. dunne zwakke General Midi klankjes.

in de eerste zit min of meer een echte trompet! ik heb ooit een trompettist chromatisch een voor een alle tonen laten spelen en die in mijn sampler gezet. klinkt al een stuk beter dan een GM-bank trompet program change no 57! "Rretteketet!"
 
zit goe din elkaar hoor :)

die eerste vind ik de vocal wel niet zo mooi eigenlijk. beetje lompig en niet zoveel plezierige zwierigheid
wel beter dan ik zelf zou doen uiteraard :D
ik vind m overall nog wel wat voorzichtig, beetje veilig clean. niet de overweldigende zinderende hitte die t zou kunnen gebruiken.

die blazers van de 2e trek ik niet zo. maar das ook meer een geintjedingetje al sik t zo les en dan is ie natuurlijk gewoon leuk
 
zit goe din elkaar hoor :)

die eerste vind ik de vocal wel niet zo mooi eigenlijk. beetje lompig en niet zoveel plezierige zwierigheid wel beter dan ik zelf zou doen uiteraard :D
ik vind m overall nog wel wat voorzichtig, beetje veilig clean. niet de overweldigende zinderende hitte die t zou kunnen gebruiken.

Een vriend heeft het ingezongen. vol overgave maar niet met de zangtalenten van een nachtegaal! maar ik vind het wel werken omdat ik het geheel ook een beetje theatraal, overdreven en rebels wou laten klinken. geen gladde macho latino die het moet zingen. het het gaat over de zelfkant van het straat leven in Spanje. Maar een dronken zuiplap met een grote mond!

die blazers van de 2e trek ik niet zo. maar das ook meer een geintjedingetje al sik t zo les en dan is ie natuurlijk gewoon leuk

ja, ik ben gek op koperblazers (behalve sax) en dit is inderdaad magertjes. die dunne Korg 05RW general midi klanken. ik had de moeite niet gedaan om daar wat aan te veranderen. waarschijnlijk ook tijdgebrek.

ik dnek dt beide nummers pas echt tot hun recht zouden komen als het gespleed zou worden door een stelletje doorgewinterde salsa-muzikanten. (de term salsa wordt niet overal echt gewaardeerd.... afro cubaanse muziek is al beter)
 
ja, precies. die eerste was de uitdaging om een authentieke klank en sfeer neer te zetten.
daar heb ik ook echt aan gewerkt!


En dat is te horen ook. :okdan:
die tweede is snel in elkaar gedraaid met o.a. dunne zwakke General Midi klankjes.

in de eerste zit min of meer een echte trompet! ik heb ooit een trompettist chromatisch een voor een alle tonen laten spelen en die in mijn sampler gezet. klinkt al een stuk beter dan een GM-bank trompet program change no 57! "Rretteketet!"


:D
Een vriend heeft het ingezongen. vol overgave maar niet met de zangtalenten van een nachtegaal! maar ik vind het wel werken omdat ik het geheel ook een beetje theatraal, overdreven en rebels wou laten klinken. geen gladde macho latino die het moet zingen. het het gaat over de zelfkant van het straat leven in Spanje. Maar een dronken zuiplap met een grote mond!


Volledig eens. :)
ik dnek dt beide nummers pas echt tot hun recht zouden komen als het gespleed zou worden door een stelletje doorgewinterde salsa-muzikanten. (de term salsa wordt niet overal echt gewaardeerd.... afro cubaanse muziek is al beter)


De tweede wel, ok, maar de eerste is prima, niks meer aan doen. :)
 
en ook niet belangrijk te vermelden:

ik kan absoluut niet Salsa dansen. ik hou niet van dansen! :mexico:

cha cha cha! (eh..tja tja tja)
 
ja, precies. die eerste was de uitdaging om een authentieke klank en sfeer neer te zetten.
daar heb ik ook echt aan gewerkt!

die tweede is snel in elkaar gedraaid met o.a. dunne zwakke General Midi klankjes.

in de eerste zit min of meer een echte trompet! ik heb ooit een trompettist chromatisch een voor een alle tonen laten spelen en die in mijn sampler gezet. klinkt al een stuk beter dan een GM-bank trompet program change no 57! "Rretteketet!"
Ha te gek, dat heb ik ook gedaan op die manier met o.a. trompet en bugel.. vooral de bugel pakte verrassend goed uit en past prima in een latin track op legato stukken voor als een melancholieke ondertoon is gewenst (staccato vond ik weer niet zo mooi)

Super gedaan de tracks, krijg gelijk zin om ook een zonnige track te maken! Bij deze beloofd, alsie af is zal ik op 't forum posten.. heb al zo lang niks gepost, en daarvoor ook al weinig :erm:
 
leuke ander soort tracks dan dat je hier normaal hoort.

de eerste vind ik erg goed, de vocal is mij iets te rauw, maar dat is meer een smaak kwestie en het past wel goed bij de track. De sfeer zit er goed in en de manier waarop je alles speelt getuigt van grote kennis van het genre. Knap werk!

De tweede vind ik een stuk minder, klinkt voor mij meer als een general midi file wat ik op zich begrijp door het gebruik van de GM bank, maar wat ik iets storender vond was het feit dat de gitaar er kwa timing af en toe behoorlijk naast zit en de steeldrum valse noten buiten de toonladder speelt af en toe. Ik bedoel het overigens niet super kritisch of zo, want de track eromheen zelf staat als een huis, ik doe het je in ieder geval echt niet na en ik vond het wel de kwaliteit hebben van zo'n begeleiding style als in de tyros keyboards of zo, wat naar mijn mening een compliment is. Daarom vond ik die 2 puntjes nogal opvallen in de track aangezien de rest zo strak als een huis staat en getuigt van creativiteit.

Maar complimenten, de stijl weet je goed over te brengen met behoorlijk ingewikkelde partijen. Leuk om ook eens een andere stijl hier te horen :okdan:
 
Back
Top