DI-box voor bassgitaar

het hangt ook van je muziekstijl af wat het beste werkt.

ik zoek steeds meer naar een akoestische klank in mijn muziek. ik vind de gitaarklank van vroeger heel aantrekkelijk. een beetje lomp en hakkebord/ houterig.
tegenwoordige gitaarklank vind ik al snel gladjes en dunnetjes klinken. maar een mooie high gain solo klank kan me wel weer beroeren!

ps: Guitar Rig heb ik nooit iets mee gedaan maar heb wel een van de eerste versies nog op mijn computer. was wel ok inderdaad.
 
dank voor de tip, maar ik ga het toch geheel anders doen zoals ik al zei! :-)
 
het hangt ook van je muziekstijl af wat het beste werkt.

ik zoek steeds meer naar een akoestische klank in mijn muziek. ik vind de gitaarklank van vroeger heel aantrekkelijk. een beetje lomp en hakkebord/ houterig.
tegenwoordige gitaarklank vind ik al snel gladjes en dunnetjes klinken. maar een mooie high gain solo klank kan me wel weer beroeren!

ps: Guitar Rig heb ik nooit iets mee gedaan maar heb wel een van de eerste versies nog op mijn computer. was wel ok inderdaad.
Weet niet hoe vroeger je bedoelt, maar al eens een Ribbon mic erop geprobeerd?

Voor de TS > http://www.talkbass.com/threads/countryman-type-85.731984/

Ik gebruik zelf ook al jaren de Countryman type 85 (ookwel: The Brick). Het is een Active DI met batterij / phantom power en helaas niet de goedkoopste.. maar je hebt dan iets waar je mee vooruit kan, wat niet zo snel kapot gaat en goed klinkt. http://www.countryman.com/type-85-direct-box
 
met klank van vroeger bedoel ik die lompe gitaarklank die je vaak hoorde. had niks met de gitaarklank van nu te maken..maar ook niks met ribbon.
waren denk ik eerder de gitaren zelf..de pick ups maar ook de versterkers die niet veel goeds bijdroegen aan de klank omdat ze simpelweg niet zo ver waren in de ontwikkeling.

de klank van rechtstreeks inprikken op de tafel zeg maar....maar dan anders! :-)
 
bij de The Beatles hoor je het ook wel eens voorbij komen. niet echt gaar. maar ik denk in
vergelijking met tegenwoordige standaards veel mid. frequenties.

dus eigenlijk wel een vette klank. in principe haalt een gitaarversterker speaker dat mid juist een beetje weg.
maar het is een uitgangspunt. weet nog niet waar ik terecht kom. misschien wel op de vuilnisbelt
 
Zijn overigens diverse sites over the Beatles sound mbt zo'n beetje elk onderdeel van de band, zang, gitaar, etc etc uren leesplezier wat dat betreft.. lees over Rickenbacker icm vox ac30 enzo, maar inderdaad wat je zei vooral heel fris via de DI opgenomen, dat las ik ook. Ribbon opname zal dan mss meer de pré beatles tijd zijn, vind ik persoonlijk wel mooi beetje donkere jazz-achtige spaanse gitaar sound.

Ben zelf ook steeds meer de akoestische kant opgegaan (beetje "vloeken" op 't forum I know hehe), de combinatie met synths bevalt me zeer goed, allemaal meer in balans.. nog zoveel te leren en te doen, het opnemen vind ik fantastisch om te doen
 
we blijven wel off topic, maar ik zal het weer richting topic sturen:-)

het gaat me verder niet om een Beatles Sound, maar via veel denken en geëxperimenteer kwam ik op het plan de gitaar anders te gebruiken om zo een probleem te vermijden en ook mezelf meer vrijheid te gunnen. Freedom of guitarsound.
ik heb altijd muziek gemaakt in een gewoon woonhuis. tussen allemaal buren. Burenruzies zijn niet leuk en om die te vermijden moest ik iets verzinnen voor de elektrische gitaar. Die klinkt namelijk pas zo als het hoort via een versterker op aardig volume in een ruimte met microfoons opgenomen.
ik heb een iso-box gebouwd maar die werkte niet goed. amp simulaties zoals POD, Tonelab geprobeerd.
niks voldeed aan wat ik zocht en ik ging me verdiepen in wat er allemaal gebeurd met het gitaarsignaal van snaar tot en met microfoon en opname.
Dat is een zeer complexe dynamische samenwerking van beïnvloeding van boventonen, EQ en veel subtiele compressie.
als ik dat zou kunnen nabootsen dan zou ik zonder speaker en microfoon de gitaar kunnen laten klinken zo als het hoort. klinkt geweldig maar dan heb ik een heel team van wetenschappers en technici nodig om dit apparaat voor me te bouwen.
toen stapte ik af van het idee dat een gitaar pas een gitaar mag heten als de klank is zo als het volgens de boekjes hoort te klinken en heb besloten via veel geëxperimenteer met behulp van vele kastjes (buis en transistor pre-amps , klasse A DI transformatoren, compressors, EQ en ambient galm) mijn eigen klank te bouwen. misschien levert het niets bijzonders op maar ik kan wel zonder buren lastig vallen via DI direct in de mixer opnemen.
 
Back
Top