KORG Wavestation A/D LCD display

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.832
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Wavestation A/D die een probleem heeft met het LCD-display. De lichtgevende folie heeft het van de ene op de andere moment begeven (eerst was deze nog helder maar plots is de volledig uitgevallen). De LCD karakters op zich bleven nog wel leesbaar mits een lichtbron van buiten af. Dus heb ik op die manier zonder al te veel problemen verder gewerkt.

Een tijd geleden zijn echter de kristallen waaruit de karakters opgebouwd worden, ook in staking gegaan. Het is heel raar: als je het display erg schuin houdt en er met een lamp op schijnt, zie je wel de contouren van de letters en cijfers, maar het is alsof de kristallen niet in de vormen geleid worden (zie bijlage IMG_9203).

Ik ken niet zó veel van electronica maar wel voldoende om wat na te meten. In bijlage IMG_9204 zie je twee omcirkelde contacten (eentje van de voeding (=onderste cirkel)? en eentje van de EL-folie (bovenste cirkel)). Tussen de twee contacten in beide cirkels meet ik met een multimeter 0.20V (meetbereik 2 DCV). Volgens mij moet deze spanning veel hoger liggen (dacht zelfs voor de folie dat dit boven of rond de 100V liggen).
Ik heb ook de bron van het onderste contact (CN13) uitgemeten en dit gaf (uiteraard) ook 0.20V. Ik heb dus een sterk vermoeden dat de bron van mijn probleem in de voeding terug te zoeken is.
Kan iemand mijn gedachtengang bevestigen of verbeteren?
En is er iemand die dit probleem kan oplossen of die een hersteller weet die dit kan (liefst in de omgeving van Antwerpen)


Met dank bij voorbaat voor het mee denken :okdan:

Groetjes :doei:

Danny
 

Attachments

  • IMG_9203.JPG
    IMG_9203.JPG
    335,7 KB · Bekeken: 102
  • IMG_9204.JPG
    IMG_9204.JPG
    309,4 KB · Bekeken: 80
  • IMG_9205.JPG
    IMG_9205.JPG
    379,7 KB · Bekeken: 79
Tussen de twee contacten in beide cirkels meet ik met een multimeter 0.20V (meetbereik 2 DCV). Volgens mij moet deze spanning veel hoger liggen (dacht zelfs voor de folie dat dit boven of rond de 100V liggen).

Het is een wisselspanning, dus het klopt dat je op de DC stand (vrijwel) niks meet.
 
Het is een wisselspanning, dus het klopt dat je op de DC stand (vrijwel) niks meet.

Hoi Etaoin,

Ik heb de spanningen opnieuw gemeten, maar dit maal op de ACV stand, meetbereik 200mV geeft voor de bovenste contacten 9,2 en voor de ondersten 9,5 mV. Ik vermoed dat de componenten die die banen van voeding voorziet, defect zijn.

:mexico:
 
De spanning is wisselspanning rond 90 tot 140 volt.

De folie kan ik voor je vervangen.

Display unit moet wel helemaal uit elkaar, omdat de folie zit verlijmd.

Laat maar weten of ik het moet fixen voor je.

Hallo Cybermax. Die EL-folie heb ik indertijd zelf vervangen en die heeft voor ruim anderhalf jaar perfect gewerkt. Dit kan ik eventueel zelf ook nog wel een keer opnieuw proberen, alhoewel dit volgens mij niet het probleem is. De folie is van de ene op de andere seconden uitgevallen wat volgens mij wijst op een component (in de voeding?) die doorgeslagen is of zo.

Het andere en grotere probleem is dat de karakters niet gevormd worden. Als je de eerste bijlage bekijkt, zie je "The Wave Song" staan, maar slechts heel flauw weergegeven. De tweede bijlage is van dezelfde toestand maar gewoon onder een andere hoek. Je ziet dat de kristallen precies niet in de vormen van de karakters lopen.

Wat ik ook nog kan meegeven is dat wanneer de WSAD wordt opgestart er gedurende een paar tienden van een seconde het KORG logo wél goed wordt weergegeven. Daarna valt de uitlezing terug naar de toestand van de bijlagen.

Als er spanningen van 90 tot 140V op moet zitten ... wel, dat zit er zeker NIET op. Ik denk dus dat het probleem ofwel in de omvormer moet zitten ofwel in de voeding zelf. Veel ken ik er niet van dus dat speurwerk is niet aan mij besteed :engel:.

Misschien ook nog een punt dat belangrijk is om te vermelden: het toestel heeft in het vorige appartement waar ik woonde gedraaid op een netspanning van 239V AC. Ik weet niet of dit aan de basis van het defect kan liggen.

Bedankt voor mee te denken :eureka:

:doei:
 
Vervang de beide condensatoren op de achterkant van het display.
Bijna zeker weten dat dat het probleem gaat verhelpen.


Hoi Mike,

Ik zal vanavond de zaak nog eens herbekijken (zit nu op m'n werk). Valt zo'n reparatie uit te voeren door iemand met weinig soldeerervaring op componentniveau? Ik lees van Bliepertronic dat dat nogal vervelend is afgelopen. Een gewoon contact kan ik nog wel aan, maar condensatoren van printboards afsolderen is misschien wat te hoog gegrepen.

Enfin, ik zal de Optrex straks nog eens bekijken om te zien of ik de condensatoren kan terug vinden en anders maak ik er een foto van en post ze hier. Misschien dat jullie dan kunnen aangeven welke het zijn.

Alvast mijn hartelijke dank voor de antwoorden :halleluja

:doei:
 
Cybermax heeft net deze maand de EL-Folie van mijn wavestation vervangen. EN de twee condensatortjes ook.
 
Back
Top